Jag jobbade elva år på Primus utvecklingsavdelning och hörde aldrig något om att gasolen skulle utgöra något problem för lackerade ytor, sannolikt av den enkla anledningen att exponeringen för oförbrända kolväten bara pågår några sekunder vid varje start. Värmen är förstås ett problem, och då kan det nog fungera med speciallack för motorer och avgassystem. Till de hetaste delarna nära lågorna är det nog bra att välja mattsvart högtemperaturfärg som ju inte gör så mycket om den bränns bort eller där det sotar.
2063 är en trevlig och långlivad klassiker och jag misstänker den är pulverlackerad i fabriken som fanns i Flen, där man hade skyddsgasugnar för hårdlödning och en fin anläggning för pulverlack av framför allt gasflaskor. Pulverlack har en hård och tålig yta som är svår att få till med sprayburkar och liknande.
En sak att kolla noga på innan gasolköket används är skicket på allt av gummi, inklusive O-ringarna i reglerventilerna. På den punkten finns faktiskt anledning att oroa sig lite över att gasol är ett kolväte, -det är inte ovanligt att O-ringar löses upp med tiden, förutom att de nöts ut och/eller torkar och spricker sönder. När jag bildgooglat på Primus 2063 ser jag ingen tryckregulator, så jag antar det är ett "fulltryckskök" som drivs direkt av flasktrycket i en klassisk blå returflaska med propangas. Om en tryckregulator ingår och man vill vara på säkra sidan är det nog bra att byta denna mot en ny och fräsch.