Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fundering drottningodlingsmetod  (läst 960 gånger)

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
Fundering drottningodlingsmetod
« skrivet: 22 sep-20 kl 18:07 »
Om jag skaffar mig en stationsparad drottning och vill tillverka F1-drottningar till mina brukssamhällen...

Kan jag då använda två (eller kanske tre, fyra st.) samhällen utan annan drottning i och sedan flytta runt avelsdrottningen mellan dessa samhällen, varigenom de som blir viselösa, drar upp nödceller, vilka jag flyttar med ram och allt till de brukssamhällen som ska få F1-drottning?

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #1 skrivet: 22 sep-20 kl 18:35 »
Det är för långsökt

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #2 skrivet: 22 sep-20 kl 18:43 »
Verkar vara en väldigt ogenomtänkt metod. Vad skulle syftet vara med att komplicera tillvaron på detta sätt?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #3 skrivet: 22 sep-20 kl 19:02 »
Verkar vara en väldigt ogenomtänkt metod. Vad skulle syftet vara med att komplicera tillvaron på detta sätt?

Vet inte och har aldrig gjort förr. Därav att jag frågar...

Hur ska jag göra istället, menar du?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #4 skrivet: 22 sep-20 kl 19:10 »
Vet inte och har aldrig gjort förr. Därav att jag frågar...

Hur ska jag göra istället, menar du?

Omlarvningsnål och odlingssamhälle. Är det synen eller darrhänthet som står ivägen så är en NC-kassett ett bra alternativ. Sen är det inte ovanligt att be en kollega om hjälp inledningsvis.

När jag började larva om drottningar, under förra årtusendet, så fick jag de första två åren sköta omlarvningarna åt en äldre man som odlat drottningar under många år, eftersom synen avtagit så pass att han fick problem med sin favoritsyssla.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #5 skrivet: 23 sep-20 kl 09:50 »
Vet inte och har aldrig gjort förr. Därav att jag frågar...

Hur ska jag göra istället, menar du?

Bästa rådet är att inte försöka uppfinna nya metoder när man är ny som biodlare. När man är erfaren är det en annan sak. Jag kan säga det med viss tyngd eftersom jag själv har lagt ner mycket tid på just det. Hade jag istället bara följt vanlig praxis så hade mycket gått mycket lättare.

Din metod just här är krånglig men teoretiskt möjlig, men det finns mycket lättare sätt att åstadkomma precis samma sak. T ex så som Thomas säger.

Om du ändå vill göra något liknande som du skissar upp så bör du undvika att flytta avelsdrottningen. Drottningen ska alltså vara kvar, men hennes samhälle måste vara tillräckligt starkt för att du ska kunna ta yngelramar därifrån med jämna mellanrum. Alltså måste du tillföra styrka från andra samhällen, t ex yngelramar utan bin. De yngelramarna måste vara utan ungt yngel som går att göra celler av, alltså måste de ramarna ha varit i en kupa utan drottning minst fem -sex dagar, eller ovan ett spärrgaller. De ramarna måste också kontrolleras noga innan flytt så att de inte redan har en byggd cell. Sedan kan du plocka yngelramar med ägg och små larver från avelsdrottningens samhälle med jämna mellanrum antingen direkt till avläggare som måste göras starka, eftersom de ska göra egen drottning, eller till ett annat starkt samhälle utan drottning, och som därför bygger celler. När drottningcellerna sedan är täckta kan du ta de ramarna och sätta i avläggare, och de små samhällena behöver då inte göras så starka som om du placerar yngelramarna direkt i avläggarna.

Om du följer ett schema noga så behöver du inte kontrollera ramarna som flyttas till drottningens samhälle, utan de kan flyttas direkt, alltså även med ägg och ungt yngel. Tar man inga yngelramar från avelsdrottningen den närmaste veckan efter, så finns det inget yngel kvar i drottningens yngelramar som är från någon annan drottning. 

« Senast ändrad: 24 sep-20 kl 08:51 av Små »

Tältbyggare

  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #6 skrivet: 04 okt-20 kl 06:45 »
Hade du inte uppnått samma resultat genom att flytta över yngelramar från samhället med din drottning till de viselösa samhällena?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Fundering drottningodlingsmetod
« Svar #7 skrivet: 04 okt-20 kl 13:43 »
Jo, nästan, men inte helt. Problemet är som sagt att man har inte så mycket bin, antagligen, så vill man göra ett antal avläggare i ett sådant här fall så kan de då inte göras starka. Hade man haft fler samhällen hade man troligen använt en annan metod. Och dessutom kan man använda cellerna en och en, om man skär ut dem.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser