Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Gul monilia på plommon  (läst 2553 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
Gul monilia på plommon
« skrivet: 29 maj-20 kl 10:20 »
Detta är den vanligaste sjukdomen på plommon.
Plocka av drabbade frukter omedelbart. (Även grenar kan behöva skäras av) Gör dig av med dem. Men INTE på komposten.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gul monilia på plommon
« Svar #1 skrivet: 29 maj-20 kl 19:29 »
Samma sak gäller även för gul monilia på äpplen.

Angripna frukter passar bättre i kommunens insamling av matavfall (vanligtvis för biogastillverkning) än i egen kompost. Det är helt förkastligt att göra som gammalt folk brukar, och bara kasta iväg rötfrukterna utanför tomtgränsen.

Några råd som jag har sett någonstans:
-På höstkanten, var noga med att städa rent och samla upp fallna löv mm från angripna träd. Kompostera dem själv bara om du är säker på att det är så god fart på komposten att de är fullständigt förmultnade innan nästa vår. Är man inte säker på det, är det bättre att bränna dem.
-Pinnar från beskärning ska också städas undan, helst brännas.
-Låt gräset växa långt runt angripna träd på försommaren, fram till början av juli (så att spindlar, kvalster och diverse rovinsekter trivs).
-Börja städa rent och hålla gräset kortklippt från mitten av juli.
-Gör kartgallring så att inte frukter ligger an mot varandra.
-Städa undan fallfrukt dagligen, även sådan som inte ser ut att vara angripen.

Mina egna erfarenheter av monilia (gäller främst ett äppelträd, transparent blanche):
Risken för svåra moniliaangrepp verkar vara störst de år då vädret har varit varmt och fuktigt i månadsskiftet juli-augusti. År då det antingen har varit kallt eller torrt då, ger inga större angrepp.
På lätt angripna äpplen ser man så gott som alltid att angreppet har börjat vid ett insektsbett (hål i skalet).
Trädet släpper gärna moniliaäpplen, de är överrepresenterade bland fallfrukten. Man måste dock ständigt avsyna efter äpplen som inte faller hela vägen ner utan t ex fastnar i någon grenklyka.
Jag har aldrig varit med om att hela skörden har förstörts av monilia, även svåra år blir nog minst hälften av skörden användbar.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Gul monilia på plommon
« Svar #2 skrivet: 18 aug-20 kl 21:34 »
I år provade jag för första gången mer konsekvent tipset
Citera
-Låt gräset växa långt runt angripna träd på försommaren, fram till början av juli (så att spindlar, kvalster och diverse rovinsekter trivs).
-Börja städa rent och hålla gräset kortklippt från mitten av juli.
Och jag tror inte jag gör om det.

Resultatet blev värre insektsangrepp än någonsin på transparent blanche, och som följd därav en hel del monilia också. Det mesta av den i och för sig rätt dåliga skörden blev angripen och ramlade av trädet av sig själv redan som kart. Tre av fallfruktsäpplena var åtminstone så pass mogna och moniliafria att de fick vara med i en fruktkräm, nu hänger det vad jag vet bara kvar ett enda äpple på trädet, det kanske har en chans att mogna innan det förolyckas på något sätt.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Gul monilia på plommon
« Svar #3 skrivet: 19 aug-20 kl 11:49 »
Jag vet inte hur det är i Medelpad, men här i Bohuslän är alla äpplen angripna av Rönnbärsmalens larv. När det blir en skada på äppelskalet, hål efter larven i detta fall, kommer monilian som ett brev på posten (kanske mindre bra jämförelse med dagens Postnord). Förra året hade vi enormt mycket rönnbär, i år ingenting. Det kunde inte sluta på annat sätt än att Rönnbärsmalen gick på äpplen istället. Men nästa år blir det mindre angrepp, eftersom Rönnbärsmalen har svårt att fullfölja sin livscykel i äpplen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 4 användare (2 dolda)
Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser