Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Angelfiske  (läst 5614 gånger)

Gonefishing

  • Inlägg: 5
Angelfiske
« skrivet: 31 jan-10 kl 19:22 »
Det går tungt med angelfisket, tänkte testa det här forumet för tips.
Just nu kör vi med trekrok istället för angelkroken, tycker fisken lever bättre och kan rycka direkt. Vi har gamla beprövade ställen som alltid fungerar under trollingtid men där nappar det inte alls vintertid, förmodar att de ställer sig djupare nu. Hur mycket påverkar snön på isen och hur länge isen har legat mm. Kom med tips, vi har inte fått ett napp på 3-4 år på angel  :)

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Angelfiske
« Svar #1 skrivet: 01 feb-10 kl 09:57 »
Gäddas söker sig till djupa vatten ett tag efter att isen har lagt sig. Djuphålor är att rekommendera.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Angelfiske
« Svar #2 skrivet: 01 feb-10 kl 10:18 »
Vi brukar köra i vikar, d.v.s. inte på djupet.. Men det är väl som med allt fiske, det beror ju på sjön, väder och faan och hans moster..

Det är väl bara testa på, placera angeldonen på alla möjliga och omöjliga ställen tills man lärt sig vart de står.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Angelfiske
« Svar #3 skrivet: 01 feb-10 kl 11:06 »
gäddfiske brukar vara bra utanför vassarna på 2-3meters djup, gäddorna leker i vassarna på våren o står ofta i närheten och inväntar vårsolen, i vassarna finns oftast abborre o mört som gäddan jagar... vassgäddorna brukar vara bra matfisk dvs 2kilos klassen... omkring risvasar(utlagda rishögar) samlas mycket fisk både abborre o gädda. Abborre söker de varmaste vattnet tex solbelysta vikar( där betesfisken finns- finns rovfisken i närheten.
Ska du ha större gäddor så ska du söka den Pelagiska gäddan(frivatten gäddan).
Mitt i sjön på djupbranterna dvs där bottnen bildar raviner(där trivs också gösen) prova olika djup, ett bete 1m från bottnen, ett bete på mitten och nåt bete 2meter under isen...
Lake fiskar du med fördel nattetid över hård botten dvs grus eller sten.. gärna lite strömmande vatten(pass upp på svag is bara) lycka till med fisket o glöm inte isdubbarna(billig livförsäkring)... ;D
Fjäderfän och kaniner

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Angelfiske
« Svar #4 skrivet: 01 feb-10 kl 11:12 »
LYCKA TILL MED FISKET.. SKITFISKE MENA JAG FÖRSTÅSS!!! ;D
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Angelfiske
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 11:58 »
Lite tidigt för gäddfiske, vänta nån vecka.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Angelfiske
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 12:02 »
nej vänta inte... gäddan har huggperioder under dagen, i vår sjö kl 10 och kl 14 slår nästan aldrig fel...
 likaså mulna dagar, tittar solen fram en minut så smäller det på flera samtidigt...  men vårfisket brukar förståss vara bäst :)
Fjäderfän och kaniner

 

uffe 52

  • Inlägg: 55
    • Småland
SV: Angelfiske
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 16:25 »
jag har varit ute rätt många gånger nu fått både gädda gös gös vid 10tiden förmidag vid djubbranter 6-7 meters djup djupbranten fortsätter ner till ca 15-18 meters djup så där det har funnits djup
har jag fiskat i branten även i sjöar som inte är djupare än 3-4meter har gått bra ,men som sagts pröva olika djup det skiljer från sjö till sjö skitfiske på dej.
Har nötkreatur Belted Galloway.bor på en liten gård .Älskar naturen jaga fiska odla.
Många kloka ord sägs på skämt, ännu fler dumma sägs på allvar.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Angelfiske
« Svar #8 skrivet: 05 feb-10 kl 23:05 »
Upp på morgonen och i vikar.

men jag tycker det är för tidigt också.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Angelfiske
« Svar #9 skrivet: 06 feb-10 kl 14:02 »
Jag skulle för övrigt inte våga mig ut på isen nu. Vi har ingen is. Det är bara snö och längre ner snöslask sen har man gått igenom. Ingen is alls. Så var försiktigt ute på sjön. Är det inte så att det är extra många i år som gått igenom?
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Angelfiske
« Svar #10 skrivet: 06 feb-10 kl 17:36 »
Jag skulle för övrigt inte våga mig ut på isen nu. Vi har ingen is. Det är bara snö och längre ner snöslask sen har man gått igenom. Ingen is alls. Så var försiktigt ute på sjön. Är det inte så att det är extra många i år som gått igenom?
har man ingen kunskap om isar får man skaffa sig det innan man går ut... 70cm meter is kan vara hållbar på förmiddagen men rasa sönder på eftermiddagen om det är så kallad stav/stöp is...
isen kan vara tjock på vissa ställen men tunn på andra... 10cm kärnis bär en bil men det är den starkaste isen..kärnisen.  isdubbar är ett måste på isen, själv ska man aldrig vara om man inte är van...
Fjäderfän och kaniner

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Angelfiske
« Svar #11 skrivet: 09 feb-10 kl 11:01 »
I södra Sverige är det ovanligt bra is. Eller det var i alla fall innan senaste snöfallet. det har avrit 40cm kärnis där det många år inte är nån is alls.

Humleblomster

  • Inlägg: 1684
    • Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: Angelfiske
« Svar #12 skrivet: 09 feb-10 kl 12:51 »
Vårfisket brukar vara det bästa

Placera ut donen på olika djup, om man inte vet vart fisken står så börja en bit utanför vassen och gå utåt med donen. Grynnor kan vara riktigt bra, känner du till några så testa där, på olika djup.

Ett annat knep jag kan tipsa om är att knyta upp betesfisken en bit ovanför botten. Vi började med det för att få gös men det funkar alldeles utmärkt även på gädda. Vi knyter upp kanske en halvmeter plus det som sprötet ger. Ibland mer om vattnet är skitigt eftersom vi fiskar i en slättsjö med dåligt siktdjup.

I våran sjö är det elvahugget som gäller. Det är även olika hur gäddorna beter sig. Är dom rejält på hugget så bryr dom sig inte men är dom mindre aktiva kan dom vara skygga och reagera på ljud. Sitta still alltså.

Skitfiske!
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Månskensbonden

  • Inlägg: 182
    • Uppland
SV: Angelfiske
« Svar #13 skrivet: 21 feb-10 kl 15:27 »
Jag gjorde mitt första försök förra helgen, aktivt fiske var melodin. Gick runt med 8 don + pimpelspö med levande agn. Överlistade 8 gäddor i den större viktklassen (5 - ca:7-8 kg), varav en helgalen gädda som tog HELA 3 gånger. Snacka om att vara på hugget.....   8)

Drog 5 i mindre strlk som fick gå ner i skryllan, de större damerna fick som alltid återgå till sitt rätta element.  :)

Grynnorna o branterna var mest fångstgivande, men om man endast vill ha matfisk så levererar alltid  en s.k. "vassrunkning"!  ;D

Hade tänkt att parvla mig ut idag men kylan och all nysnö som ligger i meterhöga drivor dämpade fiskesuget...  :-X


SKITFISKE!
Min dröm är att ha en mysig liten gård tillsammans med min fästmö Sara där vi kan ha våran lilla vovve Theo(Jackrussell), hennes katter, mina ankor, höns, får, kaniner och kvigor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare (1 dolda)
Berberis, von tratt, lövås

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser