Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Kan mina getter vara med killingar?  (läst 1192 gånger)

anhede

  • Inlägg: 12
Kan mina getter vara med killingar?
« skrivet: 08 sep-07 kl 18:54 »
Är nybliven getägare som nyss hittat hit till detta trevliga forum. Hämtade mina två dvärggetter när de var ca 6 månader gamla. I hagen fanns det andra getter och bockar i olika åldrar, bla deras pappa och en halv bror. När börjar de intressera sig för varandra, kan mina getter redan vara dräktiga? När blir de brunstiga helt enkelt? Är lite orolig för att det kan ha blivit någon inavel..... Nu är mina sötnosar 8 månader.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kan mina getter vara med killingar?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 00:40 »
Finns stor risk för det. Speciellt när det gäller dvärg som brunstar lite mer spritt under året. Någonstans vid 10-11 månader (alltså 4-5 månader efter flytten) bör du se om dom fyller ut runt magen lite och kunna känna ev. förändringar i juvren. Det blir liksom mer när man kupar handen om juvret. Börja känn redan nu, så du har något att jämföra med. Men vissa kan luras genom att de inte syns alls, varken mage eller juver. Och så kommer det en liten en och juvret fylls på vid eller direkt efter födseln. 100% säker kan man inte vara. Men har det inte synts eller kommit något efter 5 månader +- någon vecka. Kan du nog andas ut.

anhede

  • Inlägg: 12
Re:Kan mina getter vara med killingar?
« Svar #2 skrivet: 10 sep-07 kl 19:55 »
Så de börjar brunsten så tidigt som före 6 månader...? Kände nästan på mig det, då är det dags att oroa sig tills dess faran är över då. Dom små är visserligen välkomna men jag är rädd för inavel då man inte vet vem pappan kan vara. :o

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Kan mina getter vara med killingar?
« Svar #3 skrivet: 12 sep-07 kl 02:04 »
Olyckor kan hända redan vid 3 månader. Detta kanske inte är en lösning för dig. Men inavlade djur smakar likadant som djur med obesläktade föräldrar.
« Senast ändrad: 12 sep-07 kl 02:05 av Gruff »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 1 användare
Lill-Tuva

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser