Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  skilja av bagglamm  (läst 932 gånger)

skogslyktan

  • Inlägg: 205
    • Västergötland
    • skogslyktan
skilja av bagglamm
« skrivet: 11 maj-10 kl 22:48 »
Jag gå och fundera hur jag ska göra med min bagglamm. Skulle behöver lite råd av andra.

Mina Åsenfår lammade väldigt utdragen i år viket betyder att jag lamm från 7 veckor till 4 månder.

Fast nu när dem första småbaggarna är könsmogna  börja jag blir rädd att även mitt äldsta tacklamm kan bli könsmogen?! Vill ju så klart inte att hon ska betäkas. Kan jag vänta tills tacklammet är 5 månader, eller är det för stor risk?

Jag är rädd för framförallt två saker, i fall att jag ta bort bagglammen och avelsbaggen nu. Att tackorn får mastit förr att gräset blir mer och mer och dem mjölkar fortfande bra ser det ut som (nästan mer sen betesläpp). Hur lång tid tar det för dem att gå i sin? Hur länge måste dem gå på magert bete?

Hur blir det sen om två månder när två små bagglamm har växt till sig och ska in i baggruppen? Hade gärna väntat på dem små, jag är rädd att dem "glömmer bort varandra" och börja stångas.
« Senast ändrad: 12 maj-10 kl 21:47 av andrea.r »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare
Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser