Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  får/getter  (läst 8339 gånger)

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
får/getter
« skrivet: 03 nov-04 kl 19:42 »
hej !
jag har några frågor som jag undrar om någon kan hjälpa mig att få svar på;  

* Är det stor genetisk skillnad på får och getter? kan man para dem, och få avkomma (ungefär som åsnor och hästar=mulor),

*vilket är bäst för mjölk och kött, får eller get?

* några andra skillnader, t.ex. hur ofta de går i sin, foder etc.

hoppas att någon kan svara på detta, jag känner mig lite halvkorkad :-[ som inte vet detta, men om man inte frågar får man inte veta! ???
Live simply......so that others may simply live.

Karima

  • Gäst
Re:får/getter
« Svar #1 skrivet: 08 dec-04 kl 18:26 »
Hej,
Jag känner mig också lite halvkorkad ;D, och jag kommer inte med något svar utan ytterligare en fråga: Kan man ha får och getter i samma hage? Har själv aldrig sett det.



/Karima

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:får/getter
« Svar #2 skrivet: 08 dec-04 kl 22:57 »
Kan man ha får och getter i samma hage? Har själv aldrig sett det.
Jag har haft getter och hästar och kor och får i samma hage och i lite andra konstellationer också. Fåren hänger ihop med hästen eller hästarna och getterna med korna. Jag har haft får och getter ihop och de är inte antagonistiska på något sätt. Jag hade en stor fjälltjur som hette Rosty. Samtidigt hade jag en vallack - korsning mellans svensk nordsvensk bruks och svensk ardenner. En jättehäst - ungefär som en Shire. De slogs ofta. Det var mest Rosty som attackerade hästen och försökte lyfta upp honom. Till slut vart han less och och då bet han ett ordentligt tag i dröglappen med stortänderna och kastade Rosty fram och tillbaka medan han höll fast en. Då fick han vara i fred en halv timme. Sedan var Rosty tillbaka. Så där höll de på ibland en halv dag.  

Stora hästar är sävliga och lugna så den här hästen tänkte jag att jag kunde rida in. Indianer kan ju hade jag sett på film.  Så jag kastade på en filt och klättrade upp på honom med hjälp av en stege.  Det gick några meter sedan blev jag avkastad.  Sedan prövade jag med sadel ganska många timmar, d v s ganska många gånger.  Vi svettades båda som de djur vi är.  En ko är rejält smartare än en häst. Får och hästar håller ihop för att de har samma hjärnkapacitet när de skall lära av oss människor- tämligen obefintlig.  Getter och kor är ganska så smarta djur.

Vår äldsta dotter brukade sitta på ryggen på Rosty när hon var en fyra-fem år eller något sådant. Under övervakning naturligtvis. Rosty var mycket snäll. Grannarna frågade om han var farlig. Han hade nämligen ett lustigt beteende. När han var tillsammans, som ensam herre, tillsammans med sin flock kom han kutande som en kanonkula rakt mot en om man kom närmare än 200 hundra meter. Jag hade inte tänkt på detta hans beteende så därefter brukade jag ha med mig ett rejält järnrör när jag gick på fälten och kom i närheten. I alla fall så sa jag till grannarna att Rosty var jättesnäll. Dottern brukade ju rida/sitta på honom.  Det var länge sedan. Han åt vi upp till slut.

Västgöten

  • Gäst
Re:får/getter
« Svar #3 skrivet: 08 dec-04 kl 23:16 »
Till Karima

jag har Getter och får i samma hage det jag kan säga är att fåren är lättare att ha instängda än getterna då de fort tröttnar på att vara instängda, det jag upplevt nu på hösten/vintern när jag har tagit in dem är att getterna kan gå  hårt åt fåren när det är mat dags och det "vaktar" gärna hö häcken.
Mitt tips är därför att ha dem tillsammans på sommaren helt ok men försök att ha dem skilda på vintern så fåren kan få lugn och ro och ha tid med att göra lamm tillnästa sommar ;)

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:får/getter
« Svar #4 skrivet: 09 dec-04 kl 14:36 »
Får och getter kan inte få avkommor tillsammans.

De flesta människor gillar lammkött bättre än getkött, men det är nog en vanesak oxå. I Sverige, till skillnad från många andra länder, äter man av tradition och av för mig okänd anledning inte getter nåt vidare.

Vad gäller bete, så är får mer gräsbetande djur än getter, som förutom att beta gräs, fördedrar andra växter, sly mm, än mer än vad får gör.  Så ska man ha en "gräsklippare" är får bättre.

Mjölka får har jag ingen erfarenhet av.

Linda

Karima

  • Gäst
Re:får/getter
« Svar #5 skrivet: 09 dec-04 kl 18:13 »
Tack för er hjälpsamhet !
Trevligt att läsa om era erfarenheter.


K :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:får/getter
« Svar #6 skrivet: 27 jan-05 kl 18:47 »
Har ni kor och getter tillsammans  ???
Glöm inte då att:

Om man ska ha getter och nöt tillsammans så måste SJV underrättas enligt en speciell blankett, D63. Eventuellt så kan SJV också besluta om krav på tb-test.


Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser