Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.  (läst 6099 gånger)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #20 skrivet: 13 aug-17 kl 17:48 »
Hos mig har jag öppnat under trossbotten och avlägsnat allt som ligger nära syllstockarna så att det blir ordentlig luftväxling under golvet, jag tänker göra luckor där man kan reglera draget och öppna eller stänga beroende av årstid.

Det kommer att bli ventiler på tre sidor hos mig och luftspalt på 20 cm eller mer.


Men din ide fungerar säkert.

Personligen är jag dock tveksam till lösningar, varesig de är gamla eller nya som innefattar material som ligger direkt mot eller väldigt nära träet, men det är bara de konstruktioner jag tittat på och hur de varit tänkta från början.

Lerbruk till sten har jag aldrig sett här förut i dessa trakter utomhus, men det fungerar nog.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #21 skrivet: 11 jan-18 kl 14:26 »
Snart vår igen. Någon som skulle kunna tänka sig att sambeställa cellglas för att få ner kostnader?  Har haft en del kontakter med leverantörer.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #22 skrivet: 11 jan-18 kl 14:54 »
Inte där än... men jag skall läsa din tråd och följa den.  :)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #23 skrivet: 11 jan-18 kl 17:45 »
Sådärja, genomläst.

Tänker du vibrera hasoporen? Lägger du en markduk underst för att slippa uppträngning av jord i hasoporen?


Läste även tråden om jordkällaren, men där får jag bara känslan att jag skulle välja betong och armeringsjärn, så jag låter bli att kommentera ;) Men jag hoppas det går bra.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #24 skrivet: 11 jan-18 kl 19:38 »
Vibrera ja. Men med yttersta försiktighet p.g.a  jordkällaren. Kanske packa för hand med en sån stock med handtag. Vet inte vad det heter.... Tänkt kanske lägga en markduk. Jorden under är som damm. Fast egentligen var idén att cellglaset skall kunna komma ner och kila fast och läsa jordkällarens stenar så får se.


Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #25 skrivet: 11 jan-18 kl 20:33 »
Jungfru heter den här. Du kan ju använda en lätt markvibrator, de skakar inte på djupet.

Ja, det kommer nog inte att blanda sig som det ser ut.

bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #26 skrivet: 11 jan-18 kl 23:17 »
Snart vår igen. Någon som skulle kunna tänka sig att sambeställa cellglas för att få ner kostnader?  Har haft en del kontakter med leverantörer.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag är eventuellt intresserad av cellglas, framåt våren. Ska skissa lite på det hela först.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #27 skrivet: 11 jan-18 kl 23:28 »
Ok. Kul. Får för mig du finns mer åt sydväst än mig  ;)  jag finns i Gävleborg. Kanske har du närmare till hasopor som finns på norrsidan av Vänern om jag inte förirrat mig.

Dela gärna tips idéer och andra tankar om du vill!

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nialc

  • Inlägg: 21
    • Gästrikland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #28 skrivet: 18 okt-18 kl 08:16 »
Ok. Kul. Får för mig du finns mer åt sydväst än mig  ;)  jag finns i Gävleborg. Kanske har du närmare till hasopor som finns på norrsidan av Vänern om jag inte förirrat mig.

Dela gärna tips idéer och andra tankar om du vill!

Postat med Alternativ.nu´s app


Hur har det gått för dig med din grund och ditt cellglas?

Jag blev nyfiken över alternativ för vi bor i Gävleborg och är också inne på samma linje för vår stuga så småningom..

Men det ligger rätt långt framöver ännu, behöver först få tag på en timmerman som har tid att komma ut och laga delar av stommen..

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #29 skrivet: 14 nov-18 kl 10:43 »
Det går bra! Lite sakta kanske. Kan skicka en bild senare idag kanske!

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn, MickeMård

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser