Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?  (läst 11044 gånger)

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
Har många fröpåsar , men många har gått ut på datumen .
Så min fråga , är det bara att slänga eller finns det någon chans att det kan bli något gott ?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #1 skrivet: 05 feb-10 kl 12:24 »
Halaj!

Det är bara groddbarheten som minskar. Så lite tätare än rekommenderat.

//T

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #2 skrivet: 05 feb-10 kl 12:28 »
Vad finns det för sätt att kanske öka oddsen lite då ?
Lägga i blöt ?
Förgro ?

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #3 skrivet: 05 feb-10 kl 12:50 »
Halaj!

Det jag kan komma på är att lägga dem i frysen ett par veckor.
Och också repa ytan på dem lite försiktigt.

//T

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #4 skrivet: 05 feb-10 kl 13:07 »
Halaj!

Det jag kan komma på är att lägga dem i frysen ett par veckor.
Och också repa ytan på dem lite försiktigt.

//T
Farligt, farligt. Man kan inte dra alla frön över en kam, en del mer exotiska kan förlora grobarheten helt om de läggs i frysen.

För större frön ökar grobarheten ofta om man stöper dem (lägger dem i blöt). Hur länge beror på vilken sort. Surfa runt lite på fröfirmornas hemsidor, tex Runåbergs, så får du många bra tips.

Annars är det som vanligt att lagom fukt, ingen uttorkning, och ljus och näring i rätt proportioner samt rätt temperatur (lite olika för alla olika växter vad gäller dessa faktorer) desto högre andel frön gror.

Det finns frön som hittats i pyramiderna som grott. I bevarandeprojekt inom tex Sesam har man hittat frön som var över 30 år, som grott.

Du får prova och se, sannolikt gror lite frön även om påsarna är gamla. Att slänga dem är dumt, om du inte har en väldig platsbrist så att du inte kan leva med luckor i raderna. Undantagen är palsternacka och rotselleri (och kanske några till) som har väldigt dålig grobarhet på gamla frön, dem sår man bara för bevarande om man har någon unik sort, annars är det bäst att köpa nya frön.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #5 skrivet: 05 feb-10 kl 13:18 »
Jag har för mig att även libbstickan är en sådan växt som förlorar i grobarhet snabbt .
Jag hade en påse som var ca 5 år gamal och satt fröna i växthuset . Första året fick jag 1 planta av en fröpåse , Men jag rörde inte platsen där jag sått , så under fjolåret kom massor av nya plantor upp över hela ytan som var sådd .
Men att så och lämna och ha tålamod att vänta flera år ?
De flesta fröna är ur gruppen kål och bönor .
Men även lite blandat grönsaksfrö .
Samtidigt med libbstickan , sådde jag även mycket för gamla frön av borstnejlika i alla rabatter .
Hade helt glömt bort , då de inte kom samma år , utan ett år för sent så poppar det upp borstnejlikor överallt  ??? Vad förvånad jag blev innan jag kom på mig själv  ::)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #6 skrivet: 05 feb-10 kl 13:26 »
Bönor och ärtor går utmärkt att så även om de är gamla, brukar ge samma resultat som nya frön, kanske tar det ca en vecka längre tid innan första skördeklara baljan, annars inga problem. Jag har sått bönor som var över 10 år. Lägg dem gärna i blöt över natten i rumstempererat vatten så gror de snabbare. Kål brukar gå bra om de inte är alltför gamla, jag har sått rädisfrön som var 4-5 år gamla med bra resultat, däremot rädisa som var 10-12 år gav mycket dåligt resultat.

Vad gäller perenner kanske man kan ha mer tålamod. Jag har sått buskpion, och väntar fortfarande på resultat ett år senare. Många perenner kan behöva ett par tre år eller längre om fröet inte är alldeles nyskördat, men om man sår i en kruka och ställer i kallbänk där man ändå har annat att vattna kan man väl stå ut med att några krukor står mycket länge innan något kommer. Annars kan man gräva ner krukan ända till kanten i rabatten, så att man inte rensar bort ev dyrgripar som kommer upp och sedan bara ignorera krukan tills det kommer något grönt som inte är ogräs, eller tills man tröttnat  ;).

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #7 skrivet: 11 feb-10 kl 20:16 »
Jag har för mig att även libbstickan är en sådan växt som förlorar i grobarhet snabbt .
Jag hade en påse som var ca 5 år gamal och satt fröna i växthuset . Första året fick jag 1 planta av en fröpåse , Men jag rörde inte platsen där jag sått , så under fjolåret kom massor av nya plantor upp över hela ytan som var sådd .
Men att så och lämna och ha tålamod att vänta flera år ?
De flesta fröna är ur gruppen kål och bönor .
Men även lite blandat grönsaksfrö .
Samtidigt med libbstickan , sådde jag även mycket för gamla frön av borstnejlika i alla rabatter .
Hade helt glömt bort , då de inte kom samma år , utan ett år för sent så poppar det upp borstnejlikor överallt  ??? Vad förvånad jag blev innan jag kom på mig själv  ::)
Jag har för mig att jag läst om frön som ligger och "väntar" på bästa förhållandena (ex.vis en brand). T.ex. ska lupinfrön kunna ligga 40 år i jorden innan de gror. Så man får aldrig ge upp ...  ;D fast det ska till ett j-a tålamod för att vänta i 40 år. :o

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 20:19 »
Basilikafrön köpta 2008 grodde fint förra året, men i år verkar de stendöda.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #9 skrivet: 12 feb-10 kl 20:37 »
Jag har t.ex. fått 15 år gamla morotsfrön att gro ganska bra. De var av egen skörd och förvarade ganska mörkt i rumstemperatur.

Björno

  • Inlägg: 89
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #10 skrivet: 13 feb-10 kl 12:48 »
Hej!

Det här är inget försök att slå rekord men jag tyckte det var lite kul. 1997 pluggade jag biologi på Stockholms Universitet. I ett skåp låg en påse med fibrer och frön från balsaträd (sydamerikanska, väger nästan ingeting). Om jag minns rätt så var påsen daterad 1952. Jag stal utan minsta dåligt samvete ett tiotal frön och planterade dom i vanlig såjord. Satte plastpåse på krukan och ställde den på den varma akvarierampen hemma. Inom 2 veckor hade 7 plantor kommit upp! Tyvärr så dog dom av aktiv vanvård trots mina biologiaspirationer.

Hade en påse med canna frön (Canna indica) från mitt förra jobb daterade 2001. Satte 10 frön enligt metod ovan. !0 plantor kom upp på en vecka. Lästa att canna kan ligga vilande i 600 år!/Björno

Soshila

  • Inlägg: 2468
    • Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #11 skrivet: 16 feb-10 kl 15:11 »
Basilikafrön köpta 2008 grodde fint förra året, men i år verkar de stendöda.

Jag får visst dementera ovanstående. De grodde, men fasligt mycket långsammare än de brukar.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #12 skrivet: 16 feb-10 kl 15:19 »
Paprikafröer från -05 grodde fint här, dock tog dom tid på sig att gro. Men efter ca 2 veckor hade 10 av ca 15 fröer grott.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

red

  • Inlägg: 375
    • Bohuslän
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #13 skrivet: 20 feb-10 kl 04:27 »
En del fröer kan man lägga i en plastpåse (eller mellan två djupa tallrikar) mellan två lager vått
hushållspapper. Så ser man snart om de gror, man får kolla någon gång om dagen och fylla på
med fukt ibland. Inte särskilt praktiskt om man ska så väldigt många fröer, dock.. men väldigt
lätt att reglera temperaturen.

De äldsta fröerna jag har sått med gott resultat hade passerat bäst före för fyra år sedan :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Göksbolingen

  • Inlägg: 9
    • Värmland
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #14 skrivet: 22 feb-10 kl 10:32 »
Det bästa är väl att göra som Björn sätta 10 st i en kruka så får man en uppfattning om grobarheten, trevligt pyssel i väntan på säsongen!

kraut

  • Inlägg: 460
    • Skåne
    • postannelund
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #15 skrivet: 03 sep-10 kl 15:42 »
kålfröer som är 10år gamla har jag goda resultat av.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #16 skrivet: 03 sep-10 kl 15:57 »
Riktigt gamla frön gror lättare (möglar mindre) om de sås i sand istället för jord. Gärna blötlagda för de flesta sorter.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

 

Modernhistorydigger

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Hur gamla frön har ni satt ? och lyckats få fram växter ?
« Svar #17 skrivet: 15 apr-24 kl 09:19 »
Äldsta fröna som jag fått upp var mangold från 50/60 talet förra året. Prismärkt 25 öre.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser