Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vill getterna ha det igentligen???  (läst 1967 gånger)

Skrutt

  • Inlägg: 388
  • ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
Hur vill getterna ha det igentligen???
« skrivet: 31 dec-06 kl 18:57 »
När jag fick mina två första getter så läste jag en del böcker om getter och kom fram till att de gillar lite kallt miljö, inte för isolerat och varm där de ska bo. Det sa även den som vi köpte getterna av. Våra getter bor ju ute året runt , de har ett litet hus som vindskydd där det är halm på golvet. Men helst ligger de ute på barmarken så länge det inte regnar.
Nu läste jag i en självhushållsbok hos min syster och där stod det att getter inte ska ha det dragit uan gärna ligga lite högt upp tex på ett lågt bord så de slipper drag.
Lite fundersam blev jag. Inte drag rekomendationerna gäller kanske getter med mjölkstinna juver och några sådana getter har vi inte.
Hur har ni det med era getter...våra tycks ju trivas i lite ruggug miljö så det borde ju vara ok??

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur vill getterna ha det igentligen???
« Svar #1 skrivet: 31 dec-06 kl 19:33 »
Getter är känsliga för drag, gillar inte kyla,snö, blåst och regn. Mina är just nu ute året runt men de tycker det är allt för kallt och ska få flytta in i veckan. Ute har de ett stort torp med mycket halm men det räcker inte till mina frusna tanter. Jag har dvärggetter. Kan tänka mig att våra svenska urraser kanske gillar kyla lite bättre.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Hur vill getterna ha det igentligen???
« Svar #2 skrivet: 31 dec-06 kl 20:06 »
Getter är känsliga för drag, gillar inte kyla,snö, blåst och regn. Mina är just nu ute året runt men de tycker det är allt för kallt och ska få flytta in i veckan. Ute har de ett stort torp med mycket halm men det räcker inte till mina frusna tanter. Jag har dvärggetter. Kan tänka mig att våra svenska urraser kanske gillar kyla lite bättre.
Det beror väl lite på vilken dvärgras man har?
I mina trakter håller man Afrikansk pygmé och Mini Nubians inne på vintern medans Nigerian Dwarfs (som vintertid utvecklar en mycket kraftig underull klarar kyla utmärkt.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Hur vill getterna ha det igentligen???
« Svar #3 skrivet: 01 jan-07 kl 00:31 »
Det beror väl lite på vilken dvärgras man har?
I mina trakter håller man Afrikansk pygmé och Mini Nubians inne på vintern medans Nigerian Dwarfs (som vintertid utvecklar en mycket kraftig underull klarar kyla utmärkt.

Fast här i sverige finns bara afrikanska dvärggetter. Tyvärr..

Styvmorsviol

  • Inlägg: 50
    • Uppland
Re:Hur vill getterna ha det igentligen???
« Svar #4 skrivet: 06 jan-07 kl 09:57 »
Getter skall ej ligga i drag p.g.a att de är känsliga i luftrören, mycket vanligt med hosta hos dem, försök att få tätt upp till 1,2 m höjd. Men framför allt se till att de har det torrt, de hatar väta.
Att de vill ligga högt beror på att de har en stenhård rangordning i flocken, högst upp , högst i rang.
Har själv just nu 10 st av svensk lantras och förhoppningsvis fler i mars-april (om bocken gjort sitt).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser