Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  El bil  (läst 41582 gånger)

ulfj

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #20 skrivet: 11 okt-05 kl 15:03 »
Hej!

Är ny på forumet, men har under en längre tid varit intresserad av batteribilar och tekniken runt dem.

Vad jag vet så finns det Li-polymer batterier som har högre kapacitet än 40Ah (100Ah). (http://www.kokam.com/english/product/battery03.html#2). 70Ahs varianten används också i en elbil i tävlingssammanhang (www.proEv.com).

Vad tror ni om Li-S då? (http://www.sionpower.com/pages/sion_technologysummary.php)

Sen är det där med hur mycket litium som kommer att gå åt är ju en annan femma.

Vill tillägga att jag själv inte har en elbil, utan kör en Ford Escort med 30% E85. Skall tilläggas att jag använder bilen mycket sparsamt, då jag inte kör till jobbet.

ulfj

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #21 skrivet: 20 dec-05 kl 14:43 »
Såg nu att Poly-Plus (www.polyplus.com) har snäppt upp hemsidan och har lite information om sina nya tekniker med belagda elektroder (elektrokemiskt aktiv men kemiskt isolerad från elektrolyten).  Fråga mig inte om eller hur det funkar, men de verkar ha en hög patent i bakfickan. Tekniken med "Li-Air" kanske är den som är mest intressant, lovar enligt informationen 1000Wh/kg och 1000Wh/l vilket borde ge en hyfsad aktionsradie med en någotsånär sansad batterivikt. Men, som många gånger förut, inget verkar finnas klart för att titta, klämma och prova... Den som lever får se...

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #22 skrivet: 04 jan-06 kl 01:40 »
tänkte att jag fortsätter här istället för att starta en ny tråd...

jag har pendlingsavstånd ca 20km till jobbet, har oregelbundna arbetstider vilket gör att det sällan passar bra med buss. (annars är det 3 km till busshållplatsen hemma så jag får bra motion)

tänkte skaffa ett litet fordon som kan köra minst 30 km utan laddning/tankning (helst 60-80km) och som inte går på etanol eller fossila bränslen. (Jo -etanol kanske det blir om inget annat funkar) men som främst går att ladda med el.

men då har jag några frågor till er som kanske har lite erfarehet om detta:

1) elbil / elmoped:

 - vilken typ av motor anses vara det effektivaste? kan den ladda batterierna vid motorbroms?
 - hur många ah behövs för ca 50 km körning om det är en moped? en bil?
 - vad väger vanliga (läs billiga) batterier per ah? volym? hur dyrrt är det med effektivare/mindre/lättare batterier?

2) alternativ

 - vätgas - har jag hört mycket reklam för att man kan lätt bygga om själv till, men jag har inte fått tag i en enda människa som vet hur? och vätgasföreningen finns inte? hur lagra vätgas?

- köra bensinmotorn direkt på vätgas eller driva en elmotor med bränsleceller?

jag har bara råd med riktiga budgetalternativ - inget annat - annars blir det buss.

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #23 skrivet: 04 jan-06 kl 16:00 »
Det finns åtminstone tre bra elmopeder på marknaden i prisklass 20-30 000 kr nya och 15-20 begagnade, dessa annonserar om jag minns rätt 50-70 km räckvidd på en laddning och energiåtervinning vid inbromsning. Dessa toppar 45 km/h och marschar nära den hastigheten, men är en aning kalla på vintern.
Det finns en uppsjö begagnade elbilar, men de är i allmänhet ganska dyra och har ganska dyra batterier. Det jag skulle rekommendera avseende Elbil är någonting liknande Owe Lundgrens Eldrivna Renault 4 som är väldigt enkelt byggd, även om jag nog idag skulle använda en lite modernare bil, exempelvis en Nissan Micra av första generationen.
En lämplig rostfri bil, men med skuren motor borde vara nästan gratis (välj en åttiotals småbil så du får ett lättbygge), sedan har du ganska höga kostnader(men tillsammans borde de vara långt under 10 000) för motor och "gasreglage". Till det kommer batterier som förvisso kostar en slant, men som inte är en byggkostnad, utan en driftkostnad och egentligen börjar spela roll först då bilen är färdig och om man tar exemplet med Owes bil så är det 8 batterier gånger ca 500 kronor.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #24 skrivet: 04 jan-06 kl 17:05 »
Lite info från Bilprovningen:

man måste ha intyg från tillverkaren(generalagenten) att de saker man installerat funkar med deras bilmodell, ex. vakuumpump till bromsar och en styrinrättning om sådan påverkas pga. ombyggnad.
dessutom krävs separat värmeanläggning för vindrutan.
och kolla att totalvikten inte överstiger högsta tillåtna värdet för den bilmodellen inkl. x antal passagerare + batterier.    :P



sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #25 skrivet: 04 jan-06 kl 17:21 »
Vacuumpump för bromsarna är ju ett bekymmer, men inte ett farligt stort sådant egentligen, undrar om det finns ngn "modern" småbil utan bromsservo, eller med elektriskt sådant.
Tillverkarintyg angående motorn borde väl egentligen bara omfatta att motorn inte är för stark gentemot vad bilen är typad för.
Viktmässigt så är inte en elmotor farligt tung, vilket däremot en förbränningsmotor är och man sparar en del vikt på borttagen bensintank dessutom.
Kupevärme blir naturligtvis ett nytt bekymmer som jag antar att bäst löses med en Eberspächer.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

dreadlocks

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #26 skrivet: 10 jan-06 kl 21:35 »
här har du en länk till en elmoppe som jag tycker verkar vettig..

http://www.elscooter.net/

 

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:El bil
« Svar #27 skrivet: 19 jan-06 kl 13:22 »
Yehala

Ska du pendla så lite som två mil, går ju en moppe (moppebil)alldeles utmärkt.
En biodiesel med plats för två, försedd med dragkrok.

Köp en "meckvänlig variant".

Kan du fixa bilar, så köp en söndrig, de är mycket lägre i pris än en beg eller ny (de är alldelses för högt prissatta).

Jag har en sådan och har kört 1760 mil det sista året, transporterat tonvis med gods, för 500 i mån i drift( reperationer, drivmedel, försäkring, värdeminskning).

En elbil, har sina problem, tung fylld med syror och tungmetaller, låg räckvidd. Hur är elen framställd? mm.
« Senast ändrad: 19 jan-06 kl 13:27 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:El bil
« Svar #28 skrivet: 19 jan-06 kl 17:19 »
Kanske att en superkondensator kan vara en framtida lösning.

Superkondensator fungerar som ett batteri men kan laddas upp nästan hur fort som helst. I stad eller på större vägar kan man tänka sig sätta upp strömavtagare på var 100:e meter och ge fordonet en energipuff som räcker till nästa avledningsplatta/tråd.

http://www2.bioenergi.slu.se/utbildning/energisystem/etekniker34/energilagring04net.pdf

Men det utesluter inte energi så det blir nog inte så stor skillnad mot att köra med vanliga osbränslen om man inte ska ladda på kärnkraft.  

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #29 skrivet: 18 feb-06 kl 21:20 »
Jag skaffade en beg Renault Clio Electrique för ett tag sen. Har inte haft tid att provköra, men i nästa vecka blir det att sätta på vinterdäck och provköra.

Att det blev bil istället för moped beror lite på att hela familjen skulle kunna få plats i fordonet. Vi gillar att åka tillsammans!

Lite tekniska saker återstår att lära sig, och jag hoppas att alla detaljer fungerar... Ha det gott.  ;)

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #30 skrivet: 19 feb-06 kl 23:48 »
Men en elclio är väl en ypperlig ide, berätta om den, vad kostade den, vilken årsmodell? hur många mil? allmänt skick? Hur bra är batterierna? Hur värms kupen? Gasol?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #31 skrivet: 24 feb-06 kl 00:26 »
jaha...

14.000 kr + transport hem 1400kr + vinterdäck 800 kr

Renault Clio Electrique -97
5-dörrars halvcombi. Gott skick (kommunkörd/servad) 6000 mil ...

går just nu max 62 km innan den stannar efter en laddning. (snömodd och vinterdäck ökar friktionen, samt låg utetemp minskar laddningen). Den bör alltså kunna gå längre. Laddas sedan med 16-17 kwh under ca 6-8 tim.

motor 22 kw , har ett vridmoment på 125 Nm vid stillastående, för att sjunka stadigt mot noll vid ca 7000 rpm (100 km/h). Batterier: 19 st NiCd element som nya kostar 4000 kr st - seriekopplade till ca 114 V som omvandlas till olika AC-strömmar till motorn.

Den är ganska klantigt byggd, anser jag själv. En ombyggd bensinare helt enkelt - alldeles för tung och mycket konstiga lösningar. T.ex. en bensindriven cupévärmare med 7-liters tank !

annars finns: servo styrning, bromsvakuumpump, kylsystem (vätska) till batterierna mm...

jämfört med danska (numera tyska) CITY-EL så drar den otroligt mycket energi per km...  denna går alltså 60 km med 19 batterier. CITY-EL går (max 50 km/h) 50 km på tre batterier!   tänk dig en CITY-EL med 6 batterier och en lite starkare motor!

Som sagt har jag inte testat den ännu mer än ett par gånger, så hur det funkar i längden vet jag inte. Bl.a. så kommer snart eldprovet att fylla på vatten i batterierna. De är totalt oåtkomliga (inbyggda) så påfyllning sker med slangsystem. Gör man fel så kan man skölja ur elektrolyten (inte bra) eller fylla för mycket (inte heller bra) osv....   :-\

Får hoppas att den funkar så bra att vi kan använda den i familjen. Min sambo har redan klagat på att bagageutrymmet inte rymmer en barnvagn. (batterierna tar plats) men om vi lyckas kanske hon säljer sin bensinbil.

Jag har ansökt om gratis parkering i Borås city och det är ju coolt att kunna parkera var som helst utan att betala  8)

nad

  • Inlägg: 91
Re:El bil
« Svar #32 skrivet: 25 feb-06 kl 18:26 »
Håller på och projekterar en elbil motor ,batterier och övrig utrustning är underkontroll men en sak undrar jag över,dagtid behövs inte mycket el till lampor(kanske lysdioder till halvljus/positionsljus) men nattetid när helljus är nödvändigt kommer det att förbruka mycket el och därmed förkorta körsträckan eller ladda ur det separata batteriet. tacksam för tips.
Vänl NAD

nad

  • Inlägg: 91
Re:El bil
« Svar #33 skrivet: 25 feb-06 kl 18:40 »
Hej Per L

Återkommer senare,behöver viss sponsorering övrigt är under kontroll.
Vänl NAD

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:El bil
« Svar #34 skrivet: 30 maj-06 kl 23:14 »
Finns en finländare som fått patent på en ny typ av batteri baserat på aluminiumplattor. Batteriet väger avsevärt mindre än dagens bilbatterier och ger en räckvidd motsvarande bensinbilars. Vi får hoppas att han får in tillräckligt mycket kapital för att kunna komma ut på marknaden så småningom.

Det gick tidigare att köpa aktier i hans företag men numera är den minimala aktieposten satt till 500K kronor.

nad

  • Inlägg: 91
Re:El bil
« Svar #35 skrivet: 03 jun-06 kl 12:22 »
Hej Hampus

Har du mer info om det finska batteri projektet?

Typ hemsida eller namn på bolaget,var det går att köpa aktier odylikt.
 
Vänl Nad


Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:El bil
« Svar #36 skrivet: 08 aug-06 kl 08:10 »
Citera
Mikael Perman
Med alla kända batterityper, så kan man INTE ENS TEORETISKT komma upp i en räckvidd som kommer ens i närheten av vad en bensin-, alkohol-, diesel-, eller rapsoljebil kan.


teoretiskt verkar det som om man visst kan det. T.ex. finns försök med LiS batterier som ger följande:

Citera
The Li-S couple has one of the highest theoretical energy desities of all known chemically reversible systems. Due to the low atomic weight (...) the Li-S cell is 1.680 Ah/kg, and with (...) 2V (...) energy is 3360 Wh/kg

                                                               källa:   polyplus


min renault clio har 289 kilo NiCd batterier innehållande ca 17 kwh totalt. det ger mig en körsträcka på ca 7 mil. (Barnvagnen, lilla bebisen, mamma, jag och mormor får alla plats i den samtidigt - så nu har min sambo ställt av sin bensinare - WV Golf)

antag att jag sätter in 100 kg av det teoretiskt perfekta Li-S batteriet istället så får jag 336 kwh på en laddning vilket skulle ge en körsträcka på 1383 km.

men det skulle krävas en väldigt tjock sladd i vägguttaget om jag ska kunna ladda upp den inom rimlig tid - med 25A / 230 V tar det 59 timmar att ladda! Med 3-fas 400V vet jag inte hur man räknar ut effekten (?)

Ollebolle: räkna ut hur många elektrolytkondensatorer det går åt för å köra den sträckan!  ;D

annars anser jag att el är väldigt miljövänligt eftersom elmotorn drar en bråkdel av den energi en förbränningsmotor gör av med och man faktiskt kan välja vilken källa man vill köpa elen ifrån. (problem uppstår givetvis om ALLA elkonsumenter skulle vilja välja t.ex. vildkraft... men det problemet uppstår med alla alternativa bränslen - etanol t.ex) - skillnaden , som sagt , är att med elmotorn drar man TOTALT mindre energi, vilket däremot är avgörande.
« Senast ändrad: 08 aug-06 kl 08:24 av yehala »

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:El bil
« Svar #37 skrivet: 10 aug-06 kl 07:27 »
Med dessa stora och tunga och dyra batteribanker, fyllda med  miljöfarliga kemiska substanser, krävs väl märkning på fordonet för farligt gods?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:El bil
« Svar #38 skrivet: 10 aug-06 kl 14:39 »
yehala, hur ofta kör du mer än 138 mil utan att bilen sedan står ett par dagar?
Att det skulle ta tid att ladda de där monsterbatterierna framstår i mina ögon inte som ett problem.
Häftigt att bilen funkar till daglig användning, men i o f s är väl det problem som oftast uppstår med elbilar såvitt jag förstått att de inte används dagligen och får stilleståndsförfall på batterierna.

Till Skytten, blybatterierna är inget problem, så länge de tas om hand när deras livscykel
är slut och återvinns på ett korrekt sätt. De utsläpp de ger upphov till är fortfarande avsevärt mindre än utsläppen från ett par kubikmeter BF95 som bränns upp.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:El bil
« Svar #39 skrivet: 10 aug-06 kl 16:30 »
För mig och de flesta andra pendlare skulle 20 mil räckvidd vara tillräckligt. Det räcker för att resa 10 mil, parkera över dagen någonstans utan laddningsmöjligheter (parkeringsplatser med ladduttag är ovanligt) och ta sig hem. Sedan skulle fordonet laddas över natten.

En sådan bil till rimligt pris skulle ge låga milkostnader och borde därmed vara konkurrenskraftig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser