Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ansluta pump  (läst 3068 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Ansluta pump
« skrivet: 18 jun-11 kl 03:55 »
Vi har en fin brunn en bra bit från huset och det finns ledning in i husets källare. Där har det tidigare funnits en elektrisk sugpump och det står en gammal hydrofor där med som de troligen använt till pumpen. Sedan är där en slang upp till kökskranen. Fallet från kranen ända ner i brunnen är ett antal meter pga sluttning.

Pumpen hade gått sönder och avyttrats innan vi skaffade stället. Nu har vi fått en ny pump. Han som gav oss pumpen sa att vi kan koppla in den mellan ledningen till pumpen och slangen uppmot köket. Och sedan då plugga i ström förstås. Att vi kan strunta i hydroforen. Jag blir liksom inte klok på det. Varför har de haft en hydrofor om den är onödig?

Har aldrig kopplat vatten innan så jag vet inte.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

torbjorn

  • Inlägg: 13762
    • Medelpad
SV: Ansluta pump
« Svar #1 skrivet: 18 jun-11 kl 09:03 »
Om den nya pumpen har en inbyggd trycktank "hydropress" så kan den ersätta den gamla hydroforen.
Men om hydroforen är i bra skick och inte alltför nära att rosta igenom så skadar det inte att ha den inkopplad på trycksidan av pumpen.
Med en stor hydrofor inkopplad får man jämnare vattentryck och pumpen behöver inte starta och stoppa så ofta - det medför att pressostaten (tryckströmbrytaren) håller längre och man behöver inte reta upp sig så mycket på att lyset blinkar varje gång pumpen startar.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Ansluta pump
« Svar #2 skrivet: 18 jun-11 kl 23:08 »
Ohh tack för det svaret. Var ju perfekt. Ska inspektera pumpen så snart jag kan (den står hemma hos min kompis). Sedan ska jag nästa gång i stugan också inspektera hydroforen. Låter ju onekligen skönt med ett jämnare vattentryck.

Ska bli intressant att montera den! Och skönt att slippa ta vatten i brunnen med hink med, nässlorna innan brunnen har blivit några slags hulk-nässlor stora som buskar...
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Ansluta pump
« Svar #3 skrivet: 22 jun-11 kl 12:15 »
Var över idag och kollade in pumpen. Det är en hydroforpump tydligen fast själva tanken är inte särdeles stor. Men det kanske funkar för vi har inte mycket vattenåtgång.

Nu är nästa uppgift att kolla hydroforen, ska ut dit om ev vecka sisådär, kanske lite tidigare.
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 4 användare (1 dolda)
ärt, Anders Flix, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser