Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska dvärggetter  (läst 15033 gånger)

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #20 skrivet: 25 mar-11 kl 10:39 »
Jag skulle köpa killingar, men inte en av varje kön för då kommer den lilla getkillingen att bli betäckt och dräktig på tok för tidigt. Getter kan bli könsmogna redan vid 3 mån ålder och det säger sig själv att det är för tidigt för en dräktighet. Jag skulle börja med två getkillingar (honor) och köpa en trevlig bock till dem när det är dags för betäckning. Allmänt sägs att geten ska vara minst 1 år när hon föder sin första killing.



Tack för den mkt bra inputten! Det gjorde det ju ganska glasklart  :-[

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #21 skrivet: 25 mar-11 kl 10:46 »
Tänker du inte ta killingar, rekommenderar jag två tidigt kastrerade bockkillingar som blir jättetrevligt sällskap. Då slipper du getternas brunstbräkande ca var 3:e vecka fr.o.m. könsmognaden :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #22 skrivet: 25 mar-11 kl 10:49 »
Jag skulle köpa killingar, men inte en av varje kön för då kommer den lilla getkillingen att bli betäckt och dräktig på tok för tidigt. Getter kan bli könsmogna redan vid 3 mån ålder och det säger sig själv att det är för tidigt för en dräktighet. Jag skulle börja med två getkillingar (honor) och köpa en trevlig bock till dem när det är dags för betäckning. Allmänt sägs att geten ska vara minst 1 år när hon föder sin första killing.
Bra idé, Sussilo!  En herre lite senare brukar inte vara några problem att vänja in i gruppen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #23 skrivet: 26 mar-11 kl 11:02 »

 

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #24 skrivet: 26 mar-11 kl 11:14 »
ang. foder: hö läggs gärna i en höhäck och mindre mängder flera gånger. ta upp det som tappas på backen för det kommer dom inte äta ändå.. kraftfoder fodrade jag alltid så dom fick varsinn egen liten bytta att äta ur. ge till den ranghögsta först och sedan i ordning efter rang..
Hur har du planerat att göra stängslet??? boendet??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #25 skrivet: 26 mar-11 kl 12:07 »
Ja????:P
Tack, tack!  :)

ang. foder: hö läggs gärna i en höhäck och mindre mängder flera gånger. ta upp det som tappas på backen för det kommer dom inte äta ändå.. kraftfoder fodrade jag alltid så dom fick varsin egen liten bytta att äta ur. ge till den ranghögsta först och sedan i ordning efter rang..
Hur har du planerat att göra stängslet??? boendet??
Gärna minst en bytta mer än antalet djur, eller ge individuellt exempelvis i samband med mjölkning och annan hantering.  Inte kul när den tjockaste roffar åt sig huvuddelen.  Bra om byttorna är enkla att diska, så blir det gjort då och då.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #26 skrivet: 26 mar-11 kl 20:43 »
Jag har tänkt mig en 14 kvadratm stor box att ha färdig till dom i stallet vid behov. Dvs vid sjukdom o dyl.
Sen att den även kan användas på smällkalla vintern.
Stängslet har jag tänkt mig det här getstängslet som finns på ordpost hemsida. Tyvärr e jag så dålig på datorer så
jag kan helt enkelt inte med att visa det här i tåden. Dessutom eltråd ovanpå ifall så det även e hästfärdigt eftersom
vi har hästar också. Men tanken e att dom ska gå var för sig, iaf för det mesta. Om inte annat så att dom kan ha en egen
"fristad" att gå till ifall dom vill. Den frågan har jag inte riktigt bestämt mig 100 på än. Vi föyttar inte förrän i mitten på juni,
så jag har ju ett tag till på mig att bestämma.

Sen har jag tänkt mig ett litet hus åt dom i hagen som dom kan gå in i när dom vill. Behövs det ett fönster i ett sånt?

Balbina- tack för ditt svar! :)
Hur många ggr om dagen ska dom ha hö? Vi fodrar hästarna 4 ggr - räcker det till getterna med eller e det bättre med
fler ggr?

Vilka stängseltips har ni?

Tack för era svar på alla mina frågor!  :-*


//
Jakobssons fru

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #27 skrivet: 28 mar-11 kl 15:20 »
Nu är inte jag hemma på dvärghållet, jag har göingegetter, men ändå...
Om du inte är sugen på att bygga vindskydd kan du se om du kan få tag på enkubikmeters plasttankar, kallas för IBC. Såga upp ett hål i lagom getstorlek i en av väggarna och strö med något mjukt och gosigt därinne. Det får rum 3 normalstora getter liggandes i en sån om de är sams, om det är någon som är ranglåg kan denne helt enkelt bli utjagad. Se till att du har tillräckligt många vindskydd för så många getter du ska ha, till 4 stycken bör det räcka med 2 IBC:er. Mina getkompisar verkar trivas med detta, de söker gärna skydd om det skulle regna eller vara annat ogetigt väder. Kom ihåg att ställa öppningen i lä, så att det inte blåser på dem.
En annan fördel med IBC:er är att en person lätt kan flytta dem själv genom att hasa dem på marken, och det är mycket praktiskt när getterna byter beteshage. Det är bra om du kan ha flera hagar att välja på, dels för att det nerbetade hinner växa upp emellan varven (getterna vill gärna ha sysselsättning), och dels för att risken för inälvsparasiter blir mindre än om det bara skulle finnas en hage som används hela tiden.

Lycka till!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Grangården

  • Inlägg: 106
  • Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #28 skrivet: 08 apr-11 kl 20:32 »
 :) Instämmer i tidigare inlägg. Nybliven ägare till tre afrikanska dvärggetter. Lagom små för att bäras om man måste... Envisa och egna. Men otroligt gosiga och tillgivna och framförallt underhållande vänner. Relativt lättskötta om de får vara ute och har tillgång till träd, sten och kan ligga inne om det regnar (hatar verkligen regn). Tycker om de andra djuren på gården. behöver ingen extra mat sommarsäsong utan röjer sly och träd åt en. Obs! Låt dem inte äta trädgårdsväxter, det kan vara dödligt farligt. De ska äta vanliga träd och älskar löv och barr och ffa bark. Jag låter dem skrapa rent granarna och sågar sedan bara upp det som ved! Mycket charmiga  :)
Grangården


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 1 användare
mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser