Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?  (läst 17871 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?
« Svar #20 skrivet: 21 apr-18 kl 00:29 »
Lantmäteriet, USCH!  >:( Om de är en byråkratins högborg eller profitgiriga storfräsare i monopolposition är svårt att gissa, men det svar jag fick var ta mig f.. det torraste jag sett på länge. Direkt ohyfsat skulle jag vilja säga. När jag ringde dem senast blev jag ombedd att maila  in mina frågor, vilket jag gjorde. Första gången jag ringde dem fick jag däremot tala med en trevlig och hjälpsam person, men då visste jag tyvärr inte vad jag vet nu och kunde inte ställa rätt frågor.

Här är dagens torra mailsvar:

Hej,
Lantmäteriet har ej någon rådgivning innan en förrättning.
För att kunna göra en bedömning om huruvida en förrättning är genomförbar eller inte behöver vi få in en ansökan där ändamålet med åtgärden framgår.
Vi kan inte utanför förrättningen göra någon bedömning om åtgärden är genomförbar eller inte. Detta innebär också att vi inte kan säga om den enskilda fastighetsbildningsåtgärden skulle stöta på några problem.
Vi gör en bedömning enligt bl.a. Fastighetsbildningslagen (FBL) som t.ex. har som krav att fastigheten ska vara lämplig för sitt ändamål. Vi gör en prövning utifrån det ändamål man angett i ansökan och om det enligt fastighetsbildningslagen blir en lämplig fastighet.
Vi bedömer lämplighet både utifrån de förutsättningar som finns idag, men även hur de kan förändras med tiden. I vissa fall krävs det, vid en bedömning om lämplighet, samråd tillsammans med exempelvis kommun eller annan myndighet.
Ta gärna del av den information som finns på Lantmäteriets hemsida om avstyckning HÄR.

 Med vänlig hälsning

__________________

Gunilla
Handläggare Fastighetsbildningsfrågor
Lantmäteriet, Kundcenter
Lantmäterigatan 2c
801 82 Gävle
E-post: kundcenter@lm.se
Tel: 0771-63 63 63
Fax: 026-65 16 44
www.lantmateriet.se

Torrt, och vettigt, bara att kolla i fbl då om du uppfyller kraven, om ja, skicka in en ansökan.

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?
« Svar #21 skrivet: 26 apr-18 kl 00:05 »
Måste BYGGA huset först... Kostar svett och pengar, vilket det absolut är värt, men då vore det ju trevligt att ha åtminstone en kvalificerad gissning om vad avstyckningen skulle kunna stupa på. Att stycka av mark som är bebyggt med en komplementbostad av attefallstyp SKA gå bra om huset uppfyller kraven för permanentbostäder, men det kan ju hända att Lantmäteriet finner andra skäl att ge nobben. Kan inte begripa varför de blankt vägrar rådgivning. Å andra sidan fick jag faktiskt råd muntligt via telefon första gången jag ringde till dem, så jag ska nog försöka igen och igen.

Kan det finnas andra sätt att bilda sig en uppfattning om oddsen för en avstyckning? Något annat webbforum än Alternativ.nu med kunnigt folk kanske?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?
« Svar #22 skrivet: 04 maj-18 kl 13:10 »
Det ligger nära till hand för "I DET HÄR JÄVLA LANDET", för tidigare denna vecka visade hemkommunen Vallentuna tydligt exempel på det jag hört andra kalla "tjänstemannastyre". Jag fattar inte hur jag kunnat komma så långt samlandet av information, lagar och regler utan att ha snappat upp det som nu totalt dödat mitt projekt...

Någonstans har jag t.o.m. läst att det inte finns någon lag som anger hur liten en avstyckning får vara, men kommunen har som stenhård praxis att en villatomt på landet utanför planlagt område SKA vara minst 2000 kvm. -Och det SKA finnas utrymme för att parkera två bilar, anlägga infiltration till avloppsanläggning. En normal familj ska kunna bo på fastigheten och de ska kunna spola bajs och toapapper i kopiösa mängder samt SKA kunna ansluta en diskmaskin, annars är inte platsen lämplig att bebyggas. Det finns alltså åtminstone inte i min egen hemkommun något utrymme för alternativa boformer, ekologiskt och ekonomiskt tänkande o.s.v. Unga vuxna som inte fötts med guldsked i munnen ska inte kunna etablera sig på landsbygden, och pensionärer ska inte heller sätta bo där.

En annan sak jag missat är påståendet att även om det finns fler än ett permanentbostadshus på tomten krävs ett förhandsbesked för att avstyckning av mark kring ena huset ska kunna ske. Kan det vara något kommunen hittat på?

Det där med tjänstemannastyre har en ny bekant haft ett rent helvete med. Han är snickare och bor i ett mindre hus på landet i trakterna kring Huddinge. Varje gång han försökt göra det rätta och anmält olika ändringar och tillbyggnader har det varit helt galna turer och krångel från kommunen, som om de enbart ska visa sin makt. Killen har tvingats köpa ut dåliga pappersutskrifter av tomtkartan för 5000 kronor för att rita in tillbyggnader m.m. och sedan har kommunpåvarna suttit med linjal, mätt befintliga byggnader och räknat ut att något inte stämmer. -På en kartdjä... baserad på flygfoto med paralaxfel! Det var en hel del krångel och tjafs innan kommunen erkände misstaget. Några år senare upprepades precis samma oproffsiga vansinne, som om handläggarnas viktigaste uppdrag vore att göra det krångligt för folk att ändra saker.

Mitt projekt är förmodligen helt dött nu, men längtan efter något litet, lättskött och ekonomiskt/ekologiskt lever vidare i nya former. Rebellen i mig är nu dessutom hämndlysten! För min del har nog denna diskussionstråd gjort sitt, men jag kommer garanterat att ladda om med nya idéer!
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?
« Svar #23 skrivet: 04 maj-18 kl 16:52 »
Läge att flytta till annan kommun?

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Bilda egen fastighet av komplementbyggnad (garage/förråd)?
« Svar #24 skrivet: 04 maj-18 kl 22:39 »
Läge att flytta till annan kommun?
Är motvilligt inställd på det scenariot. Jag bodde tidigare 15 km norr om Uppsala, ordentligt ute på bonnlandet med glesa bussförbindelser och 100m egen väg att skotta på vintern och en kufisk irriterande granne på vardera sidan. Egentligen ett riktig bra ställe, med 100 kvm risig lada 77 kvm bostadshus och 20 kvm uthyrningsbar gäststuga. Sedan blev det prioritering av nyfamilj, vilket jag INTE ångrar, men när den nu närmar sig sitt slut, äktenskapet likaså (fortfarande goda vänner) och huset inom några år blir på tok för stort är det hög tid att vara kreativ.

Jag har vissa "speciella behov" som gör lägenhetsboende frustrerande och dyrt, d.v.s. bilhobby och en del annat stort och tungt som byggs, galet mycket samlade braåhasaker och en stor svaghet för elektronik, både modern och vintage. Jag älskar prylar helt enkelt, så jag behöver förrådsutrymmen och verkstad, medan bostaden är något sekundärt. Det är ju boendet som är det knepiga om man får tag på mark, och förstås "location, location, location". Jag har vant mig vid att bo nära en landsväg, ha SL-buss i täta turer utanför dörren och 45 minuters bilresa till Stockholm. Jag trivs bra i mitt eget sällskap men har samtidigt stort behov av att hälsa på vänner och att själv bli påhälsad. Har en del engagemang typ föreningsliv också, och allt sådant händer i Stockholm. Ett bekymmer i sammanhanget är att vara sjukpensionär efter en olycka för 20 år sedan. Kroppen kan göra fantastiska saker, om jag får styra min tid helt själv och vila när det behövs. Bygga ett lite hus skulle funka t.ex, men ekonomin lär inte tillåta dyra husköp. -Och den typ av boende jag vill ha är ju ändå inte lätt att få tag på, så jag vill skapa det själv. Och så VILL jag vara lite lagom rebellisk!  :)

Av den anledningen startade jag en ny mer generell tråd om möjligheterna och vad som krävs för att få till ett alternativt ekoboende: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=190817.0
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Björkris, papwe

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser