Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mortel i gjutjärn smiter av sig?  (läst 2187 gånger)

Galo

  • Inlägg: 2
    • -
Mortel i gjutjärn smiter av sig?
« skrivet: 01 mar-20 kl 22:10 »
Hej!

Jag köpte en gammal mortel i gjutjärn och försökte göra den ordentligt ren, kokte med salt och skurade (inte med diskmedel). Men den smiter av sig? Bara på insidan, där den är bearbetad efter gjutning (svarvad, antar jag). Utsidan smiter inte,  men när jag diskar insidan med varmt vatten fastnar en gråsvart smet på händer, svamp/borste och papper när jag torkar. Som om den löses upp. Den känns alltid kladdig, även torr.

Någon som varit med om liknande? Har lösning?

/Ola

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Mortel i gjutjärn smiter av sig?
« Svar #1 skrivet: 01 mar-20 kl 22:14 »
 Köpte en gjuten mortel på blocket el om det var tradera. Den var heller inte kul invändigt.
Jag lade den i pannan o brände bort det som var kvar. Den var glödhet.
Blev ren o fin
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Galo

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Mortel i gjutjärn smiter av sig?
« Svar #2 skrivet: 01 mar-20 kl 22:24 »
Köpte en gjuten mortel på blocket el om det var tradera. Den var heller inte kul invändigt.
Jag lade den i pannan o brände bort det som var kvar. Den var glödhet.
Blev ren o fin

Ah. Kanske kan köra den i kaminen då. Sen bara borsta, skura med vatten, och olja, då?
« Senast ändrad: 01 mar-20 kl 22:32 av Galo »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Mortel i gjutjärn smiter av sig?
« Svar #3 skrivet: 01 mar-20 kl 22:34 »
Ja, gjutjärn beter sig på det sättet.  Gjutjärn innehåller ju omkring 4 % kol, det är mer än vad som kan legeras in i järn och överskottet finns som mikroskopiska grafitfjäll. Det är de som svärtar av sig från bearbetade gjutjärnsytor.

Om du har kokat den med salt, så har det nog bara blivit värre. Saltlösningen har löst upp/frätt bort en aning järn på ytan och lämnat grafiten kvar.

Jag föreslår att du diskar/skurar den ordentligt på vanligt sätt med hetvatten och diskmedel, gärna starkt alkaliskt sådant (typ grovrengöring eller maskindiskmedel).  Det borde få det mesta av de lösa grafitfjällen att släppa.

En mortel, som ju inte värms upp vid användning som en stekpanna, SKA diskas ordentligt med diskmedel mellan användningarna för att inte bli ohygienisk. Man bör nog inte olja in den annat än om det behövs som rostskydd, t ex om den ska övervintra i en kallställd sommarstuga.

Tänk på risken att gjutjärnet spricker om du värmer upp det kraftigt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

795 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser