Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet utav blandis lynne??  (läst 4951 gånger)

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
Erfarenhet utav blandis lynne??
« skrivet: 06 jan-10 kl 08:28 »
Hejsan. Vi har innan haft en schäfer, viket vi var nöjda med. Vi ska nu ta hand om en åring. Blandras Sch/rottis hon är ett år gammal. Vi har oxå två amerikanska cocker hemma. Den ena är kastrerad. Är det någon som har erfarenhet av denna blandning.? Just av rottis rasen har jag ingen direkt erfarenhet av. jag är ju fullt medveten av att rasen behöver en stark ledare. Schäfern vi hade innan va en otroligt trogen familjehund. Något stressad bara.
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 10:15 »
Skillnader mellan individer är oftast större än mellan raser. Att tänka på är att schäfer är en ganska reaktiv men inte jätteskarp ras, medan rottweiler är en hund som inte är särskilt reaktiv, men ganska skarp när den väl reagerar.

På en hund med ett lugnt psyke borde det inte vara något problem, men om hunden är lättstressad kan det hända att den blir onödigt skarp eller svårhanterlig. Jag har träffat många schäfer/rottis-korsningar, de har varit mycket trevliga, men krävt att man tränat och aktiverat dem regelbundet. Borde fungera fint till lydnad eller som tjänstehund, också bra till bruks, men man får ju inte tävla med blandraser.

Lycka till och hoppas att du och hunden kommer att trivas ihop!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 11:15 »
det du måste vara medveten om är att rottweiler är en ras som provar ledarskapet hela livet, så du måste vara beredd på att denna egenskap kan komma fram i din blandning. sedan har rottweilern en stor portion dådkraft och det kan vara till det bättre eller det sämre beroende på hur den står i förhållandet till de rastypiska egenskaperna som kommer med schäfern.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 11:32 »
En rottweiler behöver aktiveras mycket för att må bra, gäller förståss alla hundar,en timmes långpromenad minst var dag samt hjärngympa, träna sök,mycket roligt... Nackdel med blandras är att man inte välkomnas med öppna armar på alla klubbar :'(
Fjäderfän och kaniner

Anette Ö

  • Inlägg: 612
  • Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 11:34 »
Hej.
Jag har själv haft schäfer/rottis o hon var en underbar o lättlärd hund :D Hon behöde inte aktiveras nått nämnvärt utan var en "vanlig" familjehund. Hon älskade barn o alla slags djur o hade inte ohällsosamt mycket vakt eller "rottis styrka". Hon var fullt frisk o blev 11 år då vi var tvugna att ta bort henne pga tumörer i livmodern. Har nu mera en Grand danois o en blandis border collie/labrador.
Lycka till
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 11:42 »
Ville inte låta negativ, Rottweiler o Schäfer är trevliga hundraser båda två, tycker bara att många människor skaffar hundar utan att ha tiden för de,  en kompis hade en schäfer/rottis blandning hur go som helst...
Fjäderfän och kaniner

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 12:39 »
Jo jag kan tyvärr bara hålla med om ovanstående komentar. Om man letar på blocket efter hundar så ser man ju att majoriteten av omplaseringshundar är antingen Schäfer, doderman eller rottis. Runt ett år. det man bör veta när man skaffar en sån här hund är ju att den kräver sitt. Visst är den söt som liten, men sen då... Synd att dessa hundar ska bli vandringspokaler. Nu har vi i alla  fall fått hem vår Hera. verkar ha fått en stabil grund. Lite otrygg med sin nya flock men väldigt snäll. hittar nog snart sin plats. Käns bra och det ska nog oxå gå bra. Lite burdus när hon leker med mina mindre hundar. vill gärna ligga i sängen, hoppa upp och ta mat från bordet.. Lite låt gå uppfostran har hon nog fått. men vi får försöka bryta det mönstret.
MVH//Anna
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 13:07 »
ja, bara du har bestämt dig för att hunden ska funka och stanna i er flock så går det ju. lite lydnad, lite fys, lite annan mental stimulans och ett suveränt och konsekvent ledarskap och det hela ska funka egentligen. Men det vet du ju, de flesta andra tyvärr inte. Hoppas det går bra för er, du kan ju berätta lite hur det går för er framöver. Tycker för övrigt att du ska röntga höfterna och armbågar om det inte är gjort, så att du vet vad du kan/inte kan göra med hunden.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #8 skrivet: 07 jan-10 kl 13:22 »
Min hund brukade gilla att klura ut hur man fick fram godis under uppåner vända krukor burkar mm...  bra med hjärngympa, han älskade att bära pinnar på promenaderna stora som små...  likaså leta efter kompisar som gömde sig i skogen.. lycka till med hunden ;D
Fjäderfän och kaniner

enebacke

  • Inlägg: 92
    • Blekinge
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #9 skrivet: 07 jan-10 kl 16:19 »
Tack för tippset. Själv brukar jag ta tomma mjölkkartonger och tejpa i hundgodis inuti. Det tar inte så lång tid för dom att ta sönder dom och käkar upp godsakerna men dom har skoj.
Tre barns mamma. Har 3 shettisar, två nordis, två amerikanska cocker och en blandis vove. Höns samt ett gäng stora kaniner.  LEV LIVET.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #10 skrivet: 07 jan-10 kl 16:58 »
Jag har en blandras rottweiler-schäfer-golden-collie. Jag kan säga att alla rasers egenskaper kan man se hos honom, vid olika tillfällen!

En sak är säkert, det är en arbetshund som behöver mening i livet.

Jag skulle inte tveka alls att skaffa mig den korsningen om jag behövde vakthund eller annan form av arbetshund.
Skulle du kunna tänka dig ha behov av en schäfer eller rottweiler, kan du ju lika gärna också ha en sån korsning!
Men om du egentligen skulle behöva en gosig familjehund..tjaa..varför inte en golden?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Proppen

  • Inlägg: 49
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #11 skrivet: 09 jan-10 kl 11:33 »
Baksidan med blandraser att man KAN faktiskt få de olika rasernas negativa egenskaper i en individ. Risken är liten men det KAN hända.

Personligen är jag emot blandraser generellt och skulle själv aldrig köpa blandras. Det är lite som att spotta i ansiktet på den som har lagt ner stora delar av sitt liv för att främja friskhet, både mentalt och fysiskt, i en ras. Kanske är lite kategorisk när jag tycker att blandrasavel är lättförtjänta pengar för oseriösa uppfödare, men det tycker jag att det är.

Har träffat många trevliga blandraser och min favoritblandning är schäfer/ labrador som oftast blir väldigt trevliga hundar. Försök har gjorts att få denna blandning som en egen ras, men då har man tappat deras positiva egenskaper som man får vid första blandningen.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 11:45 »
Det positiva med blandraser är att man KAN få alla de positiva egenskaperna från raserna i en och samma individ.

Glöm inte att ALLA raser av tamhundar är blandis som är framavlada till ett visst syfte...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 12:18 »
here we go again - en blandisdiskussion. jag håller helt och hållet med proppen i allt han säger. nilsgårn har också rätt, MEN när man tog fram nya raser genom att blanda olika raser hade man en MÅLSÄTTNING, en långsiktig AVELSPLAN. det gick inte till såhär: "du har en fin hund, jag har en fin hund. vi båda vill ha valpar efter våra hundar, så vi parar de helt enkelt. vi har inte utvärderat dem, men de är ju såååå snälla/söta/annan egenskap. sen har bosse också en fin hund, den kan vi blanda in nästa gång. just det." det är otroligt svårt att ta fram nya raser, som proppen har beskrivit med schäfer/labbe-blandisarna. det är den där berömda F2 generationen som kommer in då. att avla på en ras som redan finns och göra det bra är redan svårt. att ta fram något nytt och göra det bra? det är skitsvårt! inget som kerstin och bosse gör med sina nåntingblandisar och bara hoppas på det bästa.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #14 skrivet: 09 jan-10 kl 12:25 »
Om man utgår ifrån att alla blandrasuppfödare är helt omdömeslösa så visst.... Men den här diskussionen har förts förrut och leder bara till en massa Nä, Jo, Nä, Jo....

Så jag lägger ner...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #15 skrivet: 09 jan-10 kl 12:31 »
på vilket sätt skulle en blandisuppfödare kunna visa omdöme och kunna betecknas som seriös? det har jag aldrig förstått. men visst, det är ju den femtioelfte diskussionen om ämnet och i den här tråden aningens OT.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 12:33 »
Och jag kan inte förstå varför en hund som är avlad på sin mankhöjd och färg skulle vara bättre än avkommor till två förträffliga familjehundar...

Men NU ska jag lägga ner!  ;D
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #17 skrivet: 09 jan-10 kl 13:02 »
Och jag kan inte förstå varför en hund som är avlad på sin mankhöjd och färg skulle vara bättre än avkommor till två förträffliga familjehundar...

Men NU ska jag lägga ner!  ;D

Rashundar av brukstyp, som exempel, är inte avlade efter färg och mankhöjd, de är framtagna för att kunna utföra ett arbete. Dvs rent fysiskt ska de klara av det och mentalt ska de också klara av det... Det krävs en hel del utvärdering för att kunna göra rätt i det läget och det är nog svårt med hundar som man har full koll på stamtavlan i massor av led bakåt.. hur svårt blir det med blandraser som inte ens har en stamtavla så man kan se på individer bakåt och avgöra om den tillförde något eller förstörde något?

Måste bara fråga, vill inte ha nån diskussion i ämnet egentligen men...

nilsegårn

  • Inlägg: 1136
    • Dalsland
    • Blekslätten Gård
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #18 skrivet: 09 jan-10 kl 13:11 »
Varför skulle inte en blandis ha stamtavla?
Många har det idag, det är bara att följa regnr.

I den blandningen som TS skriver om kan det mycket väl finnas

Det finns lika många oseriösa uppfödare på blandissidan som på renrassidan. Enligt min åsikt är det lika förkastligt att avla fram djur som inte kan andas eller föda naturligt eller för den delen massproduktion av "trevliga" familjehundar ala golden och lab, som det är att utan att tänka sig för para ihop ett gäng gatukorsningar.

Att brukslinjerna, de få som finns, utövar en avel utifrån bruksegenskaper rättfärdigar inte resten av hundavelsindustrin.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #19 skrivet: 09 jan-10 kl 14:09 »
följa reg.nr hos jordbruksverket? eller pratar du om rasrena hundar som enbart inte är erkända av skk och som reggas i andra länder? det är en himmlavid skillnad! hos jordbruksverket registreras enbart individen, inga fysiska och mentala utvärderingar samt eventuella defekter. det är helt omöjligt att följa uppen stammtavla utanför skk eller annat avelsförbund.

man kan vidare inte motivera blandras"avel" (läs: produktion) med rötäggen i rasaveln. det finns alltid oseriösa aktörer inom alla områden, förutom blandrastjosan, för det är inte seriöst från början till slut nånstans.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Erfarenhet utav blandis lynne??
« Svar #20 skrivet: 09 jan-10 kl 14:27 »
Tyvärr händer ibland tjuvparningar, även om jag tycker att man ska ha så stenhård koll på sin tik att inte det ska kunna ske. Tyvärr påstår en del ägare till tikar att det var tjuvparning fast att det bara var slarv eller tom planerat att det skulle bli valpar.

Min stora hund är blandras, jag älskar honom över allt i världen, även om hans "uppfödare" inte var så seriös. Däremot har jag tagit mitt ansvar och kastrerat honom, själv tänker jag bara föda upp renrasiga hundar, om ens några. Var och en älskar ju sin hund, men det finns många olämpliga kombinationer av raser där ute.

Sen anser jag iof att det finns olämpliga raser även när de är renrasiga. Enligt min åsikt ska alla hundar ha genetiska förutsättningar för att kunna andas och röra sig problemfritt. Hundar ska ha en god kondition, vara slanka och ha lång förväntad livslängd. De individer som inte uppfyller de kriterierna ska de inte avlas på oavsett renrasiga eller blandras.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser