Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beräkning av alternativt bränsle?  (läst 3485 gånger)

Vanadis

  • Gäst
Beräkning av alternativt bränsle?
« skrivet: 13 feb-06 kl 16:05 »
Jag har en fundering kring utsläpp och beräknandet av dessa. Jag funderar på att skriva min nästa uppsats om utveckling av ett alternativt bränsle till flygmotorer. Om man t.ex skulle använda sig av etanol, hur skall man kunna beräkna hur mycket mindre utsläpp detta skulle ge än vad dagens flygbränsle utgör (diesel eller fotogen)?

Om jag använder mig av en turbojetmotor, skall jag då beräkna rörelseenergin för etanolen, men hur gör jag då egentligen? Kommer jag att behöva ta hänsyn till etanols energivärde (29 730 kJ/kg, energiinnehåll: 7,4 MWh per ton torrsubstans)?

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #1 skrivet: 13 feb-06 kl 18:29 »
Kontakta folk på förbränningsfysik på universiteten.

De ska veta sånt.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #2 skrivet: 13 feb-06 kl 18:56 »
Går det köra en jetmotor på etanol?


ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #3 skrivet: 13 feb-06 kl 23:31 »
Var ligger det torra i alkoholen?

Skulle tro att du kan jämföra energivärdena fotogen vsv etanol.

Approximera det som något sämre med  etanol än flygfotogen.

Att beräkna dragkrafter utifrån energiinnehåll kanske det finns någon från Volvo Flygmotor eller liknande kan.

Någon som samtidigt har ett torp och susar in på alternativ.nu ibland.
 

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-06 kl 10:39 »
Det går inte att köra en jetmotor på ngt alternativt bränsle som vi har idag... Det är ett enormt problem att JP4-bränslet i princip inte går att ersätta med något annat. Du måste ha ett bränsle som är extremt energirikt eftersom tankar inte kan vara större än de är idag. Det går åt extremt mkt energi för att accelerera ett stort passagerarflyg så att det hinner lyfta innan startbanan tar slut.



Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #6 skrivet: 10 apr-06 kl 14:48 »
Intressant, men tyvärr i längden irrelevant, även om de skulle lyckas i sin forskning. Det finns inte tillräckligt med odlingsareal på den här planeten för att täcka både vårt matbehov OCH biobränsleproduktion. Men med några miljarder mindre människor så. Interkontinentala jetflyg kommer aldrig att bli ekologiskt försvarbara.

Visst slösar vi oerhört mycket, framförallt här i Väst, men hur pass realistiskt är det att tänka sig att vi alla kommer att börja leva som indier, eller ska jag säga så som indierna levde, de är ju i full färd med att köpa bilar och anamma vår livsstil.
Och så länge som vi har ett ekonomiskt system som kräver exponentiell tillväxt för att överhuvudtaget "fungera" så är alla förbättringar dömda att på sin höjd skjuta fram problemet.

Bärfisen

  • Inlägg: 77
  • Jag kånkar å sliter
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-06 kl 23:32 »
Det finns tabeller på bibliotek om olika bränslen energiinnehåll, kolla där.

Sedan handlar inte alternativa energisystem om brasor i skogen, utan om att effektivsera, och i vissa fall avskaffa dagens industriella system.
Vi är hjärntvättade om den oändliga tillväxten, som om vår planet var oändlig. Människan kommer att bli smärtsamt påmind om begräsningarna detta sekel.
Framförsikt och ifrågasättande är bara bra för oss alla.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Beräkning av alternativt bränsle?
« Svar #8 skrivet: 03 jun-06 kl 10:15 »
Nog skulle det gå att driva jet med etanol, även om det skulle bli ganska mycket dyrare.

Under sista världskriget, bombades London av raketer i överljudsfart (v2) som drevs med etanol och syrgas, och det var potatisskördens storlek som var begränsande för insatsernas storlek, inte framställningen av raketerna.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 5 användare (3 dolda)
kal, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser