Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växthusköp  (läst 8749 gånger)

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
Växthusköp
« skrivet: 21 dec-13 kl 10:21 »
Hej. Hamnade på en sida på nätet som säljer växthus. De heter vida xl.se och har sjukt låga priser, ja nästan skumt låga priser. Har ni andra köpt eller varit i kontakt med denna firma eller vet något om dem. Kan tänka mig att det är något med konstruktion och plast men vill gärna ha er åsikt.

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Växthusköp
« Svar #1 skrivet: 21 dec-13 kl 14:58 »
Jag har ett liknande växthus som jag köpte för ungefär samma pris. Man får det man betalar för. Billig kanalplast och aluminiumram. Lever man på en plats med mycket snö gäller det att staga upp taket inför vintern och skotta av snön med jämna mellanrum för att taket inte ska rasa in. För att vägg och takpanelerna ska hållas på plats när det kommer en liten storm gäller det att man limmar fast dem, då skivorna annars gärna böjer på sig och flyger iväg när vinden trycker på.

Nu vet jag inte om detta växthus är i samma kvalitet som mitt. Men med tanke på priset skulle jag anta att det är liknande. Mitt hade importerats från kina och det följde endast med en tysk manual för montering. Det är f.ö. inget för någon som tycker att ikea-möbler är omöjliga. ;)

Kolla höjden också, många av dessa växthus är väldigt låga.

fri

  • Inlägg: 2529
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Växthusköp
« Svar #2 skrivet: 21 dec-13 kl 19:26 »
Köp inget där, vida xl. se är en skojarfirma. De reparerar eller byter ej trasiga produkter, erbjuder ej heller pengarna tillbaka.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

melongurka

  • Inlägg: 348
    • Västergötland
SV: Växthusköp
« Svar #3 skrivet: 21 dec-13 kl 21:28 »
Tack för svar. Ungefär vad jag tänkte, bättre att lägga på några tusenlappar, istället för att behöva gå en kurs i tyska. ;)

 

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Växthusköp
« Svar #4 skrivet: 17 jun-16 kl 18:11 »
Jag blir nyfiken om det kommit fler åsikter om deras produkter?
https://www.vidaxl.se/p/40193/vaxthus-1225-m-med-takluckaskjutdorr
Priset är ju underbart Och tjockleken på plasten är ju lika som t.ex byggmax eller skånska erbjuder.
3 år har ju trots all gått sen trådstarten. Nån kan ju ha vågat testa hoppas jag på.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthusköp
« Svar #5 skrivet: 18 jun-16 kl 21:08 »
Jag importerade själv från Kina. Då har man råd att köpa det bästa, istället för att nöja sig med det andra.

Kolla med vida vad de tar för en sockel. Till dessa hus bör du ha en sockel i stål. Ofta tar de rätt så bra betalt för dem.

Mvh
Magnus

Gilbert

  • Gäst
SV: Växthusköp
« Svar #6 skrivet: 18 jun-16 kl 21:21 »
Modell Gilbert har funkat skitbra, använder träsockel. Rostar inte  :-[

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthusköp
« Svar #7 skrivet: 18 jun-16 kl 22:29 »
Modell Gilbert har funkat skitbra, använder träsockel. Rostar inte  :-[

Jag gillar din lösning och kreativitet. Men för mig är det inget alternativ.....innan jag lämnat lönejobb och förort. När jag väl tar steget kommer jag att gå tillbaka till dina trådar. Dock så kommer jag nog alltid ha ett med 6 mm kanalplast också. Håller emot oväntade sena köldknäppar väl och är därmed en bra plats för förodling när platsen tagit slut inne. Och är grymt för att förlänga säsongen i slutet med.

Mvh
Magnud

kaskelottas

  • Gäst
SV: Växthusköp
« Svar #8 skrivet: 19 jun-16 kl 14:43 »
Jag har köpt det för 5000 på 12kvm hos vidaXL.. Föll för priset då det var bara hälften så dyrt som det näst dyraste jag hittade i samma storlek.
Men det är riktigt dålig kvalite. Alumminiumen är sjukt tunn, ungefär som ölburk. Var väldigt svårt att få ihop utan att det böjde sig och rasade ihop under sin egen tyngd. Många "felborrningar" så man får borra egna hål. Mutter och skruv är så låg kvalite att metallen smälter och blir rund om man drar åt med bara en aning för mkt styrka. Medföljande verktyg samma kvalite, gjorda av typ nickel eller nån liknande mjuk metall. Plastrutorna har mkt dålig passform. Nästan ingen passar. Antingen för stora så de blir spänningar och de buktar utåt. Eller försmå så de inte räcker till kanterna där de kläms fast.

Har fått bygga en stödram av trä innuti växthuset för att stödja upp det. Nu har jag byggt så mkt att jag dock kunde slängt byggplast över och skitit i växthuset från vidaXL... =(

Plastrutorna blåster av hela tiden, får gå och leta dem över hela grannskapet, flera är redan trasiga och vikta. Ska prova silicona fast dem och se om det blir nån förbättring.

Men det värsta är all värdefull tid jag lagt på skiten nu i sommar, bygga ihop och bygga ram etc. Ger bara ångest när man går förbi och ser skiten och vet att det antagligen inte kommer överleva till nästa vår då det skulle behövas.


KÖP EJ DETTA VÄXTHUS!


mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Växthusköp
« Svar #9 skrivet: 19 jun-16 kl 16:04 »
Det var det jag fruktade. Tacksam för svaret!
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

mister_zed

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Växthusköp
« Svar #10 skrivet: 28 sep-17 kl 12:15 »
Tråden är gammal, men värd att blåsa lite liv i.

Jag köpte ett sådant växthus på 12 kvm från VidaXL, priset var helt OK: 3000 riksdaler _inklusive_ frakt med direktimport från Tyskland (frakten allena gick på knappt 300kr). När jag började packa upp så blev jag förskräckt över den tunna metallen, det var verkligen inte mycket att ha.

Alla aluminiumdelar kom i varsin plastpåse. Jag antar att det var någon missriktad omsog. Missriktad, ty ett antal detaljer var halvskadade och skadorna såg ut att ha uppstått innan detaljerna hamnade i påsen. Alla detaljer var numrerade, det fanns någon form av häfte som föreställde montageanvisning - och några ord skrivna på klockren kinesisk engelska, bl.a. något om att "rena regelbunden snö" - vilket jag tolkade att växthuset inte förväntas tåla ett snöfall.

Så jag satte igång med att gjuta klack, mura grund etc... ovanpå grunden en tryckimpregnerad träram fastbultad i grunden så växthuset kan förankras i det. När jag började bygga växthuset ovanpå träramen så insåg jag att aluminiumet var så vekt så växthusets väggar buktade utåt. Lösningen blev en träram av tryckimpregnerat som stöder takåsen och ser till att aluminiumet inte kan säcka ihop eller "bukta" utåt, helt enkelt ett stöd till varannan aluminium spröjs i taket, med snettgående stöd emellan. Sedan monterar man växthuset ovanpå denna ställning och skruvar fast i underliggande träramen med flertalet skruvar.

Montageanvisningen visade sig vara ett grovt skämt. För att få in vissa saker i den ordningen som de kom upp i instruktionen behövde jag vid ett par tillfällen ta isär redan monterade detaljer... Enerverande.

"Rutorna" av 4mm kanalplast är som mjuk papp... nästan... precis som någon skrev någonstans på nätet. Clipsen håller sig fast i aluminiumprofilerna, men på vissa ställen förmår de inte hålla rutorna på plats, just där sitter rutorna för sig själv och clipsen för sig själv. Två rutor lite felskurna, inget som lite silikon och några välvalda varma ord inte kan fixa. För att få stadga i konstruktionen limmade jag helt enkelt plasten i ramarna med silikon runtom. Blir tätt och stabilt.

Summa summarum: vill du ha något som är enkelt att sätta ihop och som håller - undvik! Gillar du däremot gå loss på tryckimpregnerat med vinkelsåg och skruvdragare, och gillar att leka med silikon... ja då kan detta vara något för dig. För 3000 riksdaler får man ingenting idag ändå...
« Senast ändrad: 29 sep-17 kl 01:35 av mister_zed »

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Växthusköp
« Svar #11 skrivet: 07 feb-18 kl 19:27 »
Köpt dammduk och partytält. Dammduken var styv som plast och partytältet vek sig i lätt bris. >:(

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Växthusköp
« Svar #12 skrivet: 08 feb-18 kl 16:39 »
Jag har sedan sist köpt andra grejer av vida. I princip allt är rent skit och därför så billigt. Fördelen är att de har en hyfsad kundservice och det är både enkelt och gratis att returnera skiten.

Mitt importerade växthus från Kina förbereds nu för sin tredje säsong. Det kostade i samma härad som vida husen och är exakt likadant som de som säljs på Willab eller skånska byggvaror.

Mvh
Magnus

Danielhobbyfix

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Växthusköp
« Svar #13 skrivet: 10 mar-18 kl 07:42 »
Kaskelottas eller mister_z har ni någon bild på hur er stödram i trä ser ut?

Jag har nyligen köpt ett växthus från vida XL och man får ju det man betalar för uppenbarligen.
Har bestämt mig för att få det att funka trots att jag bor vid kusten i blåsiga Småland?
Alla förslag på förstärkningar och förankringar godtages mer än gärna.
Jag tänkte limma fast rutorna och bygga en rejäl träram invändigt för att stabilisera aluminiumramen.

Tacksam för tips och förslag :)

pacmyc

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Växthusköp
« Svar #14 skrivet: 25 mar-19 kl 01:45 »
Jag har sedan sist köpt andra grejer av vida. I princip allt är rent skit och därför så billigt. Fördelen är att de har en hyfsad kundservice och det är både enkelt och gratis att returnera skiten.

Mitt importerade växthus från Kina förbereds nu för sin tredje säsong. Det kostade i samma härad som vida husen och är exakt likadant som de som säljs på Willab eller skånska byggvaror.

Mvh
Magnus

Hej Magnus.
Du har inte lust dela med dig lite detaljer;
Varifrån beställer du osv?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser