Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göingegetter  (läst 4813 gånger)

Lippa

  • Inlägg: 20
  • Mitt hem är min borg
    • Västergötland
Göingegetter
« skrivet: 25 apr-14 kl 09:17 »
Måste bara dela av min glädje. Köpte för ett par år sedan ett par genbanks anslutna göingegetter. Visar sig nu när jag ska betäcka dessa att deras linje inte finns alls många kvar av, så det var jättekul. Detta då det varit min vilja att bevara denna utrotningshotade ras.  :)

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göingegetter
« Svar #1 skrivet: 26 apr-14 kl 10:13 »
Hej och välkommen till gettavlan, Lippa  :) !

Låter härligt, hoppas du hittat en lämplig bock till dina getter, annars kan du höra av dig till mig  ;) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Kennethjohansson

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Göingegetter
« Svar #2 skrivet: 01 maj-14 kl 19:16 »
Hej
Jag har själv göingengetter, 2 getter och 3 bockar (varav en kastrerad) samt två killingar födda för några veckor sedan. det vore skoj om flera som har göingengetter kunde ge sig tillkänna på detta forum, Det skulle kanske kunna underlätta byte av djur, med mera för att - i kontakt med genbanksansvariga - underlätta bevarandearbetet.
Läs mer om min lilla flock här: http://www.soderkrokensgetter.se/
Hälsningar Kenneth

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göingegetter
« Svar #3 skrivet: 02 maj-14 kl 13:22 »
Om en vill kan en skriva i sin forumprofil att en har göingegetter, så kan medlemmarna se detta! Du vet väl, kennethjohansson, att det finns ett forum på www.allmogegeten.se oxå?
Välkommen till gettavlan, förresten :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Jhaglind

  • Inlägg: 1
    • Västmanland
SV: Göingegetter
« Svar #4 skrivet: 06 jul-14 kl 19:30 »
Hej Lippa, vad roligt! Vad är det för linjer du har i dina göingegetter? Vi har två stycken underbara bockar som vi köpte för 3 år sedan. Den ena har tydligen en intressant stam, fina Valter. Här är deras stam:

Lilleruds Valter 10-05-17
51656-10014
Mor: Mjölkalångens Malva SE 69574
Far: Valterstens Elias SE 64995

Lilleruds Villiam 11-06-12
51656-11019
Mor: Lilleruds Viska 51656-10015
Far: Tunnebohults Arn 73276-10014


//Jenny

Skarstam

  • Inlägg: 10
SV: Göingegetter
« Svar #5 skrivet: 31 jul-14 kl 18:11 »
Jag utökade min lilla flock med ytterligare en get och killing igår, har ny fyra göingar. Sicken glädje det är att ha getter! :)

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Göingegetter
« Svar #6 skrivet: 01 aug-14 kl 17:15 »
Grattis till dina nya getter, skarstam! Av någon mystisk slump sålde jag precis en get med killing ;) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skånetösen

  • Inlägg: 553
    • Skåne
SV: Göingegetter
« Svar #7 skrivet: 13 aug-14 kl 12:35 »
Även jag är nybliven Göingegetägare. Otroligt mysiga djur. Och vilka små tuggmaskiner de är. Allt björksly i hagen är skalat och kapat så nu har de övergått till hasselslyet. De fick ett par grenar med björkris av mig igår och den ene tar en stor tugga, skickar bak grenen till kindtänderna och klipper av den som en sekatör. Jisses! Fantastiskt roliga djur. Har inte ångrat mig en sekund. Än. Det är vinter snart. :-[
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Göingegetter
« Svar #8 skrivet: 08 jan-17 kl 09:30 »
Hejsan. är också ny med Göingegetter, har tre "flickor" och en liten "pöjk". Har bara haft de ett halvår (tjejerna) och 2 veckor killen, (han är en "mysbock". Tjejerna har jag fått arbeta mycket med, då de ej var hanterade! har ett stort djurintresse och flera djur(Kindahöns och Gotlandskaniner i genbanker, Häst, hund(ar) har ett litet pensionat och jobbar ibland som hundfrisör, och katter, finns här på gården där jag bor (hyr)i södra Östergötland. Ja, jag gillar tanken på självhushåll och gillar att laga mat..
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Göingegetter
« Svar #9 skrivet: 11 jan-17 kl 19:17 »
Vad roligt att se er här, både nya människor och härliga göingegetter!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alecia Irons

  • Inlägg: 1
SV: Göingegetter
« Svar #10 skrivet: 19 sep-23 kl 09:41 »
Hej på er! Jag finns här i Gävleborg i Trogsta i Forsa utanför Hudiksvall med en liten flock Göinge getter. Fridhems Selma och Fridhems Millan som kom hem till mig för 4 år sedan. Millan var då dräktig med Trogsta Lustgårds Victor (pappa Hörbesbos Thomas II). Nu har Selma och Victor fått till 1 gethona TL Viola, och 3 bockar TL Valdemar 1 år och tvillingar TL Valter och TL Vilhelm fööd i maj 2023. Jag söker någon som vill göra ett utbyte med med då jag behöver en annan bock till Millan. De andra bockarna behöver andra hem med egna flock. Alla handuppfödda och snälla. Jag kan arrangera transport om ni har SE-nummer.  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 7 användare (1 dolda)
Lucy Rist, xaelanar, Anders Flix, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser