Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frukt och bärodling  (läst 5299 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Frukt och bärodling
« skrivet: 07 okt-04 kl 22:11 »
Hej alla alternativare  :D

Jag går i funderingar på att sätta igång en frukt och bärodling. Nu undrar jag om någon av er har något sådant projekt i rullning som jag kan bolla lite idéer med? Jag har sandjord med toppmylla på de fält som jag har tänkt använda mig av. Onödigt att säga att det är ekologiskt som gäller  ;). Jag undrar lite om vilka frukter o bär som lämpar sig bäst, resistens osv.

Sedan funderar jag vidare med att ha en typ gårdsbutik, där man även kan sälja närodlat från ekologiska lantbrukare i bygden, tillsammans med det som odlas här. Även annat skulle vara intressant som ligger nära det "naturliga" t ex bärselarna det har pratats om här, hemmagjord tvål osv. Alla tips mottages tacksamt  :D

Vill ni inte svara här kan ni maila mej  :)


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #1 skrivet: 11 jan-05 kl 21:44 »
Du får naturligtvis sälja dina frukter och bär förädlade. Om du säljer björnbärssylt, så har du en säker kund här!  ;D I övrigt kan jag inte tänka mig att en gårdsbutik med självaktning avstår från att sälja svensk honung!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #2 skrivet: 12 jan-05 kl 14:52 »
Bra idé....tack manna  :D

Har börjat förbereda för att odla blåbär, så då får jag väl lägga till björnbär också......får ha tag i en biodlare i närheten...tips???

Finns det nån här i trakten som skulle vara intresserad av att vara med och tillverka/förädla varor och ev också producera???

Tänkte mig också ägg och dyl till butiken..ngn intresserad av att leverera?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #3 skrivet: 12 jan-05 kl 16:35 »
Du kan kolla på www.biodlarna.se: där finns länkar till lokalföreningarna och deras kontaktpersoner. Biodlare är glada och sympatiska personer, så du kommer säkert att bli väl bemött! Och om du nu ska ha stora odlingar, så kan du väl be en odlare att ställa några kupor hos dig under säsongen. Då får du extra fräs på pollineringen!

En annan sak som du ju inte får missa att ha i butiken under hösten är hyllebärssaft! Något godare än den trögflytande, mörka saften finns helt enkelt inte!! Och hyllebuskarna sköter ju sig själva. Glöm bara inte att fråga Hyllemor om lov innan du plockar bären...!

Personligen tycker jag att du kunde kombinera försäljningen av matvaror med trevligt konsthantverk. Jag blir alltid lycklig av att kunna köpa vackra témuggar, filskålar eller äggfat av en keramiker. Textil kan oxå vara trevligt. Varför inte handdukar, lapptäcken, grytlappar,...? Kanske någon tovare vill sälja tofflor och vantar? En finsnickare kanske säljer mindre möbler eller tillbehör (eller tar beställningar på ex bord och stolar)? Här har du möjlighet att ta provision på de sålda varorna, kanske i stället för hyra.  
« Senast ändrad: 12 jan-05 kl 16:36 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #4 skrivet: 12 jan-05 kl 16:55 »
Hmmm.....jag undrar om inte vi skulle slå våra påsar ihop....vi tänker lika och har samma vilda idéer.....och ingenting är omöjligt...absolut inte.....det är nog min livsfilosofi iaf  ;D

Jag har utöver en del av det du nämnt tänkt lägga in mina lädervaror, trädgårdsartiklar och indianhantverk....jag undrar hur stor butik jag behöver bygga egentligen  ::)

Ps...ja Hyllemor är nog inte så glad just nu.....hon fick nämligen en pil över halva sej nu i stormen  :'(.....jag får försöka gottgöra det på något sätt  :-\

Jag behöver hjälp med förädling osv......någon? Eller någon som vill sälja sitt hantverk/produkt?
« Senast ändrad: 12 jan-05 kl 16:57 av Monica »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #5 skrivet: 12 jan-05 kl 16:58 »
Jodå, här finns det både idéer och hantverk! Jag ska fundera en smula och återkommer sedan!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #6 skrivet: 31 jan-05 kl 19:38 »
Puff Puff
Jag skulle vilja ha tag i frö eller sticklingar från nedanstående.....nån som har?


Blåbär ( Vaccinium Corrymbosum) Earliblue, Hardiblue, Toro el liknande

Björnbär (Rubus lacinatus) helst Black Satin

Röda och svarta vinbär (Ribes rubrum/nigrum)

Balsampoppel (Populus balsamifera) jag vet att det inte är nån frukt, men den luktar så förbenat gott  ;D

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #7 skrivet: 31 jan-05 kl 21:37 »

Röda och svarta vinbär (Ribes rubrum/nigrum)

Balsampoppel (Populus balsamifera) jag vet att det inte är nån frukt, men den luktar så förbenat gott  ;D

Ha! Du är den första person jag vet som faktiskt efterlyser balsampoppel! Jag fällde ett gigantiskt träd för något år sedan (på så sätt slapp jag sätta in fler fönster för att få ljus i vardagsrummet...) och det fullkomligt dräller av små poppelplantor vid huset! Hur många hundra plantor vill du ha?  ;)

När det gäller svarta vinbär så har papps en gammal sort som är fantastiskt god. Har ingen aning om vad den heter, men min gammelmorbror odlade den i sin trädgård. Jag kan göra en avläggare åt dig (ska ändå göra åt mig själv). Vi har moderna vinbär oxå, men de är inte alls lika smakrika. Fast de är utmärkta att göra t ex saft på. Jag menar ju inte att de smakar illa på något vis.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #8 skrivet: 01 feb-05 kl 20:21 »
Yieppeeee  ;D ;D ;D Ska jag komma och hjälpa dig gräva???  ;D. Ja tack, jag tar gärna sådana däringa gammeldags vinbär me....gärna gärna........tackar tackar *bugar djupt*

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #9 skrivet: 10 maj-05 kl 10:15 »
Nu är poppelplantorna lokaliserade! När har du tänkt att plantera dem? I vår eller höst? Eller kanske mitt i sommaren? De lär överleva i vilket fall som helst.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #10 skrivet: 10 maj-05 kl 22:33 »
Lysande  ;D......när kan jag komma o gräva? Hur många har du? Bara så jag vet hur stort kar jag ska ta med för planterna....

Vad kan jag fresta dej med då?  ;D
« Senast ändrad: 10 maj-05 kl 22:33 av Monica »

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Frukt och bärodling
« Svar #11 skrivet: 10 maj-05 kl 22:53 »
... mörk choklad...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Frukt och bärodling
« Svar #12 skrivet: 12 maj-05 kl 21:09 »
uj uj......ska genast ut o leta i trädgården  :-X

Ska försöka komma upp inom det snaraste....ringer innan  ;D (så du inte är ute och "ränner")  :P


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 3 användare
xaelanar, gruvtrollet, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser