Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slicka på ramarna...  (läst 3095 gånger)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Slicka på ramarna...
« skrivet: 04 jul-18 kl 17:19 »
Hej,
Jag har ett par lådor med nyslungade ramar som jag vill göra rena och spara till senare. Jag har läst att bina kan fort slicka de rena. Min fråga är var ramarna ska placeras i kupan. Jag vill inte att bina börjar fylla på de igen.... Hur gör man i praktiken?
Nu består min ena samhälle av två yngellådor LN plus en skattlåda med halvramar. Min andra samhälle liknar den första med skillnaden att den har två skattlådor med halvramar. Båda har bra med honung i skattlådorna fast de är inte helt fulla. 
Tacksam för tips :)
Ruben

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #1 skrivet: 04 jul-18 kl 19:52 »
Ställ dom ute i närheten av dina kupor, så städar dom och tar hem. Staplar du på dom så kommer dom ju börja fylla på igen.. Tror jag.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #2 skrivet: 04 jul-18 kl 22:57 »
Hej


Placera de underst...färdigtslickat och klart på en eller två dagar.
Sedan kan du även låta lådan sitter kvar och så har bin plats för expansion kommande vår.
Enkelt, eller hur?


Ja, det är lika enkelt som det låter.


Själv har jag på så sätt övervintrat samhällen på tre! LN lådor...helt "förkastligt enligt gängse "metod".
Neråt spelar plats på vintern ingen roll?!

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #3 skrivet: 08 jul-18 kl 21:33 »
Tack! Nu är ramarna rena  :)
Det tog tre dagar. Jag satt lådan längst ner som  Kap Horn föreslog. Bina tyckte väl att det fanns honung kvar för de ville inte lämna ifrån sig ramarna...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #4 skrivet: 04 aug-18 kl 20:49 »
Jag slungade imorse och ställde sedan ut ramarna för lite städning.

Nu på kvällen så ser jag att dom små rackarna har gnagt ner vaxkakorna på sina ställen, detta var för mej lite nytt, trodde inte dom var så förtjusta i gammalt vax.

Så, kan dom återanvända vaxet, eller är dom bara djävulskt noggranna?
Det är aldrig för sent att ge upp.

addebadde

  • Inlägg: 263
    • Västergötland
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #5 skrivet: 04 aug-18 kl 21:30 »
Varför ska ramarna slickas rena? Om där finns honung kvar i ramarna finns den väl där även nästa säsong. Jag har aldrig praktiserat detta och jag tror bara att det är ett utmärkt sätt att sprida amerikansk yngelröta.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #6 skrivet: 04 aug-18 kl 21:42 »
Varför ska ramarna slickas rena? Om där finns honung kvar i ramarna finns den väl där även nästa säsong. Jag har aldrig praktiserat detta och jag tror bara att det är ett utmärkt sätt att sprida amerikansk yngelröta.

I mitt fall så hade jag väntat lite för länge med att slunga skattlådor jag hade tagit bort, och det fanns då socker i en del celler och annat smaskigt.
Sen har jag nu övergivit mina staplingskupor och flyttat in bina i min TBH. Men frågan är ju om dom tar lite vax från ramarna för att bygga nya kakor i min nya kupa...?
Det är aldrig för sent att ge upp.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #7 skrivet: 04 aug-18 kl 23:29 »
Varför ska ramarna slickas rena? Om där finns honung kvar i ramarna finns den väl där även nästa säsong. Jag har aldrig praktiserat detta och jag tror bara att det är ett utmärkt sätt att sprida amerikansk yngelröta.

För det första så är det guld värt att ha honungskristaller i skattlåderamarna till våren. Spraya då över dem med, eller doppa dem, i ljummet vatten vid tillsättningen. Det blir en härlig effekt på både bin och Drottning när de får ramarna!

För det andra så är det vansinne att ställa alla former av honung, ramar och annat utanför kupor vid denna årstiden. Har man inte skapat röveri innan, så gör man det på så vis. Röveri är som bekant en av de främsta orsakerna till spridning av AFB.....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #8 skrivet: 04 aug-18 kl 23:31 »
Nu på kvällen så ser jag att dom små rackarna har gnagt ner vaxkakorna på sina ställen, detta var för mej lite nytt, trodde inte dom var så förtjusta i gammalt vax.

Så gör riktigt utsvultna rövarbin, de blir som galna och tar allt bibröd med sig hem då honungen är slut på ramarna. Vaxet tar de inte med sig hem för att de behöver det, utan det du ser är spåren av att de gnagt i sig varenda gnutta pollen och bibröd.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #9 skrivet: 05 aug-18 kl 08:55 »
Hmm...dom är inte helt lätta att förstå sig på ibland.

För någon vecka sen när jag flyttade ett samhälle från Svea-ramar till TBH så blev det ju rester av kakorna, det fanns pollen, honung och lite yngel. Allt detta erbjöd jag samhället och honungen tog dom ju hand om men pollen och annat brydde dom sig inte om alls.

Men nu när man ställer ut lite lådor så blir det ett jäkla ståhej, kanske gästande samhälle men idag är läget åter på det lugna, bara bålgetingarna som flyger runt lådorna och hoppas på att hitta nått gott.
Det är aldrig för sent att ge upp.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #10 skrivet: 05 aug-18 kl 11:45 »
Tog dom inte hand om sina otäckta yngel efter flytten? Pollen är nog svårt för dem att flytta undan på en vecka, de har ju annat att tänka på när en rotar runt och ändrar om  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Slicka på ramarna...
« Svar #11 skrivet: 05 aug-18 kl 13:18 »
Tog dom inte hand om sina otäckta yngel efter flytten? Pollen är nog svårt för dem att flytta undan på en vecka, de har ju annat att tänka på när en rotar runt och ändrar om  ;)

Jo dom pysslade lite men ville jag ha lite lugn i stugan så de lilla som var kvar kastade jag ut. Att leva i någon form av symbios är inte så lätt...
« Senast ändrad: 05 aug-18 kl 13:23 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 7 användare (2 dolda)
von tratt, EvaMärta Granqvist, Tli, ÖsterFröken, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser