Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikanska dvärggetter  (läst 15019 gånger)

Jakobsson

  • Inlägg: 634
Afrikanska dvärggetter
« skrivet: 23 mar-11 kl 10:00 »
För allra första gången vågar jag mig på att skriva i get tavlan :) Kikat & läst här har jag däremot
gjort många ggr.

I flera år har jag haft en dröm om att skaffa afrikanska dvärg getter, min kära make har däremot
sagt tvärt nej. Men inte pga att han inte vill utan han tyckt att förutsättningarna för att ha getter
i vår nuvarande bostad helt enkelt inte funkat. & eftersom det e han som får stå för byggandet &
slå i pålar, stängsla & den bien så har jag tålmodigt funnit mig i det.  :)

Men nu har förutsättningarna ändrats!!!  ;D I juni har vi en annan bostad & där finns det getmöjlighet!  :-*
Så nu vill jag ha tips, råd, åsikter, erfarenheter, fakta & allt annat som har med den afrikanska dvärg
geten att göra!

Bombadera på! Jag vill lära mig allt!  :P

Tack på förhand!

Vänligen
Jakobssons fru

 

GetJonte

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 23 mar-11 kl 10:27 »
Kortfattat = underbara djur!
De är mycket barnvänliga (iaf mina :) och roliga, söta och lite fåninga med...

Gillar morötter, äpplen (rena knarket för dom!), buskar, gnaga bark, tall-ris, hö, gräs, men petiga om maten råkat nuddat marken eller så....

Vill gärna ha nån typ av klätter-möjligheter.

Lycka till !

Jonas

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 23 mar-11 kl 21:24 »
Hm, jag antar att Du således har inte bara hittat, utan läst i länksamlingen.  Då blir nog den här tråden för avancerad för mig.  Jag är lite hemma på svenska lantrasgetter, men inte afrikaner.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 24 mar-11 kl 09:34 »
Trollmor- japp, jag läser & läser & läser- allt jag kommer över  ;D Det e så spännande detta! Jag har trånat så länge efter dessa sötisar!  :-[

GetJonte- Tack för ditt svar! Har hört av en till att hennes inte heller åt sånt spm legat/låg på marken. Men hur gör du då?
Handmatar du hela tiden? Eller funkar det att lägga mat i en hink/balja?

Jag vill ha fler råd, tips, erfarenheter!!!  ;)

//
Jakobssons fru

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 24 mar-11 kl 13:49 »
Kul att du skriver här  :)! Jag är också mer hemma med Sv. Lantrasgetter, men alla getraser har mycket gemensamt. Nej, handmata gör man inte. Händerna är till för smek/kel, litet godis ibland, mjölkning, vård och undersökningar. Hinkar/baljor som du fäster så de inte välts omkull duger bra som matplatser. Getter har en sträng rangordning, så det är bra att ha fler utfodringsplatser än antalet djur. Då kan också de ranglåga komma åt att äta. Höhäck/ar måste de också ha.

Jag tror Balbina m.fl. är duktiga på dvärggetter.

Veronica_57

  • Inlägg: 102
    • Ångermanland
    • lomviken.se
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 24 mar-11 kl 19:23 »
Har själv 3 st tjejer som vi har haft i ett år och dom är världens mysigaste.
Vi skaffade dom för att ha till lite slyröjning kring dikena på våra åkrar, men grejen är att i somras gick dom lösa här på gården med våra hönor, hundar och katter och blev hur tama som helst. Speciellt lilla Alice, ;D hon är som en hund vill helst ligga i mitt knä och stoppar huvet i armvecket och idisslar. Vi brukar ta promenader med dom och jag väntar bara på att snön ska tina bort så vi kan gå upp på berget med dom, då ser man att dom är i sitt rätta element. I somras hade vi besök en helg, på morronsidan när getterna var ute strök jag Asta över ryggen (hon är grå) och tyckte att hon såg så svart ut, och jag blev kolsvart, funderingar var hon hade varit????
Några dagar efter fick vi reda på var!!!! Dörren till källaren där vi har bakugnen stod öppen, och hon hade varit inne i ugnen, gissa hur det såg ut!!!! Svarta klövavtryck överallt ;D ;D Nu har vi sagt att vi måste hägna in dom har elstängsel, men hmmm jag undra hur det går. En som älskar dessa små gryn ;D ;D
Vera-57
Gård på landet,en kärleksfull man, farmor till en liten super Nowa, och en liten Alva 1 labradorpojke. 1 cairnterrierpojke och 2 katt gubbar,1 skånsk blommehöna, 3 sussexhönor, blandrashönor 1 hedemoratupp, 5 blandrasankor,  och 3 afrikansk dvärggetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 24 mar-11 kl 20:34 »
Det verkar inte som om Balbiina har sett den här tråden ännu.  Hoppas hon gör det lite senare!  :)

En sak kom jag att tänka på, som är bra att komma ihåg:  Det finns ett bedövningsmedel som heter Rompun.  Getter är så känsliga för det, att de dör av en dos per kg kroppsvikt som skulle få en ko lite lagom lullig.  Och dvärggetter är ännu känsligare!  Så kolla att Din veterinär kommer ihåg det, ifall Dina kompisar skulle  behöva opereras!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 04:24 »
Åh, tack snälla för era svar!

Vi har ju hästar också, skulle man kunna ha dom ihop ibland, tänkte ifall ngn häst blir ensam
kvar i hagen ibland så blir det ju lite sällskap?

//
Jakobssons fu

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 06:31 »
Ja det kan du ha:) min sambos syster har två hästar tre getter och en gris som går i samma hage :) lär de känna varann så går det hur bra som helst:)  hehe när vår ena get så fick den andra sällskap av hönsen och de låg brevid varann och solade :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 06:34 »
skulle  stå när vår ena get dog så fick den andra sällskap av hönsen  och så glömde jag skriva att han blev bästa vän med hunden me :)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #10 skrivet: 25 mar-11 kl 08:35 »
Vi har ju hästar också, skulle man kunna ha dom ihop ibland, tänkte ifall ngn häst blir ensam
kvar i hagen ibland så blir det ju lite sällskap?

Man kan ha dem tillsammans om de är vana vid varandra. Det beror på individerna. Men hästar och getter kräver olika stängsel, något att tänka på  :).

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #11 skrivet: 25 mar-11 kl 08:45 »
Man kan ha dem tillsammans om de är vana vid varandra. Det beror på individerna. Men hästar och getter kräver olika stängsel, något att tänka på  :).

Jo, jag förstår ju att dom måste vänja sig vid varann. :)
& stänsglet e inget problem. Det finns inget alls där nu, så jag tänkte att när vi ändå ska stängsla så kan man ju lika gärna göra
det getsäkert från början :)

Tack för alla svar, jag blir så glad! :)

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #12 skrivet: 25 mar-11 kl 08:51 »
så jag tänkte att när vi ändå ska stängsla så kan man ju lika gärna göra
det getsäkert från början :)
Tack för alla svar, jag blir så glad! :)


Bra idé, det ökar ju möjligheterna. Ja, det är trevligt här inne i "getstallet!"  :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #13 skrivet: 25 mar-11 kl 09:14 »
Andra har lyckats, men jag har bara dåliga erfarenheter av get + häst och av get + kanin.  Stridigheter.  Jag tolkade det som att de är konkurrenter om födan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #14 skrivet: 25 mar-11 kl 09:22 »
Jag har funderat på att börja med att köpa 2 st, en av varje kön.
Ska man köpa obesläktade killingar som växer upp os oss & därmed blir garanterat
 (iaf så långt det går, 100% går ju aldrig att garantera) barnvänliga + lär känna våra andra djur, hundar, höns,
katter, hästar, kaniner + oss då naturligtvis.

Eller ska man köpa vuxna på en gång?

Vilka e fördelar/nackdelar med båda sätten enligt er erfarna?  ;D


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #15 skrivet: 25 mar-11 kl 09:32 »
Jag ser ingen anledning till att chansa på vuxna djur, när killingar växer så fort som de gör.  Se bara upp för alltför tidig betäckning!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #16 skrivet: 25 mar-11 kl 09:38 »
Jag har funderat på att börja med att köpa 2 st, en av varje kön.
Ska man köpa obesläktade killingar som växer upp os oss & därmed blir garanterat
 (iaf så långt det går, 100% går ju aldrig att garantera) barnvänliga + lär känna våra andra djur, hundar, höns,
katter, hästar, kaniner + oss då naturligtvis.

Eller ska man köpa vuxna på en gång?

Vilka e fördelar/nackdelar med båda sätten enligt er erfarna?  ;D
Jag har mina getter med hästarna på sommaren men de har en egen öppning i staketet så de kan gå in i deras vinterhage om de vill, vinterhagen är stängslad med får staket och el överst hästhagen har bara el.  Jag har haft får getter och hästar ihop. De delar på sig så hästarna e på ett ställe och getterna på ett. De rör sig på en yta av ca 4.5 hk

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #17 skrivet: 25 mar-11 kl 09:50 »
Jag ser ingen anledning till att chansa på vuxna djur, när killingar växer så fort som de gör.  Se bara upp för alltför tidig betäckning!


Har läst ngnstans att getter i almmänhet ska vara ca 8-9 månader innan dom ska betäckas, det stämmer väl även in på dessa?

Sen hur mkt yta behöver 2-4 dvärggetter? Jag menar i betesmark? Hur mkt grenar ska man ge dom?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #18 skrivet: 25 mar-11 kl 10:06 »
BALBIIIINA!!!! 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

  • Gäst
SV: Afrikanska dvärggetter
« Svar #19 skrivet: 25 mar-11 kl 10:33 »
Jag har funderat på att börja med att köpa 2 st, en av varje kön.
Ska man köpa obesläktade killingar som växer upp os oss & därmed blir garanterat
 (iaf så långt det går, 100% går ju aldrig att garantera) barnvänliga + lär känna våra andra djur, hundar, höns,
katter, hästar, kaniner + oss då naturligtvis.

Eller ska man köpa vuxna på en gång?

Vilka e fördelar/nackdelar med båda sätten enligt er erfarna?  ;D

Jag skulle köpa killingar, men inte en av varje kön för då kommer den lilla getkillingen att bli betäckt och dräktig på tok för tidigt. Getter kan bli könsmogna redan vid 3 mån ålder och det säger sig själv att det är för tidigt för en dräktighet. Jag skulle börja med två getkillingar (honor) och köpa en trevlig bock till dem när det är dags för betäckning. Allmänt sägs att geten ska vara minst 1 år när hon föder sin första killing.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 4 användare
javill, von tratt, Hokuspokus, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser