Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 honor tillsammans  (läst 2060 gånger)

daltös

  • Inlägg: 134
    • Dalarna
2 honor tillsammans
« skrivet: 24 jan-08 kl 08:33 »
i sommras tog jag över två honor eftersom förra ägaren inte hade tid för de.
därför har jag itne exakt ålder på de, men de är födda i somras.

de har alltid gått tillsammans, är systrar.
jag har haft de i en hage 2x2 meter, med hus, ute under tak.
men de har flera gånger rymt, och nu har jag fått sätta in de i en lite mindre hage med nätgolv på marken.

och nu har de blivit väldigt aggresiva. känns jättejobbigt tycker jag , då jag inte vill sära på de så de måste vara ensamma.

det är mest när jag kommer med mat och vatten som de är arga på varandra.
de har även blivit mer skygga.

jag undrar om det har att göra med åldern, ca 6-8 månader

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:2 honor tillsammans
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 08:40 »
Kaniner lever inte tillsammans om de får välja själva. De har en egen jordlya men ofta i en större koloni. Dela dem men sätt burarna så att de ser varandra annars är risken stor att de skadar varandra eller till och med dödar varandra. Vissa honor fungerar ihop och andra gör det inte.

daltös

  • Inlägg: 134
    • Dalarna
Re:2 honor tillsammans
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 15:03 »
tack för ditt svar.

ok...då var det så att jag bör sära på de  :-\
jag har hört en hel de att kaniner inte bör gå ensamma, men det kanske bara gäller vissa, om de kommer överens.
får knåpa ihop en bur till och så får de stå bredvid varandra..

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Re:2 honor tillsammans
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 15:05 »
Ja, jag hör också en del om att kaniner inte ska leva ensamma. Vet en djuraffärsägare som bara sålde kaniner 2 och 2 för att de inte skulle vara ensamma... ::)

Suck....

Nä, ha dem i varsin bur så att de ser varann istället. Ska man ha dem ihop får de ha STOOORA ytor och gömställen.
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 15:06 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Potatisblomma

  • Inlägg: 2404
    • Södermanland
Re:2 honor tillsammans
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 17:51 »
Står väl i djurskyddslagen (eller någon förordning) att alla smådjur skall hållas två och två, förutom hamster...  :-\

Men jag tycker som övriga svar du fått, kaniner hålls säkrast två och två inom synhåll - istället för samma bur.
Landsflykting i storstan...

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #5 skrivet: 02 feb-08 kl 13:32 »
jag har provat att ha honor tillsammans och det gick åt f-ders... :P.
Dom bara slogs , skrek och jagade varann...Pälstussarna rök....
Min syster har ochså provat och det var kullsystrar med samma trista resultat.. :-\..

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #6 skrivet: 02 feb-08 kl 18:22 »
Jag har två honor tillsammans. De är inte syskon och de sattes ihop när de var 4-5 månader gamla. Det fungerar utmärkt, jag har aldrig märkt att de skulle vara arga på varandra. De går iofs på en ganska stor yta, ca 5 kvm. Jag har läst att honor som får vårkänslor kan bli mer aggresiva under en period. Om det skulle hända med mina skulle jag helt enkelt separera dem med hjälp av ett nät under en period. Och sen testa att ha dem ihop igen, för de verkar ha utbyte av varandra, sitter ofta tätt ihop och putsar sig.
Höns, stickning och pelargoner

Miia

  • Inlägg: 56
SV: Re:2 honor tillsammans
« Svar #7 skrivet: 03 feb-08 kl 09:09 »
Står väl i djurskyddslagen (eller någon förordning) att alla smådjur skall hållas två och två, förutom hamster...  :-\

Men jag tycker som övriga svar du fått, kaniner hålls säkrast två och två inom synhåll - istället för samma bur.

Ja tillock med i grupp om max 10 - snacka om stora ytor man måste ha då.

Problemet var nog att de fick en mindre yta att vara på, då de bott ihop så länge. För könsmogna var de ju redan innan. Annars kan de börja slåss i könsmognanden.

Men jag skulle nog också sära på dem och ha dem brevid varandra. Kaniner kan skada varandra rejält.

Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #8 skrivet: 03 feb-08 kl 09:36 »
Jag har hela året haft ett helt gäng kaninhonor tillsammans tre ur en kull och fem ur en annan plus att det i höstas tillkom en vilt främmande vuxen hona. Ytan dom bor på är ca 3-4 m2
Aldrig varit problem, men slåss dom så skulle jag oxå dela på dom.
Släppte ihop två avelshonor för att de skulle sällskapa, dom slogs vilt så jag delade på dom. På natten hade den ena tagit sig in i den andras bur, det låg lite hårtussar här och var, men sedan dess gick det bra.Men det kan nog va dumt att chansa? Var nog bäst för mig att jag aldrig visste hur de slogs... :-\
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

daltös

  • Inlägg: 134
    • Dalarna
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #9 skrivet: 19 feb-08 kl 20:18 »
tack så mycket för alla svar....mina tjejjor går fortfarande tillsammans och är sams, de tjafsade i några dygn, utan skador tur nog, och nu är de kompisar igen...
men idag såg jag att de"parade sig"  :-\
kollade den som var överst och det verkar som att det är en hona....
jag vet att andra djur kan använda ett parningsbeteende för att visa sig dominanta....så jag hoppas att det är det som de gör....så fort det blir lite varmare och de ska flytta till sommarburar ska jag ändå dela på de...

Dandelia

  • Gäst
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #10 skrivet: 20 feb-08 kl 09:49 »
Honor rider på varandra när dom brunstar. Har du otur blir dom skendräktiga. Då boar dom och plockar päls som om dom skulle ha ungar. Dom kan bli tjuriga en tid pga hormonförändringar. Bäst att sära på dom, som du tänkt!

/Dandelia

yrian

  • Inlägg: 1498
    • Skåne
    • Hannasgården
SV: 2 honor tillsammans
« Svar #11 skrivet: 21 feb-08 kl 08:36 »
En av mina honor som går tillsammans blev skendräktig för ca tio dagar sen och gjorde precis som Dandelia skriver. Och tjurig blev hon, stampade i golvet åt mig och det har hon aldrig gjort förut (däremot har den andra gjort det). Men det gick över efter 4-5 dagar och jag behövde aldrig skilja på dem. Kanske beror på att de har så pass mycket yta att röra sig på. Men nu ser hon så hemskt maläten ut och jag tycker hon är mycket mindre än den andra honan. Och all den fina ullen...  :'( Behöver hon något tillskott till sin mat, vitaminer eller något? Vad kan man ge dem extra så här nu i den lite glåmiga vårvintern?
Höns, stickning och pelargoner


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 4 användare
javill, von tratt, Hokuspokus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser