Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?  (läst 2453 gånger)

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Jag har en tacka med två lamm. Hon var en mycket duktig mor vid lamningen och veckorna efter, men sedan två dagar så tycker jag att hon inte låter tacklammet komma till och dia. Varför är det så? Hon är inte dum mot det, puttar inte bort eller så, men hon skuttar undan när den lilla ska till att dia. Däremot låter hon bagglammet komma till.

Jag vet inte om det verkligen är så som beskrivet ovan. Det kanske inte är någon fara på taket. Jag känner mig lite nojjig och orolig för jag förlorade min favorittacka i söndags. Nu flasknappar jag tre lamm efter henne. När jag sitter där och nappar så iakttar jag väldigt noga de andra tackorna och lammen och då kanske jag lägger in för mycket i deras beteende.

Hoppas på svar!
Älskar djur... människor också!

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #1 skrivet: 20 apr-07 kl 15:31 »
Hej, på din beskrivning misstänker man att tackan är öm i den ena juverdelen. Kolla så det inte är en mastit. Tempa tackan, känn på juvret och titta noga på mjölken.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #2 skrivet: 20 apr-07 kl 21:08 »
Hjälp vad nervös och ledsen jag blir nu!! Sitter på jobbet fram till 22.00 ikväll...vill bara hem och kontrollera!!

Hur bråttom är det? Det är helg... ska jag kontakta veterinären...behöver jag medicinera??

Tacksam för svar!
Älskar djur... människor också!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #3 skrivet: 21 apr-07 kl 02:09 »
På getter händer det ibland att mjölktänderna växer ut och blir vassa, och skaver ett sår på spenen.  Detta sår hamnar då på baksidan av spenen.  Om lammet inte får mat alls, borde hon bli trött.  Hoppas nu att det här går bra.  Vi håller tummarna att Du inte behöver veterinären, helg och allt ... :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #4 skrivet: 21 apr-07 kl 17:51 »
Sitter här på jobbet (usch) och skriver. :(

Veterinären kom imorse. Kontrollerade om Skrikbä hade juverinflammation... konstaterade att det såg misstänkt ut och ordinerade penicillin. Hade 40.2 i feber imorse, men den hade sjunkit sedan gårdagskvällen då den var uppe i 40.9. Jätterädd var jag!! Sov oroligt inatt, även om jag följde veterinärens ordination (som faktiskt funkade bra!), nämligen att BLÖTA EN HANDDUK I VARMT VATTEN, VRIDA UR OCH HÅLLA DEN MOT JUVRET SOM VAR SVULLET. På så sätt vidgades blodkärlen, juvret mjuknade och mjölken rann ner lättare. Därefter kunde jag mjölka ur lite... det syntes ingen förändring med blotta ögat... och härliga ting... hon lät tacklammet dricka!!! Skrikbä fick penicillin i nacken och det ska hon ha tre dagar till...hjälp! Jag som aldrig har stuckit en spruta i någon!!!

Ikväll när jag kommer hem ska jag tempa henne igen!! Hoppas febern är borta då!! :-*
Älskar djur... människor också!

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #5 skrivet: 21 apr-07 kl 23:49 »
Skrikbä har fortfarande temp... lite förhöjd faktiskt... 40.4, men allmäntillståndet är bra. Hon äter och låter lammen äta. Hade gärna sett att tempen gått ner eftersom hon fått penicillin... men det kanske är att begära för mycket. Juvret känns bättre... mjukare och inte så hårt... imorgonbitti ska jag ge henne en spruta... huvaligen!!!
Älskar djur... människor också!

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #6 skrivet: 09 dec-07 kl 16:22 »
Hur slutade det för tackan o lammet "skrikbä" ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #7 skrivet: 09 dec-07 kl 18:16 »
Ohh vad glad jag blir av din fråga!!

Jodå, Skrikbä mår bra och det gör tacklammet (Irja) också. Jag fick ta kontakt med veterinären igen och då fick jag ett mer kraftfullt penicillin som gjorde att det löste sig!

Irja är ett nyfiket lamm, hon kommer gärna fram och nosar på mig när jag är i ladugården (de är inne sedan några veckor tillbaka). Det är fantastiskt att se de små liven blivit så stora!

Kram/angelica ;D
Älskar djur... människor också!

agge

  • Inlägg: 231
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #8 skrivet: 11 dec-07 kl 18:46 »
Hur gjorde du med tackan har du behållit henne ?
Hade en liknande situation i våras, och har behållt tackan trots alla rekomendationer att inte göra det.
Vi får se i feb. hur det går men eftersom jag vet om att hon hade problem så ska jag hålla ett extra öga på henne.


 även om jag följde veterinärens ordination (som faktiskt funkade bra!), nämligen att BLÖTA EN HANDDUK I VARMT VATTEN, VRIDA UR OCH HÅLLA DEN MOT JUVRET SOM VAR SVULLET. På så sätt vidgades blodkärlen, juvret mjuknade och mjölken rann ner lättare. Därefter kunde jag mjölka ur lite...
Kan man använda sig av metoden , blöt varm handuk mot juvret, när man behöver mjölka ur för att få lite bra ha mjölk i frysen ?? alltså från en frisk tacka.

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #9 skrivet: 11 dec-07 kl 19:21 »
Hej,

jag börjar med din sista fråga först!

Tror jag att man kan använda en varm handduk för att stimulera en frisk tacka att lämna MER mjölk än vad hennes lamm behöver? Har jag tolkat frågan rätt?
Tyvärr måste jag svara... jag har inte den blekaste aning!
Däremot tror jag att genom att blöta en handduk i nästan hett vatten (och att inte låta den kallna utan att doppa ofta och omsluta juvren) så har jag underlättat ett oros- och smärttillstånd hos tackan.

När det gäller Skrikbä så fick jag inte röra henne med en fjäder (symboliskt sett) på den del av juvret som var angripet, men så fort jag såg till att omsluta juvret med den varma/heta handduken lugnade hon märkbart ned sig och lät mig hålla så länge jag behövde. Hon stod även stilla under tiden jag ånyo doppade handduken i det heta vattnet och gjorde om proceduren. Jag fick en känsla av att hon förstod vad det jag försökte göra och att hon faktiskt njöt av behandlingen!!

Nu till din första fråga: Ja, jag har Skrikbä kvar. Jag riskerar att mastiten återkommer (den är oftast kronisk efter vad jag förstår), men faktum är att jag tar risken... och om jag känner mig själv lär jag bekosta en ny behandling om hon får besvär vid nästa lamning... trots alla rekommendationer om att man inte skall avla på tackor som har haft mastit då detta faktiskt kan vara betingat av ärftliga faktorer.

Jag hoppas att du hör av dig om jag inte har förstått andemeningen i din fråga!!

 ;D
Älskar djur... människor också!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #10 skrivet: 12 dec-07 kl 19:50 »
Håll koll på Skrikbäs juver innan lammningen. Inbland kan en mastit blossa upp redan innan lammen föds. Jag hade en tacka i våras som jag chansade med (tyckte att det "kanske" fanns en knöl i juvret på hösten). Hon blev sjuk innan lammningen och det gick jättesnabbt. Det blev kallbrand och avlivning redan innan värkarna kommit igång.

En gammal fåraherde rekommenderade mig magnecyl till mastittackor. Man kan ge det i brustablett, lite lättare. 3 magnecyl morgon och kväll. Stillar smärtan lite och är antiinflammatoriskt. Gör att lammen lättare kan komma till och dricka.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #11 skrivet: 12 dec-07 kl 21:37 »
Jag har fått lära mig att INTE använda Magnecyl till idisslare?

Det är inte klarlagt hur den verksamma substansen påverkar våmmen. Man brukar ju ge idisslare med feber Finadyn istället.

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

hustran

  • Inlägg: 1803
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #12 skrivet: 13 dec-07 kl 02:22 »
Vi har heller aldrig sparat ngn. tacka efter mastit. känner igenom juvren noga varje år innan betäckning. men man vet ju aldrig. Har inte hört detta om smärtstillande medel förut. Har dessvärre haft tacka med kallbrand en gång. Ingen rolig historia,allra minst för tackan. Brukar ha kamfersalva hemma, den ökar blodflödet och värmer. Luktar himmelskt dessutom.

 

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
Re:Brukar tackor stöta bort det ena lammet efter två veckor?
« Svar #13 skrivet: 13 dec-07 kl 06:24 »
Det där med kamfersalva ska jag ta vara på!! :)
Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser