Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska man slå av potatisblasten?  (läst 2896 gånger)

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
När ska man slå av potatisblasten?
« skrivet: 02 aug-20 kl 11:44 »
 Känns tidigt men mina Rocket har blommat över. Vad händer om man låter bli? Brunröta?

 

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: När ska man slå av potatisblasten?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-20 kl 13:57 »
Hos mej i sydvästra Småland, är det senast 15 Augusti för att det under en månad, skalen ska hinna  bli tjockare så att potatisen kan hålla sig frisk i vinterförvaring. Men det blir alltid tidigare, för det är alltid bladmöglet som bestämmer. Så i år blev det 27 juli. Så fort jag ser runda svarta fläckar på bladen och en del börjat gulna, ja då klipper jag all blast, tar bort den och lägger på gräs över raderna. Gräset gör att det inte finns risk för att regn spolar fram potatisar i ljuset som blir gröna. Om jag inte tar bort bladmögelangripen blast får jag brun och ringröta på potatisarna.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

830 gäster, 3 användare
torbjorn, malarmaster, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser