Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Större yngelrum  (läst 1193 gånger)

jondej

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Större yngelrum
« skrivet: 14 jun-19 kl 06:57 »
Nån som vill ge synpunkter, fördelar och nackdelar, med att välja ett större ramformat (Dadant) som yngelrum kontra att använda ett mindre (3/4 Langstroth) genomgående?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Större yngelrum
« Svar #1 skrivet: 14 jun-19 kl 07:59 »
Funkar jättebra tills bina får för sig att plugga igen yngelrummet med honung, att hitta en slunga som tar dadant  är inte det lättaste, alternativet är att skära ut och pressa honungen i en fruktpress.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Större yngelrum
« Svar #2 skrivet: 14 jun-19 kl 18:32 »
men det måste höra till undantagen att någon måste slunga Dadant, det ska ju inte vara honung i de ramarna. Och skulle det bli det, så är det bara i överkanten, och då kan man rispa upp den, så tar de bort den.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Större yngelrum
« Svar #3 skrivet: 14 jun-19 kl 21:09 »
jag har 40 ramar med sälghonung som jag får skära ut och pressa

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Större yngelrum
« Svar #4 skrivet: 15 jun-19 kl 20:24 »
Nån som vill ge synpunkter, fördelar och nackdelar, med att välja ett större ramformat (Dadant) som yngelrum kontra att använda ett mindre (3/4 Langstroth) genomgående?

Det här är en stor fråga som är svår att svara kortfattat på. Jag har själv 2-3 st 3/4 Langstroth, fast numera förstår jag de som väljer större lådor till yngelrum. Men i så fall hade jag nog lutat åt 2 st Langstroth hela året istället för Dadant, som många tycks välja. De går ju ändå att lyfta i nödfall, det går inte med Dadant, om det är honung i.

jondej

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Större yngelrum
« Svar #5 skrivet: 02 jul-19 kl 05:39 »
Ett argument för olika format i yngelrum och skattlådor som jag sett är att man särskiljer vaxkakor med yngel och honung, dvs att man därmed aldrig har honung i tidigare yngelramar. Finns det fog för att det är bättre ur  hygiensynpunkt?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, LimJans, Tur-Johan, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser