Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matfisk  (läst 2376 gånger)

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Matfisk
« skrivet: 17 feb-05 kl 00:15 »
Är det någon som har något tips om att odla fisk för husbehov? I USA odlar de visst någon sort som heter Tilapia, vet inte om det är något man kan få tag i här.

lilleulv

  • Gäst
Re:Matfisk
« Svar #1 skrivet: 17 feb-05 kl 06:15 »
Hej Ddglf - Tipalia är en afrikansk ciclid (munrugare), som kan köpas i den vanliga zoo-handel. I ett nomal stort akvarie blir den 10- 12 cm. Jag har haft Tilapia i stora 1000 l akvarier tillsammans med vattenskjölpadder, där de blev 20 - 25 cm stora.
Nötvändig vattentemperatur mellan 22- 28 C, så som fisk till att konsumera, är jag säker på, at det koster mera än det smaker.
Lilleulv

 

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Matfisk
« Svar #2 skrivet: 21 feb-05 kl 09:31 »
Enklare är väl att bygga en normal fiskdamm och skaffa karp eller ruda att ha i den. Då kan man ha lite större volymer på det hela, och det kräver inte lika mycket resurser som akvariefiskar. Karp och ruda är fiskar som naturligt lever i mindre vattensamlingar (alltså gölar och andra pölar  ;D) och klarar av vårt klimat bara inte vattnet bottenfryser.

Det finns säkert fler fiskar som man kan ha hemma, kolla i en vanlig fiskbok över sveriges fiskar vilka som lever i dammar o dyl här. En fördel är om de är vegetarianer eller i alla fall inte 100% rovfiskar, för är de rovfiskar är det risk för att de käkar upp varandra.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 2 användare
RindertD, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser