Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolering  (läst 1112 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Isolering
« skrivet: 24 mar-19 kl 17:15 »
Nu när snön börjar smälta och hönshusbygge börjar kännas som att det kryper närmare tänkte jag höra mig för lite om ni som är mer erfarna kanske har lite visdom att dela i ämnet. Mestadels är det isoleringen som jag gått och undrat lite över då den planerade flocken är ganska liten. Ca 5 hönor av silkes och faverolle variant i ett hönshus på 6 kvadrat (4 för hönsen, 2 förråd, men värmen går ju som den vill).

Medeltemperaturen här i Hälsingland brukar väl hänga runt -10 eller så på vintern. Ibland kryper det ner till runt -20 eller mer så och då kanske man nog får sätta in lite extra insatser för att hålla vattnet isfritt, men det skulle väl kanske vara lite dumt att isolera för extremfallen.

Sen vet jag inte riktigt så bra vilken typ av isolering som passar bäst för ett hönshus.

Är det möjligen någon som vet vart man kan hitta bra ritningar att följa? Ventilationen är ju ett annat bekymmer som jag går och oroar mig över då jag inte är så snickarkunnig sedan förr.

 

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Isolering
« Svar #1 skrivet: 24 mar-19 kl 18:30 »
Alltid svårt detta med isolering, jag körde stenull i väggarna i mitt hönshus och cellplast i golvet.

Har dock mer och mer funderat över att inte köra med isolering, jag kan dock inte vara där dagligen och plocka äggen så det är ju ett problem på vintern med minusgrader.

Jag har ca 10 kvadrat till 15 hönor och ca 70mm i väggarna och 145 i tak och golv, de håller runt 10 grader inne av sig självt när det är -10 ute.


Jag styr mitt hönshus med en telldus box för att slå av och på belysning, värme och ventilation, med 1-2 temperaturgivare kan man styra det hyfsat bra så man slipepr ha på något i onödan.


Div ohyra gillar isolering och värma hönshus, jag fick med röda kvalster av nått inköp av nya hönor och ju mer isolering de är ju knepigare är det att bekämpa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

359 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser