Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad sår ni nu?  (läst 8303 gånger)

viktorwektor

  • Inlägg: 5
    • Norge
Vad sår ni nu?
« skrivet: 03 feb-18 kl 19:28 »
Är det nån mer än jag som inte kunnat hålla fingrarna i styr och börjat förkultivera?
Har i skrivande stund sått:

Tomat (brandywine, tiny tim, sub-arctic plenty)
Chili (habanero dulce, hinkelhatz)
Sparris
Rotselleri
Gyllenbär

Vet att det kanske är tidigt men tänker att det kan bli bra med lite belysning och tur.


Postat med Alternativ.nu´s app

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #1 skrivet: 03 feb-18 kl 19:37 »
Jàg brukar så chilli vid denna tiden. Så också i år. Typ 7 olika sorter. Tomater är alldeles för tidigt.
Åke Truedsson ger följande råd om tidpunkten för sådd:
Växthus med värmefläkt – 25/2-15/3.
Kallväxthus utan värme -10/3-1/4
Frilandsodling -25/3-5/4.

Jag brukar gå på det tidigaste datumet. Bor långt söderut och är otålig. I år skall jag ha värmefläkt på våren.

Gyllenbär har funkat bäst för mig med sådd direkt i växthuset i mitten av maj. Men jag tycker att det är en gröda som tar för mycket plats i förhållande till vad det ger, så det skall jag inte ha i år.

Mvh
Magnus

viktorwektor

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #2 skrivet: 03 feb-18 kl 20:04 »
Bor lite längre norrut och har sått hyfsat tidigt tidigare år men puchar kanske något i år. När jag bodde i dalarna brukade vi så en hel del i februari med bra resultat. Den som lever får se.
Håller med att gyllenbären tar för mycket plats i anspråk, men ack så goda dom e!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

viktorwektor

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #3 skrivet: 03 feb-18 kl 20:05 »
Sen är det ju lite av ett test. Blir massa mer sådd senare i vår :-)


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #4 skrivet: 03 feb-18 kl 20:48 »
Startar med chili, 3 sorter, nästa vecka. Hungarian yellow wax är en av dem, och  andra två är egna frön som jag glömt namnen på.. Tomatpaprika blir det också 'Ontara'.
Så ska jag prova att så lök i år också. Första gången och jag testar flera frön i samma pytteplugg enligt tips här på forat. Men det får nog vänta en månad.
Då tänker jag även så tomaterna. Har några olika sorter, men i år ger jag bort fler plantor - höll på att drunkna i omogna tomater förra året

Postat med Alternativ.nu´s app


highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #5 skrivet: 03 feb-18 kl 21:15 »
Den gula och röda löken spirar redan, brukar så chili nu med men har fullt i växthuset av övervintrade plantor så får lugna mej tills jag vet vilka som inte klarar av beskärningen. Ska så tomaterna imorrn 😬👍
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

viktorwektor

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #6 skrivet: 03 feb-18 kl 22:04 »
Åh vad trevligt!


Postat med Alternativ.nu´s app

viktorwektor

  • Inlägg: 5
    • Norge
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #7 skrivet: 03 feb-18 kl 22:06 »
Startar med chili, 3 sorter, nästa vecka. Hungarian yellow wax är en av dem, och  andra två är egna frön som jag glömt namnen på.. Tomatpaprika blir det också 'Ontara'.
Så ska jag prova att så lök i år också. Första gången och jag testar flera frön i samma pytteplugg enligt tips här på forat. Men det får nog vänta en månad.
Då tänker jag även så tomaterna. Har några olika sorter, men i år ger jag bort fler plantor - höll på att drunkna i omogna tomater förra året

Postat med Alternativ.nu´s app


Försöker också hålla nere antalet tomater pga platsbrist men det är svårt... jättesvårt

Intressant med tomatpaprika!! Det måste jag kolla upp!


Postat med Alternativ.nu´s app

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #8 skrivet: 03 feb-18 kl 22:17 »
Den gula och röda löken spirar redan, brukar så chili nu med men har fullt i växthuset av övervintrade plantor så får lugna mej tills jag vet vilka som inte klarar av beskärningen. Ska så tomaterna imorrn
Åh, löken redan... Har du något specialarrangemang eller funkar rumstemperatur och växtbelysning?

Postat med Alternativ.nu´s app


javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #9 skrivet: 04 feb-18 kl 00:20 »
Chili och kronärtskocka tänkte jag så kommande veckan. Har än så länge bara plockat fram lådan med alla fröer. Tomater får vänta till mars.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #10 skrivet: 04 feb-18 kl 10:51 »
Chili och kronärtskocka tänkte jag så kommande veckan. Har än så länge bara plockat fram lådan med alla fröer. Tomater får vänta till mars.
Förra året gjorde jag misstaget att förkultivera tomaterna 20 jan, det ska jag aldrig göra om....
senare, mycket senare absolut tidigast i mars, det är årets planering.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #11 skrivet: 04 feb-18 kl 21:14 »
Förra året gjorde jag misstaget att förkultivera tomaterna 20 jan, det ska jag aldrig göra om....
senare, mycket senare absolut tidigast i mars, det är årets planering.

Har satt i februari innan, men tror det blir bättre att sätta i mars. Är inte tillräckligt flitig med att plantera om i tid.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Riskan

  • Inlägg: 19
    • Södermanland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #12 skrivet: 04 feb-18 kl 21:50 »
Jag har satt följande:
Tomater (Vilma, Golden Bumblebee, Costoluto Genovese, Black from Tula, Jaune Flamme, San Marzano och Gardener's Delight)
Kronärtskockor
Spenat
Habanero Dulce och Chili Koral
Citronbasilika
Citronmeliss
Lavendel
Purjolök
Vita smultron

Jag har ingen aning om min tajming är galen eller ej, men de flesta odlar för att stå inomhus eller på den inglasade altanen i söderläge, så jag är hoppfull.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #13 skrivet: 04 feb-18 kl 22:17 »
Chili , paprika, tomater, basilika, salvia, sparris, purjolök, selleri i inomhus såddar. Massa annat i utomhus såddar är redan satt.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #14 skrivet: 05 feb-18 kl 08:56 »
Jag passade på att så sallad i helgen. Enligt tips från farbror grön så kan man så i brätte utomhus på vintern när det är kallt. Sedan lägga snö på när det finns för att hålla nere temperaturen. När sista köldknäppen är över så flyttar jag in det i växthuset. När det tagit sig hyfsat så planterar jag ut i odlingsbänken i växthuset. Det som står kvar i brättet flyttas då ut utomhus och växer långsammare. Det planteras på friland i april. Så blir det fler skördar. På detta sätt har jag massor av sallad att skörda innan det andra skall planteras ut. Förra året var detta så framgångsrikt att jag levererade till grannar, kompisar och ett café i stan under 3 månader. Mycket bra tips där, tack farbror grön!

Sen har jag ju sått spenat i växthuset också. Brukar också bli färdigt innan annat skall ut.

Mvh
Magnus

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #15 skrivet: 05 feb-18 kl 09:35 »
Jag har sått gul lök, tomater som är små nog stt stå i fönstret, paprika och chili.

Postat med Alternativ.nu´s app


Hökenäs

  • Inlägg: 174
    • -
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #16 skrivet: 06 feb-18 kl 14:22 »
Jag har sått
Chili
Paprika
Kronärtskocka
Stäpplök
Smultron
Björnrot
Strandkål
Kruktomaterna Vilma och Tiny Tim.

I dagarna ska det sås malabarspenat och jerseykål.
Sen har jag även en del blommor som ska sås snart.

Alltid lika roligt att sätta igång


highland

  • Inlägg: 118
    • Halland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #17 skrivet: 07 feb-18 kl 09:18 »
Åh, löken redan... Har du något specialarrangemang eller funkar rumstemperatur och växtbelysning?

Postat med Alternativ.nu´s app


Funkar bra med en veranda där tempen är ca 10-15 grader å växtbelysning. Ska omskola dom i v nu så det hinner bli stoora fina lökar till sommaren😬
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

Jannedansk

  • Inlägg: 57
    • Småland
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #18 skrivet: 07 feb-18 kl 12:24 »
Startar med chili, 3 sorter, nästa vecka. Hungarian yellow wax är en av dem, och  andra två är egna frön som jag glömt namnen på.. Tomatpaprika blir det också 'Ontara'.
Så ska jag prova att så lök i år också. Första gången och jag testar flera frön i samma pytteplugg enligt tips här på forat. Men det får nog vänta en månad.
Då tänker jag även så tomaterna. Har några olika sorter, men i år ger jag bort fler plantor - höll på att drunkna i omogna tomater förra året

Postat med Alternativ.nu´s app

Har du testat inlagda/ syrade gröna tomater


Postat med Alternativ.nu´s app

fredrikblomberg

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Vad sår ni nu?
« Svar #19 skrivet: 07 feb-18 kl 12:44 »
Testar Bocktörne för första gången. I dagarna skall löken också sås.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 4 användare
Frydreik, xaelanar, polyamorista, Schnurrbart

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser