Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages  (läst 2657 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« skrivet: 13 sep-18 kl 13:47 »
Plötsligt slås jag av en tanke att ett gasolkök kan vara bra att ha, så efter lite traderande ramlar det in en Primus 2063.
Fixar fram en lämplig gasolflaska och provkör, allt verkar fungera som tänkt, men själva plåtarbetet är lite tråkigt, lite rost och färgavsaknad här och där.
Så jag tänkte lacka om det, om jag bara kan förstå vad för färg som är lämpligt, värmetålig?
 
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« Svar #1 skrivet: 13 sep-18 kl 14:38 »
Vilket fint kök! Hammarlack tål hög värme och finns i flera färger.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« Svar #2 skrivet: 13 sep-18 kl 14:48 »
Färgen behöver nog inte vara särskilt värmetålig, men däremot bör den ju tåla gasol (som ju är ett lätt kolväte som kan lösa färg i likhet med t ex bensin), och den bör tåla varmt flott, diskmedel mm bra.  Ett bra exempel på färg som inte tål flott och matos kan man få om man tittar in i en väl begagnad mikrovågsugn, om man försöker skrubba ur den noga är det svårt att säga var gränsen går mellan flott och vitfärg!

Jag skulle nog föreslå en tvåkomponentfärg (epoxi eller uretan), något av typ tvåkomponent-billack. Var noga med få bort rost och gammal lös färg (blästra om möjligt), använd grundfärg av samma fabrikat som täckfärgen och förvissa dig om att de är gjorda för att fungera bra ihop.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« Svar #3 skrivet: 13 sep-18 kl 23:44 »
Jag jobbade elva år på Primus utvecklingsavdelning och hörde aldrig något om att gasolen skulle utgöra något problem för lackerade ytor, sannolikt av den enkla anledningen att exponeringen för oförbrända kolväten bara pågår några sekunder vid varje start. Värmen är förstås ett problem, och då kan det nog fungera med speciallack för motorer och avgassystem. Till de hetaste delarna nära lågorna är det nog bra att välja mattsvart högtemperaturfärg som ju inte gör så mycket om den bränns bort eller där det sotar.

2063 är en trevlig och långlivad klassiker och jag misstänker den är pulverlackerad i fabriken som fanns i Flen, där man hade skyddsgasugnar för hårdlödning och en fin anläggning för pulverlack av framför allt gasflaskor. Pulverlack har en hård och tålig yta som är svår att få till med sprayburkar och liknande.

En sak att kolla noga på innan gasolköket används är skicket på allt av gummi, inklusive O-ringarna i reglerventilerna. På den punkten finns faktiskt anledning att oroa sig lite över att gasol är ett kolväte, -det är inte ovanligt att O-ringar löses upp med tiden, förutom att de nöts ut och/eller torkar och spricker sönder. När jag bildgooglat på Primus 2063 ser jag ingen tryckregulator, så jag antar det är ett "fulltryckskök" som drivs direkt av flasktrycket i en klassisk blå returflaska med propangas. Om en tryckregulator ingår och man vill vara på säkra sidan är det nog bra att byta denna mot en ny och fräsch.
« Senast ändrad: 13 sep-18 kl 23:52 av JohnA »
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« Svar #4 skrivet: 14 sep-18 kl 08:19 »
Biltemas svarta högtemps sprayfärg har varit riktigt bra .
Ny ändrar dom ju produkter ibland men för 5-10 år sedan va den bra.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Primus 2063, uppfräschning, tips & råd mottages
« Svar #5 skrivet: 16 sep-18 kl 14:01 »
Tack försvar,gummipackningar ska kollas över. Det är som jag förstår ett "fulltryckskök" då ingen regulator verkar finnas.
När det gäller fälg verkar det inte vara så noga med värmetålig, pulver blir för avancerat så en "riktig billack på sprayburk" kan det bli.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

805 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, kloge74, EncEnl, eremit1, Björkris, addebadde, Thomas Lindberg, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser