Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur funkar denna slåttermaskinen  (läst 3438 gånger)

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Hur funkar denna slåttermaskinen
« skrivet: 10 jun-15 kl 15:44 »
Det är en Aktiv 3

Jag har haft av alla fingrar och kniven men där är några saker jag inte riktigt hänger med hur det är tänkt
Så är det någon som antingen har en manual eller liknande
eller rent av har en själv som du kan lägga upp bilder ifrån.
Dessutom har jag inte koll på hur kniven ska "spännas"

Enligt bild nr 2
Så finns det en bult som sticker ut ur växellådan siffra 1 ( i och urkoppling av slåtterkniven)
Dessutom hänger där en arm som jag antar är kopplad på denna ( finns med längre ner i meddelandet)

Enligt bild nr 3
siffra 2 så gissar jag att denna bara ska vara fjäderbelastad om man skulle köra i.

« Senast ändrad: 10 jun-15 kl 16:00 av Alexn72 »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #1 skrivet: 10 jun-15 kl 15:45 »
Bild 1
siffra 3 är en avbruten ?pedal? denna vet jag inte vad den har för funktion
siffra 4 sitter ihop med siffra 3
Och siffra 5 verkar vara någon hävstång till att fälla upp slåtter"balken" men den ligger hela tiden stomt mot axeln

Bild 2
siffra 6 är växelreglaget men det går inte att förflytta spaken och jag tror den ska vara fjäderbelastad men att den nu rostat fast?
 

Bild 3
siffra 7 är armen som jag antar ska sitta på siffra 1
« Senast ändrad: 10 jun-15 kl 15:54 av Alexn72 »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #2 skrivet: 10 jun-15 kl 15:45 »
Även här ser man siffra 7
« Senast ändrad: 10 jun-15 kl 15:54 av Alexn72 »

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #3 skrivet: 10 jun-15 kl 17:09 »
Fantastiskt att verktygslådan sitter kvar. Vacker maskin. Tyvärr är dina bilder inte så talande utan du får nog vänta tills någon som känner till just den här modellen kan svara. Annars kan du ju alltid plocka isär den för att försöka se hur den mår och fungerar. Om växelspaken till exempel går till en skiftaxel som i sin tur går till en skiftgaffel som skjuver en medbringare fram och tillbaka så kan det vara ganska många orsaker till att den sitter fast.
Om du tar en bild på slåtterbalken kanske man kan se hur den ska spännas om den ska det. En del tycks nästan ligga på egenvikten.
/Jan

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #4 skrivet: 12 jun-15 kl 11:49 »
Bild nr 1
Översiktsbild
bild nr 2
framsida knivar
bild nr 3 baksida knivar

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #5 skrivet: 12 jun-15 kl 15:03 »
Hej!
Jag har en liknande maskin, men kör inte nu längre, men körde den i många år.
Är det en enbets-maskin? Ser ut så i alla fall. Med en 4-fots kniv, eller?

I bild 3 markerar du 3,4 och 5.
5 trampar man på för att höja kniven någon dm när man kör, tex om du ser en sten sticka upp.
3 och 4 trampar man på för att koppla in eller ur slåttermekanismen.

6 är jag osäker på. Jag har inget sånt på min. Men det fanns en del maskiner som hade två växlar, så att kniven kunde köras med olika hastigheter beroende på häst och på vilket gräs man slog.

Mitt hetaste tips är: smörj upp allt och låt nån dra maskinen på ett grusplan el liknande och testa. Är den välsmord kan en vuxen människa dra den några meter, även när mekanismen är i kopplad. Alternativt: palla upp ett av hjulen så det hänger fritt i luften. Det ska då gå att snurra hjulet så att knivmekanismen rör sig, då kan du kolla om det jag sade stämmer även för din maskin.

Det ska också finnas en spak att vinkla kniven med och en för att fälla  kniven upp och ner med. Hos min maskin finns på denna spak ett 'mellan läge' där kniven är uppfälld något och urkopplad. Förstår vad jag menar? Kolla om det på denna spak (den mittersta i bild 1?)   finns 3 lägen.

Det ska alltså gå att styra allt sittande på sätet med 'pedalerna' och gåendes bakom med den stora spaken. Så är det i var fall hos min maskin. (Jag klev alltid av och styrde bakifrån när hästen drog maskinen i en uppförsbacke.)

Vad menar du med 'spänna kniven'? Hos min är det tyngden av kniven som spänna den om vi  nu menar samma sak med 'spänna'.

7 och 1 i bild 3 i ditt andra inlägg kan vara en en 'nödurkopploing' som utlöses i fall kniven fastnar i nåt. sånt finns inte heller på  in maskin.

Ska du köra den med traktor eller häst?

Obs! Det är mycket lätt att köra sönder dessa maskiner om man sätter dem bakom en traktor. Det är några hästkrafter till som rycker i den om man fastnar i nåt. En klok häst stannar däremot och inväntar körkarlens instruktioner om det blir 'onaturligt' tungt.

 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #6 skrivet: 14 jun-15 kl 14:14 »
Hej!
Jag har en liknande maskin, men kör inte nu längre, men körde den i många år.
Är det en enbets-maskin? Ser ut så i alla fall. Med en 4-fots kniv, eller?

I bild 3 markerar du 3,4 och 5.
5 trampar man på för att höja kniven någon dm när man kör, tex om du ser en sten sticka upp.
3 och 4 trampar man på för att koppla in eller ur slåttermekanismen.

6 är jag osäker på. Jag har inget sånt på min. Men det fanns en del maskiner som hade två växlar, så att kniven kunde köras med olika hastigheter beroende på häst och på vilket gräs man slog.

Mitt hetaste tips är: smörj upp allt och låt nån dra maskinen på ett grusplan el liknande och testa. Är den välsmord kan en vuxen människa dra den några meter, även när mekanismen är i kopplad. Alternativt: palla upp ett av hjulen så det hänger fritt i luften. Det ska då gå att snurra hjulet så att knivmekanismen rör sig, då kan du kolla om det jag sade stämmer även för din maskin.

Det ska också finnas en spak att vinkla kniven med och en för att fälla  kniven upp och ner med. Hos min maskin finns på denna spak ett 'mellan läge' där kniven är uppfälld något och urkopplad. Förstår vad jag menar? Kolla om det på denna spak (den mittersta i bild 1?)   finns 3 lägen.

Det ska alltså gå att styra allt sittande på sätet med 'pedalerna' och gåendes bakom med den stora spaken. Så är det i var fall hos min maskin. (Jag klev alltid av och styrde bakifrån när hästen drog maskinen i en uppförsbacke.)

Vad menar du med 'spänna kniven'? Hos min är det tyngden av kniven som spänna den om vi  nu menar samma sak med 'spänna'.

7 och 1 i bild 3 i ditt andra inlägg kan vara en en 'nödurkopploing' som utlöses i fall kniven fastnar i nåt. sånt finns inte heller på  in maskin.

Ska du köra den med traktor eller häst?

Obs! Det är mycket lätt att köra sönder dessa maskiner om man sätter dem bakom en traktor. Det är några hästkrafter till som rycker i den om man fastnar i nåt. En klok häst stannar däremot och inväntar körkarlens instruktioner om det blir 'onaturligt' tungt.
Efter att ha kollat runt på lite filmer så tror jag att siffra 2 är där man kopplar på draglinan och som då får lite gung upptagning.
Kniven är ca 150cm lång  så beroende på var man räknar ifrån så borde den vara 4-5fot

Mycket riktigt så höjer sig kniven om man trampar på siffra 5
3 och 4 verkar inte göra något nu när man tycker på den men den borde sitta ihop med nr 1 via nr 7 och då får man den funktionen att den slutar klippa.
Har du möjligtvis möjlighet att fotografera från alla möjliga vinklar på din?
6an är "växelspaken" och efter att ny ha lossathållaren så visar det sig att det endast är knoppen på spaken som rostat fast.
Växlarna i övrigt går mjukt att byta.

Helt riktigt så finns den en spak som vinklar kniven och en som reser hela kniven( den har 3 lägen)

Den kommer dras av en häst
« Senast ändrad: 14 jun-15 kl 19:22 av Alexn72 »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #7 skrivet: 14 jun-15 kl 18:19 »
Efter att ha kollat runt på lite filmer så tror jag att siffra 1 är där man kopplar på draglinan och som då får lite gung upptagning.
Det låter lite underligt eller menade du '2'?  (Enligt din tredje bild i första inlägget). Denna anordning ser på min ut som i min 'bild1.jpeg', fjärdern går dock diagonalt som du ser, vilket kan bero på läget av skaklarna och dragstången samt att det är en enbets-maskin.
Kniven är ca 150cm lång  så beroende på var man räknar ifrån så borde den vara 4-5fot
Är den 150 cm så är det mycket troligt en maskin för två hästar, möjligen för en stor häst. Vilken hästras har du? Jag körde min med en nordsvensk och senare på plan mark korta stunder med en nordlandshäst (liten häst). Har du många backar?
Min knivbalk har 16 eller 15 små trekantiga knivar beroende hur man räknar, det blir 120 cm allt i allt.
Sitter det vanliga skaklar på stången sedan?
På en enbetsmaskin så sitter sedan vanliga skaklar på stången som man ser på din maskin plus en dragstång som troligen fästs i '2' och som har linor eller kedjor. 'Bakändan' på skaklarna ser du i 'bild1.jpeg'.
På en tvåbets-maskin så blir stången, som man ser hos dig 'tistelstången', som i sin tur  ligger mellan hästarna. Varje häst drar sedan i draglinor med dragstång. Varje hästs dragstång förs dessutom ihop i ytterligare en dragstång som då mycket troligt sitter i '2'. Men om man kör med två hästar så ska man dessutom har två dragstänger framme som fästs längst fram i tistelstången. Förstår  du hur jag menar?
Citera
3 och 4 verkar inte göra något nu när man tycker på den men den borde sitta ihop med nr 1 via nr 7 och då får man den funktionen att den slutar klippa.
I 'bild3.jpeg' ser du min 'dubbelpedal' (3 och 4 hos dig) samt delen för att vinkla kniven.
Har du testat dra den med inkopplad kniv, alternatvt rotera hjulen med mekanismen inkopplad?


Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #8 skrivet: 14 jun-15 kl 20:57 »
Ja det här med att dra gamla redskap med traktor får man vara försiktig med. Även hastigheterna kan bli på tok för höga och växellådorna får aldrig vila om man kör på för fort.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #9 skrivet: 15 jun-15 kl 17:45 »
Helt riktigt skrev jag fel men jag har uppdaterat mitt inlägg med rätt nr nu(2)

Det är en connemara som är på gränsen till pony men han har fått provdra i helgen och det verkar inte vara några större problem.
Tanken är inte att slå ett helt fält utan att kombinera träning med klippning av gräset.

Stången är bara en rak balk som sen har 2 plattjärn för att kunna koppla den till någon maskin.
Men jag har börjat bygga om till skaklar nu

På pedalen (3 och 4) så verkar den inte ha någon funktion idag eftersom nr 7 inte är fastsatt i pedalen.

Vad manövrerar din (3, 4) pedal

Jag ska ta lite nya bilder imorgon

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #10 skrivet: 15 jun-15 kl 21:23 »

På pedalen (3 och 4) så verkar den inte ha någon funktion idag eftersom nr 7 inte är fastsatt i pedalen.

Vad manövrerar din (3, 4) pedal



3 och 4 styr in-  och urkoppling hos mig. Man kan kopplar ur sittandes.
Jag förstår inte riktigt hur pedalen (3 och 4) skulle kunna kopplas till 7.
Hos mig funkar 3 och 4 bara om kniven är nedfälld och inkopplad.
Om hästen är liten är det bättre om du har den låga växeln alltså den då kniven rör sig färre antal gånger fram och tillbaks per hjulvarv. Det blir mindre motstånd. Smörj allt och slip knivstålen så den skär lätt. Jag hällde matolja på kniven och klippte i daggvåt gräs för att spara hästen. Brukade gå upp vid 4-5 tiden och slå ett tunnland eller så i morgonsvalkan.  Tät gräs ger mycket motstånd för mekanism och om maskinen är för tung så kan lätt få en 'selbruten' häst dvs att den inte vill dra alls längre eller blir rädd för tunga drag.

Rubensgården

  • Gäst
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #11 skrivet: 15 jun-15 kl 21:54 »
Oavsett växel borde det bli samma mängd gräs att klippa per meter. Om man väljer den lägre växeln går det åt mindre kraft att röra kniven fram och tillbaka men den får skära av mer gräs per cykel. I min värld borde den höga växeln vara för gräs och den lägre för säd kanske? Hade varit intressant att mäta den aktiva dragkraften.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #12 skrivet: 16 jun-15 kl 09:04 »
Här är en helhetsbild på hur den ser ut igår

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #13 skrivet: 16 jun-15 kl 09:13 »
Jag får återkomma med pedalen när jag kunnat prova den rullande
Ang hur tungdragen den är så kan man iallafall röra kniven genom att snurra på det lilla röda hjulet  vid kraftöverföringstången.



Bild 1:Idag så kan bara pedal 3 och 4 röra den inringade( gul) som jag tror höjer eller sänker kniven( gissar)
men däremot under till Bild 2 så ser man att den kanske ska sitta ihop med något mer ( inringat med svar hur pedalen ser ut
bild 3 annan vinkel där misstänker jag att det som är inringat med rött ska ha någon koppling för att frikoppla drivningen till kniven

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #14 skrivet: 16 jun-15 kl 09:13 »
bild 3

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #15 skrivet: 16 jun-15 kl 10:50 »
Jag får återkomma med pedalen när jag kunnat prova den rullande
Ang hur tungdragen den är så kan man iallafall röra kniven genom att snurra på det lilla röda hjulet  vid kraftöverföringstången.



Bild 1:Idag så kan bara pedal 3 och 4 röra den inringade( gul) som jag tror höjer eller sänker kniven( gissar)
men däremot under till Bild 2 så ser man att den kanske ska sitta ihop med något mer ( inringat med svar hur pedalen ser ut
bild 3 annan vinkel där misstänker jag att det som är inringat med rött ska ha någon koppling för att frikoppla drivningen till kniven
Hur tung den är att dra bestäms i huvudsak av växellådan + motståndet i själva kniven dvs hur tätt gräset är.
Med de nya bilderna fattar jag bättre ditt '7 och 1 problem'. På din gamla (första) bild 3 andra majlet, såg det ut som om 7:an redan satt fast i nåt, men nu syns det tydligt att så inte är fallet. Har nån monterat loss detta eller är det nåt som uppenbarligen är trassig?
Ovanför 7:an i din gamla bild finns ett hål i godset. Går det sätta fast 7:an i detta hål? Vad behövs i så fall för att koppla pedalen till 7:an? Har du delarna som eventuellt fattas nånstans? I verktygslådan......?
Kan du röra 1:an genom att dra in och ut? jag tror att den borde gå att dra in och ut.
Jag bifogar två foton av hur min pedal är kopplad till växellådan, kanske det kan vara till hjälp.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #16 skrivet: 17 jun-15 kl 09:18 »
Hur tung den är att dra bestäms i huvudsak av växellådan + motståndet i själva kniven dvs hur tätt gräset är.
Med de nya bilderna fattar jag bättre ditt '7 och 1 problem'. På din gamla (första) bild 3 andra majlet, såg det ut som om 7:an redan satt fast i nåt, men nu syns det tydligt att så inte är fallet. Har nån monterat loss detta eller är det nåt som uppenbarligen är trassig?
Ovanför 7:an i din gamla bild finns ett hål i godset. Går det sätta fast 7:an i detta hål? Vad behövs i så fall för att koppla pedalen till 7:an? Har du delarna som eventuellt fattas nånstans? I verktygslådan......?
Kan du röra 1:an genom att dra in och ut? jag tror att den borde gå att dra in och ut.
Jag bifogar två foton av hur min pedal är kopplad till växellådan, kanske det kan vara till hjälp.

Jag har provat att sätta ihop 7 och 1 och de passar direkt så där behövs nog bara en mutter sen sitter de ihop
men på andra sidan av nr 7 så saknar det saker, det finns inget som liknar dina bilder där och inget verkar trasigt så de har nog bara plockats av.

1an går bra att dra in och ut

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #17 skrivet: 18 jun-15 kl 07:36 »
Jag har provat att sätta ihop 7 och 1 och de passar direkt så där behövs nog bara en mutter sen sitter de ihop
men på andra sidan av nr 7 så saknar det saker, det finns inget som liknar dina bilder där och inget verkar trasigt så de har nog bara plockats av.

1an går bra att dra in och ut
Då återstår det bara att klura ut hur pedalen styr 7:an så att 1:an dras in eller ut. Nånting som är 'kilformad' skulle kunna vara möjligt. Sitter inte redan något på 7:ans 'pedalände'. Fjärdern under sitsen ska säkert skjuta tillbaks 7:an i utgångsläget. Antagligen får du tillverka nåt. Men å andra sidan så är pedalfunktionen inte avgörande för slåttermaskinen, den funkar säkert ändå. Jag använde pedalen mycket sällan. Oftast använde jag 5:an för att komma förbi hinder eller stannade hästen och fällde upp kniven om det var nåt 'allvarligare'.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #18 skrivet: 21 jun-15 kl 07:53 »
Nu har den fått en ny kraftöverföringsaxel

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur funkar denna slåttermaskinen
« Svar #19 skrivet: 21 jun-15 kl 07:56 »
Här är några närmare bilder på vad som jag tror det saknas grejer på.

Jag tror också att det är någon kilformad historia som ska dra ut 7an  med tanke på att där redan sitter någon kilformad sak på den .
Men som du sa så går  den att köra nu så jag lever på hoppet att någon som har en sån kan ta några bilder på sin så jag kan tillverka nya delar.

Och ett stort tack till lichiplommon för all hjälp :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser