Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som kan gissa boken?  (läst 4191 gånger)

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
Någon som kan gissa boken?
« skrivet: 25 okt-13 kl 11:50 »
Nu har jag en väldigt vag fråga... I flera år har det stört mig att jag inte kommer på en bok titel, men kanske någon här kan gissa?

När jag var kring 10 år, om jag kommer ihåg rätt, så läste jag om en bok i någon boktidning som intresserade mig. Världens underbaraste bibliotikarie på byns lilla filial beställde hem boken på fjärrlån åt mig från något bibliotek i Lund (Väldigt exotiskt i mina ögon då!).

Boken handlade om örtanvändning och gamla huskurer, typ. Jag kan inte komma på titeln! Men jag är ganska så hundra på att titeln innehöll ordet "blod" (oxblod??),  vilket säkert var del av spänningen för mitt tioåriga jag. Det var en riktig tegelsten till bok om jag kommer ihåg rätt och jag undrar om den inte var rätt så nyutgiven då när jag var ca 10år vilket var i början av 90-talet.

Jag älskade den här boken och lånade om den flera gånger och med den som guide sprang jag omkring i skog och mark och samlade diverse örter för diverse obskyra åkommor och torkade i min lekstuga. Det vore så himla roligt att få bläddra i den igen, och vem kanske till och med hitta något användbart.

Alla tips tas emot tacksamt! :)


mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-13 kl 15:58 »
Ja!!! Precis den boken är det. Åh, vad glad jag blir! Nu har du gjort min dag.  ;D

Lucie

  • Gäst
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-13 kl 20:10 »
Men vad kul! Googlade på huskurer och blod och där var den  :D

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #4 skrivet: 25 okt-13 kl 21:23 »
Fantastiskt! Och jag som googlat och letat i bibliotekskataloger vid flera tillfällen...  ::)

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-13 kl 00:10 »
Här har du en bild på den.

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #6 skrivet: 26 okt-13 kl 09:34 »
Javisst är det den. Jag blir blir jättenostalgisk av att se den! Boken är nu inhandlad på bokbörsen. Perfekt vinterläsning!  :)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #7 skrivet: 27 okt-13 kl 09:04 »
Här har du en bild på den.
Och jag tycker mig ha sett den härhemma i nån bokhylla nånstans  :-[
visst kanske skall jag ge den en omgång igen.  Den är dåligt inbunden så sidorna sitter löst. Vill inte minnas att den låg på nattduksbordet under lång tid  :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-13 kl 09:33 »
Då mmeo är jag ganska så säker på att du skulle gilla den här boken också som jag hittade på ett antikvariat här i Vasastan.
Haartmans Läkarebok av år 1765 "Så botade man sjukdomar för 200 år sedan"
Gammalsvenska så inte mycket faller på plats.  Och i den nämns gamla standardtinkturer som inte ens "Apptekarsociteten" vill redogöra för. 

När du  fått "slå blod" skulle vi kunna PMa tror inte många flera är så intresserade att det är nån ide med att lägga upp trådar  .. Tidigare i livet som terapeut  kopierade jag boken men ingen var intresserad då heller.   Är du bra på gammelsvenska ? 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

mmeo

  • Inlägg: 667
    • Östergötland
SV: Någon som kan gissa boken?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-13 kl 13:07 »
Då mmeo är jag ganska så säker på att du skulle gilla den här boken också som jag hittade på ett antikvariat här i Vasastan.
Haartmans Läkarebok av år 1765 "Så botade man sjukdomar för 200 år sedan"
Gammalsvenska så inte mycket faller på plats.  Och i den nämns gamla standardtinkturer som inte ens "Apptekarsociteten" vill redogöra för. 

När du  fått "slå blod" skulle vi kunna PMa tror inte många flera är så intresserade att det är nån ide med att lägga upp trådar  .. Tidigare i livet som terapeut  kopierade jag boken men ingen var intresserad då heller.   Är du bra på gammelsvenska ?

Vad roligt att någon mer läst den boken. :) Ja, vem vet kanske jag får lite blodad tand av att läsa den igen nu 20 år senare. Den andra boken du nämner låter ju något att kolla upp i så fall. Tror knapp jag läst någon gammalsvenska, så förmodligen är jag inte så bra, nej. Men är ämnet tillräckligt intressant kanske man orkar igenom sig en del ändå!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

782 gäster, 4 användare
xaelanar, papwe, von tratt, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser