Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppen är hårdhänt  (läst 1228 gånger)

moin1

  • Inlägg: 1
    • -
Tuppen är hårdhänt
« skrivet: 23 jun-20 kl 10:29 »
Är nybliven hönsägare sedan några månader tillbaka och har valt att börja med en liten flock. Har tre unga hedemorahöns och en ung hedemoratupp. Gänget har en hönsgård som alltid står öppen och de går fritt i trädgården. Mitt problem senaste veckan är att tuppen blivit väldigt på hönorna, och väldigt hårdhänt. En av tjejerna ska börja värpa när som och de andra två har någon månad kvar så jag antar att det är detta som gjort honom så intresserad.

Han sliter hönsen i nackfjädrarna och är speciellt hård mot de två yngsta. Igår morse när jag öppnade till dem hade ena djupa sår i nacken och intorkat blod i fjädrarna. Hon vågade sig knappt ut, men när hon väl gjorde det va han på henne direkt och slet ytterligare tre fjädrar från henne. Nu vågar de yngsta inte gå med honom i trädgården utan går omvägar när de måste förbi honom. Annars håller de sig i hönsgården när han traskar omkring. Vad ska jag göra? Känns fel att isolera de två yngsta från honom då han bara kommer vara på den äldsta tjejen ännu mer. Är detta något som lugnar sig med tiden? Vad kan jag göra?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tuppen är hårdhänt
« Svar #1 skrivet: 23 jun-20 kl 12:32 »
Sätt honom i separat bur några dagar. Skärper han inte till sig så ta till några veckor. Och putsa till klorna så han inte råkar skada dem på ryggen.

Fortsätter han så låt honom få begränsad umgängesrätt ;D

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Tuppen är hårdhänt
« Svar #2 skrivet: 23 jun-20 kl 19:29 »
Tyvärr så är ju hönsens sexliv allt annat än smidigt och "snyggt", det kommer med största sannolikhet att lugna sig med tiden och även om det ser brutalt ut så lider troligtvis hönsägaren mer än hönorna i sig.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Tuppen är hårdhänt
« Svar #3 skrivet: 23 jun-20 kl 19:34 »
Mina föräldrar har höns och tupp, och den tuppen, och de flesta tuppar de haft, är tvärtom väldigt beskyddande och omhändertagande. Kan det vara individuellt el olika raser?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Tuppen är hårdhänt
« Svar #4 skrivet: 23 jun-20 kl 23:38 »
Att de är ganska översexuella första året är ganska vanligt vad jag förstår men det får inte gå för långt.

Jag har haft två av varje kan man säga. Oftast är det den tuppen som inte är den starkaste, om man har två. De försöker få till det så fort de kan känns det som.
I värsta fall kan de greppa en höna på vägen och det blir våldsamma protester från hönan. Än så länge har det inte uppstått blodvite men det beror nog snarare på mängden höns snarare än att han skulle vara mildare än din.

De som får till det milt och fint är också de tuppar som är omhändertagande, är min erfarenhet.

Anledningen till att min får vara kvar just nu är att det faktiskt är den tuppen som är minst feg i andra sammanhang, som vid rovfågelsattacker eller andra läskiga saker. Då är det han som tar striden.

Pest eller kolera. Vi får se vad det blir av honom.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tuppen är hårdhänt
« Svar #5 skrivet: 24 jun-20 kl 00:10 »
Ja, att hönorna får en brysk omgång då och då är ju inget de dör av, men en översexuell ungtupp på tre hönor kan vara i värsta laget.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser