Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tobaksodling  (läst 218848 gånger)

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1060 skrivet: 19 feb-14 kl 11:52 »
Har läst en plats att Ettan snus smakar malt, rök,och choklad..hmm..jag har både korn av chokladmalt och rökmalt hemma som jag brukar i ölbryggning, tro om det fungerar som tillsättning i en omgång snus?
Till nu har jag bara producerat en helt ok. kopia  av General med olika eteriska oljar, maltodextrin, Gummi arabicum.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1061 skrivet: 24 feb-14 kl 16:33 »

    Låter bra och spännande Lurkers.
    Själv har jag inte lyckats med att göra nån kopia av något snus , men ändå mkt gott ( tycker jag själv iallafall).
    Låter det gå en hel vecka på en snitttemperatur på 95 gr och tycker det smakar väldigt mkt mer och luktar gott oxå , färgen är givetvis kolsvart.
    Det får vila en eller ett par veckor innan jag använder det , men det är ju alltid svårt att låta bli att testa.......men det blir bäst att låta det vara ett tag , sparar antagligen tandköttet också.
« Senast ändrad: 24 feb-14 kl 16:47 av Rustica1962 »

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1062 skrivet: 25 feb-14 kl 07:18 »
    Låter bra och spännande Lurkers.
    Själv har jag inte lyckats med att göra nån kopia av något snus , men ändå mkt gott ( tycker jag själv iallafall).
    Låter det gå en hel vecka på en snitttemperatur på 95 gr och tycker det smakar väldigt mkt mer och luktar gott oxå , färgen är givetvis kolsvart.
    Det får vila en eller ett par veckor innan jag använder det , men det är ju alltid svårt att låta bli att testa.......men det blir bäst att låta det vara ett tag , sparar antagligen tandköttet också.

He-he..ja jag startar oxå å snusa direkt många gångar, mest för att den förra laddningen snus är slut, jag har startat med å bruka en riskokare, ca. 60-70 grader en vecka fungerar fint (och spisen är inte upptagen så länge) 

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1063 skrivet: 25 feb-14 kl 16:58 »


      Brukar ha ett par lådor i kylen som mognar samtidigt så man slipper bli beroende av att göra en ny låda.
      Gör på ett halvkilo tobak åt gången o färdig väger den väl dryga kilot tror jag.

piprökarhonan

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1064 skrivet: 26 feb-14 kl 17:05 »

Är det någon här som sått sina frön ännu? Själv har jag sått allt vad jag har.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1065 skrivet: 26 feb-14 kl 17:09 »

      Helgen som kommer är det tänkt att det ska ske för min del , iallafall en del av dom .
      Väntar på frö från USA som kanske kommer senare......14 väldigt ovanliga sorter av Nicotiana Rustica
« Senast ändrad: 26 feb-14 kl 20:18 av Rustica1962 »

Balder

  • Inlägg: 77
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1066 skrivet: 27 feb-14 kl 10:28 »
På lördag går startskottet här i Himle har samlat på mej lite för många sorter,är det någon som behöver frön som tex.Alida Corojo Small Stalk Black Mammoth några Rustica så hör av er. Anders

silky1

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1067 skrivet: 28 feb-14 kl 12:50 »
Hej Piprökarhonan :) Gör du röktobak av dina odlingar? Det verkar vara mest snusfixare här och lite snack om hur röktobak blir och hur svårt framställning är?

piprökarhonan

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1068 skrivet: 28 feb-14 kl 15:30 »
Citera
Hej Piprökarhonan :) Gör du röktobak av dina odlingar? Det verkar vara mest snusfixare här och lite snack om hur röktobak blir och hur svårt framställning är?

Nej, det är första året jag ska odla egen tobak. Har följt denna tråden sedan något år och blivit intresserad av egen tobaksodling och möjlig självförsörjande snustillverkning till gubben min. Själv röker jag pipa. Till våren har jag en egen kollolott på hundra kvadrat som jag hoppeligen hoppas ska ge så mycket att vi blir självförsörjande....

Vad gäller röktobak har jag förstått så mycket genom att följa denna tråden plus andra att torkningen är det viktiga. Ska bli roligt att se om man lyckats sisådär framimot hösten...
« Senast ändrad: 28 feb-14 kl 15:36 av piprökarhonan »

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1069 skrivet: 02 mar-14 kl 10:29 »
Var på Skansens tobaksmuseum och köpte deras frön häromdagen. Alida heter sorten, döpt efter Mor Alida Olsson som tog fram sorten. Skansens beskrivning är "200 cm, rosa, juni-juli". Inte ett ord alltså om användningen som kulturväxt på kuvertet. Inuti finns dock en rätt bra beskrivning av hur man odlar och torkar blad.

Jag odlar mest för blommorna, kulturkänslan och den goda lukten av råtobak (jag får väl tjuva några av plantorna för det ändamålet), lite tvärtemot de flesta andra här i tråden. Möjligtvis kan jag få min sambo allt experimentera med lite snusframställning.
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Rustica1962

  • Inlägg: 567
    • Halland
SV: Tobaksodling
« Svar #1070 skrivet: 02 mar-14 kl 17:13 »


     Snusframställning kan vara ett väldigt spännande experiment.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1071 skrivet: 03 mar-14 kl 14:28 »
.....och gott!

piprökarhonan

  • Inlägg: 23
    • Södermanland
SV: Tobaksodling
« Svar #1072 skrivet: 04 mar-14 kl 19:16 »

Lite sjukt faktiskt att nu när det är vårigt ute så längtar man redan efter hösten och sin första tobaksskörd. Så tokigt det kan bli!

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1073 skrivet: 06 mar-14 kl 09:42 »
Så nu är alla 7 slagen i jorden, bara å vänta på dom små gröna..

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1074 skrivet: 06 mar-14 kl 11:13 »
Hur många plantor blev det Lurkers?

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1075 skrivet: 06 mar-14 kl 11:36 »
Hur många plantor blev det Lurkers?

satsar på å få ca. 100 st. i jorden, så ca. 150 st.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1076 skrivet: 06 mar-14 kl 13:31 »
Härligt!
Jag siktar mot något liknande, kanske upp emot 200 om jag lyckas få plats inomhus...

 

Bjon

  • Inlägg: 15
    • Småland
SV: Tobaksodling
« Svar #1077 skrivet: 06 mar-14 kl 22:51 »
Hej kära tobaksodlare!
Efter 40 år med Ettan i blodomloppet har alla ni som bidrar till detta samtal om tobaksodling inspirerat mig till en helt ny hobby.

Uppskattar den trevliga tonen där alla frågor som ställs möts med respekt och uppmuntran av de som har större erfarenhet av det ädla hantverket.

Har läst merparten av alla inlägg och blickar nu stolt (nästan faderligt) över min första frösådd av Alida (via kompis), Bondtobak och Virginia (via impecta).

Jag och de små hjärtbladen vinkar glatt och önskar er en toppensäsong.

Opicina

  • Inlägg: 99
  • Assisterande trådurspårare
    • Uppland
SV: Tobaksodling
« Svar #1078 skrivet: 06 mar-14 kl 23:41 »
Jag och de små hjärtbladen vinkar glatt och önskar er en toppensäsong.

Väntar ivrigt på mina hjärtblad och hoppas att de kommer att vinka till mig!
Hanlon's razor: Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Lurkers

  • Inlägg: 330
  • listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: Tobaksodling
« Svar #1079 skrivet: 07 mar-14 kl 07:37 »
Sådde på söndag, och i går så jag dom förste små gröna titta fram, Habana2000 först ut i den stora värden. 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 2 användare
Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser