Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken äggfärg blir det?  (läst 2908 gånger)

H2O

  • Inlägg: 8
    • Dalsland
Vilken äggfärg blir det?
« skrivet: 03 jul-20 kl 12:20 »
Hej! Jag har nyligen börjat med höns, superfina djur verkligen, och är lite frågvis angående färgen på äggen när man blandar raser. Jag har bland annat maran och Silveruddsblå i flocken, chockladbruna och ljusgröna ägg. Jag har läst att om de två parar sig så kommer avkomman lägga mörkgröna ägg. Jag har även några små schijndelaarkycklingar som kommer lägga ljust turkosa ägg när de väl börjar. Om en sån höna skulle para sig med en maran- eller silveruddstupp - vad blir det för äggfärg på avkomman då tro?

Tycker det är himla spännande med olika äggfärger, vet ni nån bra bok om det så tipsa gärna!

Mvh

 

docydry

  • Inlägg: 23
    • Västergötland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-20 kl 16:50 »
Vi har en avkomma av hedemorahöna (beige ägg) och Silveruddstupp, och den hönan lägger ljusbruna fläckiga ägg. Gröna vore en överdrift att kalla dem, men kanske lite åt militärgrönhållet, men det är med ett mått av god vilja i så fall.

Prillis

  • Inlägg: 69
    • Västergötland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-20 kl 08:15 »
Om du har Pinterest och söker på olive eggers egg så hittar du lite information om äggfärg. Men man kanske skall ta en del av färgerna med en nypa salt.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-20 kl 13:05 »
Hoppas jag kan komma in med en relaterad fråga här.

Jag har nu två tuppar som är blåläggare (Creme legbar och eng. araucana). Sedan har jag då hönor av båda raserna som ju också är blåläggare.

I teorin och säkerligen i praktiken så blir det ju både renrasiga och blandraser av dessa om man ska kläcka fram de blå äggen man får fram.
Frågan är; oavsett om det är blandraser så torde det bli blåläggare av avkommorna, eller tänker jag fel?

Wik EvaMarie

  • Inlägg: 1
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #4 skrivet: 28 jan-21 kl 11:15 »
Hoppas jag kan komma in med en relaterad fråga här.

Jag har nu två tuppar som är blåläggare (Creme legbar och eng. araucana). Sedan har jag då hönor av båda raserna som ju också är blåläggare.

I teorin och säkerligen i praktiken så blir det ju både renrasiga och blandraser av dessa om man ska kläcka fram de blå äggen man får fram.
Frågan är; oavsett om det är blandraser så torde det bli blåläggare av avkommorna, eller tänker jag fel?

Blått är dominant så svar ja!

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #5 skrivet: 28 jan-21 kl 13:32 »
Blått är dominant så svar ja!

Åhhh, tack!!
Jag har försökt på några forum att få svar men inte fått något.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #6 skrivet: 28 jan-21 kl 13:42 »
Men inte säkert av alla om den blå färgen är dominant. Den recessiva genen syns ju inte förrän hönan har två sådana medan det räcker med en dominant gen för att det skall synas. Så finns det dolda gener så kan de synas, i teorin 1 på 4 avkommor.


Tycker att det blir alla möjliga nyanser när frun korsar sina hönor. Vi har dock mest varianter på grönt och brunt (Kopparmaran, Isbar) och så lite andra sorter som inte har så mycket färg på äggen.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #7 skrivet: 28 jan-21 kl 23:04 »
Men inte säkert av alla om den blå färgen är dominant. Den recessiva genen syns ju inte förrän hönan har två sådana medan det räcker med en dominant gen för att det skall synas. Så finns det dolda gener så kan de synas, i teorin 1 på 4 avkommor.


Tycker att det blir alla möjliga nyanser när frun korsar sina hönor. Vi har dock mest varianter på grönt och brunt (Kopparmaran, Isbar) och så lite andra sorter som inte har så mycket färg på äggen.

Men om den blå är dominant och det bara är blåläggande hönor och blåläggande tuppar (oavsett ras) så borde ju även korsningen då lägga blå ägg. Eller?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #8 skrivet: 29 jan-21 kl 00:18 »
Om hönan lägger blåa ägg så gör den det oavsett om den har två dominanta blå gener eller endast en. Om tuppen har två blå gener så kommer alla hönskycklingar lägga blå ägg, men har han också en blå och en annan färg så kommer det kläckas några hönskycklingar som inte lägger blå ägg.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Vilken äggfärg blir det?
« Svar #9 skrivet: 29 jan-21 kl 09:57 »
Om hönan lägger blåa ägg så gör den det oavsett om den har två dominanta blå gener eller endast en. Om tuppen har två blå gener så kommer alla hönskycklingar lägga blå ägg, men har han också en blå och en annan färg så kommer det kläckas några hönskycklingar som inte lägger blå ägg.

Tack,

Detta har man ju räknat på i biologin.

Nu frågar jag alla: har CL och araucana alltid två blåläggargener var, eller? När man köper CL och araucana så vet man ju att det blir blå ägg.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser