Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Regler för boxar  (läst 16476 gånger)

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #120 skrivet: 09 okt-10 kl 20:29 »
Amen!!! Har sett aldeles för många som tror att om man bara lägger sju täcken på hästen, och håller den inomhus tillräckligt mycket så behöver man itne baskunskaper..... ::)

varför tror folk egentligen att täcken är så otroligt bra att de uppväger all annan skötsel?
jag hade under en kort period en stallgäst som hellre slängde på sina hästar dubbla TJOCka vintertäcken vid 10 plusgrader än att låta hästen få en sund och tät vinterpäls. Dessa täcken var även ofta trasiga och lätta för hästarna att trassla in sig i, det hände mer än tre ggr i veckan att jag tvingades trassla ut hästar ur täcken som de snott in sig så otroligt i att de inte kunde röra sig överhuvudtaget (då hade de stått i hagen i ca en halvtimme efter att hästägaren åkt från stallet). de hästarna varken tränades eller tävlades, de var inte gamla sjuka skadade eller frusna. tillslut fick hästägaren ett ultimatum; sluta med onödiga täcken eller hitta en annan stallplats där menligt beteende tillåts. hästägaren flyttade hästarna, och så småningom fick han även djurförbud.

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Regler för boxar
« Svar #121 skrivet: 09 okt-10 kl 20:59 »
Tack, Mauira, men jag är inte Gud. Jag förstår att det kan vara lätt att förväxla oss dock.

Fattar inte ens att du kan ha hästar och säga så...att spilta är bättre än box.. vad säga mer än, klipp dig o skaffa ett jobb så du har RÅD att se till att dina hästar har det bra... patetiska svar från dig... har du inte plats kanske du ska 1. flytta 2. ha mindre hästar???
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #122 skrivet: 09 okt-10 kl 23:34 »
Fattar inte ens att du kan ha hästar och säga så...att spilta är bättre än box.. vad säga mer än, klipp dig o skaffa ett jobb så du har RÅD att se till att dina hästar har det bra... patetiska svar från dig... har du inte plats kanske du ska 1. flytta 2. ha mindre hästar???

Ursäkta, men har inte ni en lite väl hård attityd mot varandra just nu?  Hur vet du vad Kryp har råd med och inte, har du varit i hennes stall och sett om hästarna är i dåligt skick? Jag tycker att det är upp till var och en att ta hand om sitt eget hus på det sätt de klarar bäst, och att det är upp till var och en att göra sina egna val.   Att man har dålig ekonomi innebär inte automatiskt att man inte klarar att ta hand om sina djur. Att kläcka ur sig en sån kommentarer som "klipp dig och skaffa ett jobb" är höjden av dålig insikt i att inte alla väljer eller klarar av att leva på samma sätt. En ny bostad och eventuellt nytt jobb är inte lösningen på allt här i världen. Man kan lära sig nåt av alla, även om det innebär att man inte håller med om precis allt de säger. Nej, jag säger mer tolerans gentemot andra människor, det är trots allt inte ett u-land vi lever i där man måste slåss om allt för att överleva. Hästar och hästhållning är inte något att slåss om, använd er i stället av varandras kunskap för att lära er mer om det djur ni intresserar er av; och ni som kan mer än andra kan ju försöka lära ut det ni kan utan att använda er av elaka kommentarer, skitsnack och överlägsen attityd gentemot de som ni anser svagare eller som ni tror hotar er på något sätt. Jag är så trött på sånt jävla trams inom hästvärlden , ta för fan och väx upp nån gång. 

Kryp, har du möjlighet att sätta upp ett vindskydd eller någon form av lösdrift istället för att ha hästarna på spilta?( vet inte om någon tagit upp dettta ännu för jag har inte orkat läsa igeniom hela tråden med allt onödigt bråk i den) det behöver ju inte bli speciellt dyrt att göra något sådant om man lyckas få tag på spillvirke, eller kan återanvända något som använts tidigare som ingen vill ha längre. På så sätt håller sig hästarna friska (inte för att jag tror att de på något sätt lider nöd), du behöver inte oroa dig för myndigheternas åsikter om spilta, och hästarna kan på ett enklare sätt tillgodoses sina behov. Kan det vara en lösning för dig?  det fungerade bra för mig när jag befann mig i en knivig ekonomisk situation, där det inte gick att få in hästarna på ett traditionellt stall.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #123 skrivet: 09 okt-10 kl 23:46 »
Folk med liten kunskap är oftast de minst ödmjuka..

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #124 skrivet: 10 okt-10 kl 00:01 »
Jag bor ännu längre norrut och förordar lösdrift i de allra flesta fall. Jag har själv använt det under ett antal år nu.

Däremot är jag inte helt enkelspårig i frågan, det beror mycket på vilka marker och resurser du har.
Jag har sett lösdrifter där hästarna står till knäna i gegga med otillräckligt med grovfoder och där lösdriftskonceptet mest används för att slippa lägga ner tid på hästen och då ser jag hellre att den får stå torrt på box några timmar om natten och går i en hage som tillåter rörelse.

Lösdrift ska inte vara lika med "slö-drift" som man kan svära sig fri från med argumentet att det är naturligt för hästen. Bädden ska vara fräsch, åtgärder mot mask ska göras (antingen genom mockning, växelvis bete med annat djurslag eller helt enkelt enorma marker), vattenförsörjningen måste skötas.

Det kräver också eftertanke när det gäller ridning, har man ex.vis en otäckad häst med ordentlig vinterpäls och rider aktivt så får man lägga ner tid på att hästen får torka upp ordentligt innan den släpps ut i kallgrader.

Visitering är också oerhört viktig på lösdrift då det inte är lika lätt att upptäcka att hästen blöder etc. som om den står i mindre hage och tas in på kvällen.

Men en välskött lösdrift där hästen får gå i flock är för mig det allra bästa alternativet.

det finns ju alltid möjlighet att ha så kallade sjukboxar ifall något skulle hända med hästar på lösdrift. om man skaffar häst och har dem på lösdrift så anser jag att man ändå ska lägga ned samma tid på hästarnas omvårdnat/skötsel som om de sto på traditionellt stall. Man kan ju även använda sin sjukbox att ställa in blöt riden häst i för upptorkning om så skulle behövas.

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Regler för boxar
« Svar #125 skrivet: 10 okt-10 kl 01:01 »
det finns ju alltid möjlighet att ha så kallade sjukboxar ifall något skulle hända med hästar på lösdrift. om man skaffar häst och har dem på lösdrift så anser jag att man ändå ska lägga ned samma tid på hästarnas omvårdnat/skötsel som om de sto på traditionellt stall. Man kan ju även använda sin sjukbox att ställa in blöt riden häst i för upptorkning om så skulle behövas.

Visst är det så, sjukbox ska man ju ha och personligen skulle jag inte vilja ha häst på lösdrift utan tillgång till stall. Hovslagaren och vetrinärens jobb blir också lättare! :)

Existens?

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #126 skrivet: 10 okt-10 kl 01:55 »
Att ha häst på lösdrift  utan tillgång till stall är ju totalt värdelöst och dessutom väl ett brott mot djurskyddslagen. Åtminstone när det gäller andra djur så har man ju skyldighet att ha en sjukbox i bra klimat, kan inte tro att det är annorlunda med hästar.

Och som sagt, hovslagare och veterinär ska ju också kunna jobba drägligt.

Det finns en tro hos många att om bara alla djur får gå ute, så är allt bra. När 5 hästar har gått på samma fläck runt sitt vindskydd i december och regnat har vräkt ner i 3 veckor, då är det allt annat än kul att se dom, eller andra djur för den delen.
Skulle tro att dom då lika gärna skulle stå inne jämnt.

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Regler för boxar
« Svar #127 skrivet: 10 okt-10 kl 03:27 »
Har ett antal hästar som går på lösdrift, men alla har också tillgång till egen box om vädret skulle bli illa, ok hästarna fixar och vara ute.. men Vissa mindre än andra..
Tycker absolut med att det ska vara box till hästarna och inte spilta.... dels för jag sett allt för många hästa rulla fast och två som även kvävts i spilta, vist det kan ske i box, men chanserna är minimerade, en häst som fölar vill jag absolut inte ha i spilta, kolikhäst likaså...

Att ens förespråka spilta är ren idioti enl mig...

Lösdrift är kalas, men har även det sina nackdelar såsom allt annat, men är smidigt att hålla efter om man inte har för stor flock.. just nu går valackarna och hingsten på lösdriften 4 st
Stona är för stor flock för att ge alla hästar chansen att söka skydd då vissa motar i ingången så dom får komma in, 18 st..

Rasen är Arab och shettis... varav 6 st är shettisar, 4 ston o 2 valackar,
Har även ett danskt halvblod som skulle på slakt och nu får tillbringa sin sista tid med promenadridning och njuta av att vara häst efter 22 år på ridskola.. en travare på 9 som skulle slaktas för han ville inte springa längre.. kanon ridhäst..

såg nån kommentar ovan om ödmjuk o okunnig, är inte känd för att vara ödmjuk när man uttalar sig illa om djur....
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #128 skrivet: 10 okt-10 kl 15:49 »
Jag har ingen personlig erfarenhet av hästar och spiltor, men folk jag känner, som är några av de mest hästkunniga människor jag har träffat har sina hästar på spilta, så att det skulle vara vara snudd på djurplågeri kan jag i princip avfärda som ren nonsens. Att sedans ens personliga tyckande gör att man själv inte väljer det till sina egna hästar må vara hänt, men det känns som ganska okunnigt att kategoriskt avfärda allt annat än det man själv sysslar med som "idioti".

pålle

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #129 skrivet: 10 okt-10 kl 16:23 »
Har ett antal hästar som går på lösdrift, men alla har också tillgång till egen box om vädret skulle bli illa, ok hästarna fixar och vara ute.. men Vissa mindre än andra..
Tycker absolut med att det ska vara box till hästarna och inte spilta.... dels för jag sett allt för många hästa rulla fast och två som även kvävts i spilta, vist det kan ske i box, men chanserna är minimerade, en häst som fölar vill jag absolut inte ha i spilta, kolikhäst likaså...

Att ens förespråka spilta är ren idioti enl mig...

Lösdrift är kalas, men har även det sina nackdelar såsom allt annat, men är smidigt att hålla efter om man inte har för stor flock.. just nu går valackarna och hingsten på lösdriften 4 st
Stona är för stor flock för att ge alla hästar chansen att söka skydd då vissa motar i ingången så dom får komma in, 18 st..

Rasen är Arab och shettis... varav 6 st är shettisar, 4 ston o 2 valackar,
Har även ett danskt halvblod som skulle på slakt och nu får tillbringa sin sista tid med promenadridning och njuta av att vara häst efter 22 år på ridskola.. en travare på 9 som skulle slaktas för han ville inte springa längre.. kanon ridhäst..

såg nån kommentar ovan om ödmjuk o okunnig, är inte känd för att vara ödmjuk när man uttalar sig illa om djur....
att tycka spillta är idiotiskt  kan man ju tyck lika så i boxs då ja vet häst som kasta sig runt och bryte rygen likaså stora sår efter att ha kastat sig mot väggarna fastna med fötter i galler så då kan man man ju tycka att båda är idioter då  för galet kan det bi hur som haver så nog är vi lika goa kålsupare i så fall och ha en massa bort förklaringar för det ena a
än det andra.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Regler för boxar
« Svar #130 skrivet: 10 okt-10 kl 22:16 »
Jag avskyr spiltor som pesten ! Det står jag för !
Att en häst inte kan klia sej eller lägga sej ner eller ens vrida runt är rent djurplågeri .
Man får inte binda upp en hund så en hel natt men en stackars häst är helt okej  :'(

Om en häst kastar sej så i en box att den bryter ryggen eller skadar sej alvarligt då är inte den hästen frisk alls .

Rätt boxar minimerar skaderisken väldigt mkt .
jag hävdar som så många andra att välskött lösdrift är bäst men vill man sen ha en visiterings/skötsel box eller spilta så funkar det ju utmärkt men inte för att bo i en massa timmar .

Spolspila tex är ju mera praktiskt än spolbox  ??? om ni fattar hur jag menar .

Jag har oxå haft stall o blivit tvungen att ha hästar installade nattetid men då gick dom in 24.00 och ut 06.00 varje dag oavsett .
Max 6 timmar inne o resten ute i stora hagar i en stor flock . O då hade vi jätte stora boxar o 4 stallar så vi kunde påverka temperaturen per grupp .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #131 skrivet: 11 okt-10 kl 06:06 »
Visst är det så, sjukbox ska man ju ha och personligen skulle jag inte vilja ha häst på lösdrift utan tillgång till stall. Hovslagaren och vetrinärens jobb blir också lättare! :)

precis, dessutom kan man använda boxen till även andra tillfällen. däremot, om man ska ha hästen på lösdrift så ska hagen var STOR och marken runt lösdriften (och även i om den inte är byggd på cementplatta eller annat hårt golv) vara väldränerad eller behandlad på annat sätt så lervälling runt lösdriften inte uppstår. hovvård som kratsningar osv är lika viktiga på lösdrift som på traditionellt stall, vem vill tex ha en häst med en sten intryckt mellan stråle och sula i flera dygn? kan aldrig vara bekvämt. Lösdriften bör mockas ur dagligen (precis som i boxar/spilta) om man inte vill bygga så kallad bädd, men en sådan rekommenderar jag personligen inte till lösdrift då det blir sånt jäkla jobb med att ta ut under sommaren när hästarna gått ut på sommarbete.

och angående diskussionen om spilta, jag har mitt ena sto "hemma", dvs jag hyr stallplats. i det enda stallet som stod att få tag på här i närheten finns det endats spiltor att tillgå, men det är inga problem för mig. spiltorna är stora, och som jag bedömt uppbindninsrepets konstruktion och längd så tolkar jag det som att hästarna kan lägga sig om de vill. har till och med sett hästar ligga på spilta förr, men kanske inte på samma sätt som i box.
hästarna i det här stallet som mitt äldsta sto står på tas in 22.00 varje kväll och går ut 06.00 varje morgon. min häst stortrivs och de andra också, det finns inga tecken på att någon av dem skulle ha några som helst ovanor eller hälsorelaterade problem till att stå på spilta. jag är ingen stor förespråkare av spilta då jag liksom många andra här (verkar det som) verkar föredra box eller lösdrift till sina hästar, men när man iknte har något annat val så tycker jag att det känns skönt att hästen kan få komma in lite på natten, även om det bara är till en spilta. Det är bara en temporär lösning måste jag tillägga, annat stall sökes i omgivningarna. (och helst vill jag ju hyra ett helt stall med bete till så jag kan ha alla pållarna hemma...)

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #132 skrivet: 11 okt-10 kl 06:09 »
Folk med liten kunskap är oftast de minst ödmjuka..

säg inte det, jag har träffat på folk med mångårig erfarenhet av hästar som betett sig mycket illa och nedlåtande gentemot andra yngre hästmänniskor som bett om råd och vägledning. det är snarare så att framgången och makten att kunna förmedla kunskap stigit dem åt huvudet.

 

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #133 skrivet: 11 okt-10 kl 06:19 »
[quote author=Utterman link=topic=56218.msg859399#msg859399 date=1286674035
såg nån kommentar ovan om ödmjuk o okunnig, är inte känd för att vara ödmjuk när man uttalar sig illa om djur....
[/quote]

vem har uttalat sig illa om djur här?  ??? jag har inte läst något i denna tråd som tyder på att djur far illa, däremot har jag läst en hel del som tyder på bristande tolerans gentemot andras kunskapsnivåer när de ber om råd. spilta är inte bra, men man kan lägga fram sina åsikter på ett trevligare sätt än vad en del i denna tråd gör.   ::)

jag håller för övrigt med om att man inte ska ha för stora grupper med hästar på samma lösdrift, det kan bli väldigt "geggigt" runt lösdriften och bland annat bli menligt för hovhälsa m.m. nej, ska man ha lösdrift så ska man ha lagom stort med "små" grupper på ca 4-8 hästar som jag hade. det fungerade bra med 8 hästar, men det kändes ibland lite struligt med lösdrift till så många när man skulle ge bland annat kraftfoder. lösdrift som dessutom går att stänga är toppen när det är skitväder och storm, då vet man att hästarna har skydd oavsett väder.  :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #134 skrivet: 11 okt-10 kl 09:11 »
Då är vi där igen.. "Jag gör si, och jag gör så, och gör man inte som jag är man en djurplågare".
Givetvis är man ingen djurplågare bara för att man har hästen i spilta.. Hade det varit djurplågeri hade det inte varit lagligt.. Och med tanke på hur puttinuttiga hästlobbyn är så vore det förvånansvärt om SJV hade kunnat tillåta något som ens är i närheten av djurplågeri.

Man kan som sagt tycka vad man vill om spiltor, men det är INTE skadligt för hästen!

SnuttAlice

  • Inlägg: 54
  • Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Regler för boxar
« Svar #135 skrivet: 11 okt-10 kl 11:30 »
Då är vi där igen.. "Jag gör si, och jag gör så, och gör man inte som jag är man en djurplågare".
Givetvis är man ingen djurplågare bara för att man har hästen i spilta.. Hade det varit djurplågeri hade det inte varit lagligt.. Och med tanke på hur puttinuttiga hästlobbyn är så vore det förvånansvärt om SJV hade kunnat tillåta något som ens är i närheten av djurplågeri.

Man kan som sagt tycka vad man vill om spiltor, men det är INTE skadligt för hästen!

håller fullständigt med!! jag är så otroligt trött på att folk inte kan lära av varandra istället för att försöka sänka alla andra som inte gör likadant som en själv.

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Regler för boxar
« Svar #136 skrivet: 11 okt-10 kl 11:40 »
Då är vi där igen.. "Jag gör si, och jag gör så, och gör man inte som jag är man en djurplågare".
Givetvis är man ingen djurplågare bara för att man har hästen i spilta.. Hade det varit djurplågeri hade det inte varit lagligt.. Och med tanke på hur puttinuttiga hästlobbyn är så vore det förvånansvärt om SJV hade kunnat tillåta något som ens är i närheten av djurplågeri.

Man kan som sagt tycka vad man vill om spiltor, men det är INTE skadligt för hästen!

Mmm och SJV är något man ska lita blint på???
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #137 skrivet: 11 okt-10 kl 11:55 »
Mmm och SJV är något man ska lita blint på???
Hur menar du nu?

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: Regler för boxar
« Svar #138 skrivet: 11 okt-10 kl 16:10 »
Hur menar du nu?

Kan bara hänvisa till citeslistan som dom satt som mall för djurhållning... finns inte många rätt där inte....
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Regler för boxar
« Svar #139 skrivet: 11 okt-10 kl 16:14 »
Kan bara hänvisa till citeslistan som dom satt som mall för djurhållning... finns inte många rätt där inte....
Tjaa.. Det är väl det ENDA som man har att förhålla sig till.. I princip


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

762 gäster, 2 användare (1 dolda)
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser