Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "hybrid"-containerfartyg  (läst 4088 gånger)

jenses

  • Gäst
"hybrid"-containerfartyg
« skrivet: 24 jan-08 kl 14:44 »
WESSELS Reederei i Tyskland startade et "real life"-försök med ett containerfartyg som drivs delvist med vindenergi  :)
Spännande!
Länk till tillverkaren SkySails

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:"hybrid"-containerfartyg
« Svar #1 skrivet: 24 jan-08 kl 23:16 »


Palleman

  • Inlägg: 2123
  • Pallefierad
    • Patrik Eriksson
Re:"hybrid"-containerfartyg
« Svar #2 skrivet: 25 jan-08 kl 07:50 »
Fasen vilken ball idé.. fungerar det?  :o
Hur mkt kan det sänka bränsleförbrukningen t.ex.?
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

jenses

  • Gäst
Re:"hybrid"-containerfartyg
« Svar #3 skrivet: 25 jan-08 kl 10:00 »
Fasen vilken ball idé.. fungerar det?  :o
Hur mkt kan det sänka bränsleförbrukningen t.ex.?
Citera
The planned product range contains towing kite propulsion systems with a nominal propulsion power of up to 5,000 kW (about 6,800 HP).  On annual average fuel costs can be lowered between 10-35% depending on actual wind conditions and actual time deployed. Under optimal wind conditions, fuel consumptions can temporarily be reduced up to 50%.
« Senast ändrad: 25 jan-08 kl 10:00 av jenses »

blowmeakiss

  • Gäst
Re:"hybrid"-containerfartyg
« Svar #4 skrivet: 25 jan-08 kl 12:31 »
Jag är lite tvivlande faktiskt. Idén är ju bra och det skulle säkert funka bra första året. Det jag oroar mig för är hur utrustningen klarar de tuffa förhållanden som den är utsatt för framme på backen.
Och hur ofta kan man använda den?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #5 skrivet: 28 feb-08 kl 03:42 »
Man måste väl ha vinden någorlunda akterifrån, och det måste vara fritt vatten, utan andra fartyg i närheten.
Ett stort segel som drar snett i fören gör att man måste kompensera med rodret och det snor energi.
Sen kan ju hela skiten dimpa ner i havet eller dra åt ett annat håll om det är turbulent luft, och det tar tid att hala hem då.
Det blir nog sällan man får nytta av seglet någon längre stund.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #6 skrivet: 01 mar-08 kl 00:21 »
Det har funnits andra sätt att utnyttja vinden för framdrivning av fartyg se här.
http://de.wikipedia.org/wiki/Flettner-Rotor
Det är väl dom här vindarna som kan utnyttjas.
Passad
Kommer av det nederländska ordet "passaat", passadvind, vindar som blåser från de subtropiska högtrycken mot ekvatorn. Vindarna förskjuts av corioliskraften, så att riktningen blir nordostlig på norra halvklotet (nordostpassaden) och sydostlig på södra halvklotet (sydostpassaden).
Passadvindarna är väldigt regelbundna i riktning och hastighet. På den tiden då man förlitade sig på segelfartyg för sjöfarten var dess vindar grundläggande för trafiken, "passaden".

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #7 skrivet: 01 mar-08 kl 02:28 »
Det blir till att lägga om rutterna en hel del om man ska börja segla igen.
Här står lite mer om ett aktuellt försök med Flettner-rotorer.
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/vindkraft/article41620.ece?stjarna=1
Det är också ett slags hybriddrift, det krävs maskineri också som backup i knepiga lägen och för att driva rotorerna.
Rena segelfartyg blir nog ett alternativ bara i ett nödläge.
Däremot är det inte omöjligt att både koleldning och atomdrift blir alternativ när oljan sinar.
« Senast ändrad: 01 mar-08 kl 02:32 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #8 skrivet: 05 mar-08 kl 23:14 »
En Flettnerrotor kräver alltid en extern kraftkälla för att fungera, vinden driver den inte runt om man nu inte försöker med en propeller.

Rotorns hastighet bestämmer faktiskt segelriktningen i förhållandet till vinden, den kan segla i motvind.

Principen är magnuseffekten.

Teortiskt är den billigare än diesel/kol och som semisegelskepp kräver den inte segelfartygens manskap.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #9 skrivet: 06 mar-08 kl 02:18 »
Utan att ha några data så vågar jag påstå att Flettnerrotorns kryssegenskaper eller vad man ska kalla det, alltså seglingsförmågan i motvind, är i bästa fall usla.
Rotorn är ett stort vindfång också som inte bara kan trollas bort, det går inte att reva som med segel.
Skulle vara något slags teleskoprotor då.
I senaste numret av Ny Teknik nämns en variant av framdrivning med vågor som kraftkälla.
Ska enligt uppgift fungera oberoende av vågriktning,förutom avseende verkningsgrad då antar jag.
Finns planer på att testa idén på stora fraktfartyg.

http://www.tsuneishi.co.jp/english/horie/about.html
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #10 skrivet: 08 mar-08 kl 06:31 »
Flettnerrotorns vindfång "trollas" faktiskt bort, de lokala vindrörelserna närmast rotorn är inte  samma sak som vindriktningen i övrigt.  T.ex lyfter flygplan inte sämre i motvind .
Hur pass ekonomiskt det kan vara att köra ett skepp med flettnerrotor beror lite mindre på tekniken, som vad diseldrift respektive segeldrift kan prestera i kostnad. 
Det blir bränslebesparing med en flettner, det har visat sig rdan vid gamla försök.
Ju högre bränslepris desto attraktivare blir alternativ med lägre åtgång.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #11 skrivet: 08 mar-08 kl 11:31 »
Den största besparingen inom rederiverksamheten är att elda på så man blir av med det där förbannande isflaket kring nordpolen. Sedan så förbränner  båtar ganska lite bränsle, jag läste nånstans att energiåtgången för att få container från lastbil på båten, samt från båten till lastbil är större än energiåtgången under själva sjötransporten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #12 skrivet: 08 mar-08 kl 12:42 »
En Flettnerrotor kräver alltid en extern kraftkälla för att fungera, vinden driver den inte runt om man nu inte försöker med en propeller.

Rotorns hastighet bestämmer faktiskt segelriktningen i förhållandet till vinden, den kan segla i motvind.

Principen är magnuseffekten.

Teortiskt är den billigare än diesel/kol och som semisegelskepp kräver den inte segelfartygens manskap.

Det låter omöjligt att segla i ren motvind. Men kanske kryssa som en bra segelbåt c:a 45 grader. Den kraft som framför båten kan aldrig bli större än vindens kraft som trycker båten bakåt. Det skulle gå om "verkningsgraden" för rotorn var betydligt över 100%. Även skrovet och överbyggnaden gör att vinden vill få båten att gå baklänges.

ollebolle

  • Inlägg: 673
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #13 skrivet: 08 mar-08 kl 13:00 »
Jag ser att jag missuppfattat tanken med Flettnerrotorn. Man ska alltså använda motor och få ett krafttillskott genom att rotorn ger mer kraft än den bromsar.

Låter intressant. Speciellt bra skulle det kunna bli vid icke helt motvind vilket sker i 3 fall av fyra. Även motorseglare med mer konventionell slätseglarrigg skulle kunna komma att minska bränsleförbrukningen. Skutorna som gick i kustfart fram till 50-talet hade inte så stor besättning. Med modern styruttrustning skulle segel kunna användas och minska bränsleåtgången rätt mycket.

PRIUS

  • Inlägg: 25
SV: "hybrid"-containerfartyg
« Svar #14 skrivet: 09 mar-08 kl 22:38 »
http://www.japanfs.org/db/1776-e

25% av varvtalet hos ett vanligt vindkraftverk ,vilket gör att det går tyst!
Bättre lyftkraft än ett vanligt vindkraftverks blad.
Provat vid Nasa klarar höga vindhastigheter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 3 användare
Anders Flix, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser