Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödfodra för vinterbin?  (läst 1296 gånger)

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
Stödfodra för vinterbin?
« skrivet: 29 jul-18 kl 22:59 »
Har en fundering. Nu är det snustorrt och nästintill inget drag. Vad jag har förstått så bildas dock de nya vinterbin nu i augusti månad och eftersom det inte är något drag så borde det heller inte läggas så många ägg som kan bli fina vinterbin. Är det läge att stödfodra nu ifall jag vill ha många vinterbin?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Stödfodra för vinterbin?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-18 kl 07:59 »
JAAAA! Drivfodra med 50/50-lösning var tredje dag i 5-6 veckor nu. Vill man ha många och friska vinterbin är detta av högsta vikt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Stödfodra för vinterbin?
« Svar #2 skrivet: 30 jul-18 kl 08:51 »
Inte så mycket varje gång då antar jag?
Vad gör man om det blir sent drag, får man skippa det då?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Hadoque

  • Inlägg: 111
    • Gotland
SV: Stödfodra för vinterbin?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-18 kl 09:18 »
Mycket informativ tråd😀


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

374 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Sjul, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser