Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gengas - såklart  (läst 5942 gånger)

SusanneiHörby

  • Gäst
Gengas - såklart
« skrivet: 24 feb-06 kl 15:39 »
Vid en snabb koll bland energiämnena här noterar jag att gengas inte är frekvent - undrar varför? Motorgas eller gengas är ett småskaligt lokalproducerbart bränsle med hjälp av vilket du kan köra moped, bil eller traktor eller låta en stationär motor producera den lilla mängd el du behöver på din gård ... jag har under lång tid sett det som den enda bränsleproduktion som jag är kapabel till på min lilla gård i Mellanskåne, där rapsen inte trivs och vallen behövs till annat än biogas. Ved har jag gott om! Vill tipsa om föredrag och subventionerad kurs i ämnet i Skåne (läs mer i kalendern) eller på www.karngardar.se/skane  hälsar Susanne
« Senast ändrad: 24 feb-06 kl 15:40 av SusanneiHörby »

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Gengas - såklart
« Svar #1 skrivet: 24 feb-06 kl 22:51 »
Gengas låter för bra för att inte utnyttjas. Ett av de bättre sätten att få högvärdig energi. I praktiken dock förenat med en del arbete som vanligt.

Gengasen innehåller tjärämnen som kondenserar i motorn. En motor kunde behöva en renovering var 500:e mil. Men det är en utmaning för bilindustrin. Men kan man landa en man på månen.....

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
Re:Gengas - såklart
« Svar #2 skrivet: 28 feb-06 kl 22:33 »
Tjärämnena torde tas om hand ganska väl av moderna motoroljor, man får kanske byta olja lite oftare bara. för övrigt så använder man i allmänhet gasrenare för att slippa ifrån sådana problem i motorn på gengasbilar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Gengas - såklart
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 20:26 »
Kanske kan gengasen kylas ner och kondensera i någon renare som kan tvättas med någon tjärlösande vätska med jämna mellanrum så motorn sparas.

Hörde av en kille som sysslar med bensindistribution att kolfilter används för att ta hand om gaser vid tankning från oljedepåer. Kolfiltren tar hand om petroliumgaserna i evakueringsluften när tankbilarna eller oljecisternerna fylls. Sedan tvättas kolfiltren med bensin! Hur det går till förstår jag inte men det fungerade tydligen.

Lindroth

  • Gäst
Re:Gengas - såklart
« Svar #4 skrivet: 04 mar-06 kl 22:03 »
Det kommer lanseras en kombinerad värmepanna och elturbin inom kanske ett par år. Den kommer att gå att köra på de flesta bänslen som går att elda i en brännare. Gas, olja, pellets, spannmål.
Det är Compower i Lund som håller på att utveckla denna. Eleffekten kommer att ligga någonstans mellan 3-15 kW och värmeeffekten tre gånger så stor. Sök efter compower på internet.

Tundra Man

  • Inlägg: 213
Re:Gengas - såklart
« Svar #5 skrivet: 16 mar-06 kl 11:48 »
 Angående ev ökat slitage på gengasdrivna motorer så ska man veta att 500 mils renov,intervall nog mest berodde på krigsårens låga kvalitet på motor-oljan . Dagens oljor är ljus-år från det som fanns för 60 år sen ,idag finns knappt nåt slitage att tala om under drift med uppvärmd motor , är mest fråga om kallstarts-slitage o viss korrosion, även en bensin-motor producerar ungefär lika mycket vatten som mängden bensin som förbrukas.En positiv effekt med  g-gas är att den snarare smörjs bättre när ingen bensin tvättar bort olje-filmen på cyl-väggarna ,med dagens teknik skulle man kunna tillverka helt suveräna g-gas aggregat . Kanske med pellets som bränsle ?

                   Hälsn T. man
T. man

PowerMizer

  • Inlägg: 223
  • Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
Re:Gengas - såklart
« Svar #6 skrivet: 18 mar-06 kl 21:12 »
Hej!

Håller fullständigt med Tundra Man.  8)

Att sen bygga en värmeisolerad (och tyst) stationär motor med generator och värmeväxlare för avgaser och kylvatten borde vara toppengrejen när man behöver både värme och el!!

Hå å hej från lilla mej!
/P
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

GengasWerner

  • Gäst
Re:Gengas - såklart
« Svar #7 skrivet: 02 apr-06 kl 20:50 »
Gengas ar inga problem! bygger man ett anpassat aggregat, sa tjarar det inte igen. Dessa tjarangor brinner upp i harden om det ar byggt pa ratt satt! valkommen in och titta pa min sida www.gengas.se
/ Werner ;)

Hampus

  • Inlägg: 50
Re:Gengas - såklart
« Svar #8 skrivet: 09 apr-06 kl 10:46 »
Lindroth: Finns redan idag en finsk vedeldad värmepanna som genererar 2 kw.

fushion

  • Gäst
Re:Gengas - såklart
« Svar #9 skrivet: 09 apr-06 kl 11:04 »
Vad heter den finska pannan då?

Suresh

  • Gäst
Re:Gengas - såklart
« Svar #10 skrivet: 09 apr-06 kl 14:20 »
Det senaste forskningarbete om gengas jag känenr till är från 1950!

Titeln är "GENGAS - Svenska erfarenheter från åren 1939 - 1945"

och kan bestellas för nettokostnad från Svenska Ingenjörsvetenskapsakademien

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Gengas - såklart
« Svar #11 skrivet: 09 apr-06 kl 14:30 »
Statens Maskinprovningar forskade om gengasdrift mellan 1951 och tills det lades ner 1996.
Mycket av det arbetet kan man läsa om på www.gengas.nu
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser