Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ankor i hundgård?  (läst 1198 gånger)

Haga Farm

  • Inlägg: 2
    • -
Ankor i hundgård?
« skrivet: 23 nov-20 kl 19:50 »
Försöker hitta en lösning för min väninnas ankor (utan att de hamnar i frysen)...
Klarar ankor att bo i en hundkoja över vintern? Den är isolerad och med sluss... Hundgården är 180 cm hög  och delvis taklagd... Om man ställer en balja där i, blir det då en tillräcklig tillvaro för dem att leva i över vintern?

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ankor i hundgård?
« Svar #1 skrivet: 23 nov-20 kl 20:52 »
Försöker hitta en lösning för min väninnas ankor (utan att de hamnar i frysen)...
Klarar ankor att bo i en hundkoja över vintern? Den är isolerad och med sluss... Hundgården är 180 cm hög  och delvis taklagd... Om man ställer en balja där i, blir det då en tillräcklig tillvaro för dem att leva i över vintern?

Kolla på jordbrukdsverket angående kvm på antal ankor först och främst. Jag hade gärna haft isolering, även om det inte är extremt isolerat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Ankor i hundgård?
« Svar #2 skrivet: 23 nov-20 kl 21:53 »
Beror ju på hur kallt det blir och vad det är för ankor.

Våra myskankor skulle klara sig i en isolerad hundkoja (men de skulle nog få en värmelampa för de värsta dygnen). Och lägger man halm i utegården så klarar de fötterna när de går ut. Här brukar det bli 20-25 minusgrader någon vecka och ligga mellan 5 och 10 minus ett par månader. Vi låter dem inte bada om det går ner mot -10.

Haga Farm

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Ankor i hundgård?
« Svar #3 skrivet: 24 nov-20 kl 08:41 »
Kolla på jordbrukdsverket angående kvm på antal ankor först och främst. Jag hade gärna haft isolering, även om det inte är extremt isolerat.

Gården är på 20 kvm och det gäller 4 ankor och 2 drakar. Kojan är gjord för labrador...

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Ankor i hundgård?
« Svar #4 skrivet: 24 nov-20 kl 10:07 »
Gården är på 20 kvm och det gäller 4 ankor och 2 drakar. Kojan är gjord för labrador...

Jo, men jag kan inte måtten utantill. Du får kolla själv :-) Det låter dock väldigt tillräckligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 4 användare (3 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser