Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mörkt mustigt bröd?  (läst 15379 gånger)

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #20 skrivet: 10 okt-17 kl 19:08 »
Jag är i Finland så det finns i dom flesta butiker.

Malaxlimpan annars, görs i Vasa nuförtiden.

Jaha, missade att du var från finland =). Kör med Fazers rallarhalvor i dagsläget vilket är OK men saknar det sega tuggmotståndet som fanns i pörtebrödet.

SXSC

  • Inlägg: 7
    • Östergötland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #21 skrivet: 11 nov-17 kl 19:07 »
Som followup tycker jag Hattings osötade rågbitar är rättså bra om man inte vill baka själv...

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #22 skrivet: 10 jan-18 kl 17:21 »
Det finns ett isländskt sött rågbröd som är mkt mörkt, som inte knådas. Eller jäser :-). Det gräddas i tex hophäftade mjölkpaket i många timmar. I ugn om man saknar varma källor i närheten ;-) jag kan leta ett recept om intresse.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #23 skrivet: 16 jan-18 kl 12:29 »
Isländsk bröd låter kul. Ja vill gärna ha recept.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #24 skrivet: 16 jan-18 kl 13:14 »
Det finns ett isländskt sött rågbröd som är mkt mörkt, som inte knådas. Eller jäser :-). Det gräddas i tex hophäftade mjölkpaket i många timmar. I ugn om man saknar varma källor i närheten ;-) jag kan leta ett recept om intresse.


Bakpulver

http://loly.is/rugbraud-seytt/

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #25 skrivet: 06 feb-18 kl 17:18 »
Receptet på isländskt rågbröd:

1,5 l rågmjöl
7,5 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
4,5 tsk bikarbonat
1,5 l filmjölk
4 dl sirap

Blanda ihop tills klumpfritt. Jag gjorde i assistent vilket nog var onödigt. Fyll till hälften i mjölkkartonger som häftas ihop. Alternativt i gryta eller plåtburk(!).
Sätt ugnen på 140 grader, sänk till 100 när brödet är inställt. Grädda 10-14 timmar. Svalna i kartongerna.

Såhär i efterhand, nja, jag vet inte. Men jag gräddade för länge som sagt. Bitvis rätt hårt, och håller inte ihop för att göra tunna skivor.
Det är nog bäst alldeles nygräddat, det är ju ett bakpulverbröd... och eftersom det blir en hel del kanske receptet passar till kalas mer än något annat.
Halv, eller kvarts, sats kanske är vettigare egentligen.

Men hittar man rätt är det himla lättlagat och lite annorlunda, antar jag.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #26 skrivet: 21 feb-18 kl 21:32 »
Alla tips hittils är ju grova bröd. Jag vill ha en mustigt mörkt smakrikt bröd, typ en sirapslimpa. Inte grova hårda sega bröd.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #27 skrivet: 17 okt-18 kl 23:33 »
Bakar ofta bröd med jäst som får jäsa över natten. Rör ihop en deg på kvällen, inget knåda, stå över natten, skrapa ihop degen på mjölat bord och in med degen i oljat gryta. 250 g i 40-50 min. Locket av efter halva tiden. Gott, enkelt och snabbt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #28 skrivet: 18 okt-18 kl 07:26 »
Jag gillar rallarhalvor, någon som har ett recept på något liknande? :)




Recept på rallarkaka.
Dag 1; Blanda ½ liter vatten,(37grader) med ½ kg grovt rågmjöl och låt stå i 12-18 timmar

Nästa dag
3/4 liter vatten, 50 g jäst, 375 g vetemjöl, 900 g rågmjöl, ½ msk salt
Lös upp jästen i det 37 gradiga vattnet tillsätt salt och mjöl arbeta väl , tillsätt surdegen från dagen innan arbeta ca 10 minuter efter det , jäs 30 min.
Dela degen i 8 bitar och kavla ut kakor med 25 cm diameter
Jäs på plåten och grädda sen i 275 graders ungnsvärme ca 20 min, skär varje kaka horisontellt som du skär tårtbottnar och riv till portionsbitar. När kakorna blivit lite gamla torka dem i ugnen och få hårdbröd typ finn crisp

LimJans

  • Inlägg: 8871
    • Dalarna
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #29 skrivet: 18 okt-18 kl 07:34 »
Recept på rallarkaka.
Dag 1; Blanda ½ liter vatten,(37grader) med ½ kg grovt rågmjöl och låt stå i 12-18 timmar

Nästa dag
3/4 liter vatten, 50 g jäst, 375 g vetemjöl, 900 g rågmjöl, ½ msk salt
Lös upp jästen i det 37 gradiga vattnet tillsätt salt och mjöl arbeta väl , tillsätt surdegen från dagen innan arbeta ca 10 minuter efter det , jäs 30 min.
Dela degen i 8 bitar och kavla ut kakor med 25 cm diameter
Jäs på plåten och grädda sen i 275 graders ungnsvärme ca 20 min, skär varje kaka horisontellt som du skär tårtbottnar och riv till portionsbitar. När kakorna blivit lite gamla torka dem i ugnen och få hårdbröd typ finn crisp

Oj, så hett och så länge?

blomharet

  • Inlägg: 180
    • Östergötland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #30 skrivet: 18 okt-18 kl 10:01 »
Bakar ofta bröd med jäst som får jäsa över natten. Rör ihop en deg på kvällen, inget knåda, stå över natten, skrapa ihop degen på mjölat bord och in med degen i oljat gryta. 250 g i 40-50 min. Locket av efter halva tiden. Gott, enkelt och snabbt.
Låter perfekt till vardags...Har du något recept på själva degen?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #31 skrivet: 18 okt-18 kl 10:26 »
No knead bread alltså, man kan göra det nästan hursomhelst. Finns jättemånga recept på nätet, jag har inget recept själv bara blandar ihop en deg, får gärna vara lite på våtare sidan.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #32 skrivet: 18 okt-18 kl 15:04 »
Oj, så hett och så länge?

Du kan jämföra tiderna och temperaturen i de länkar som TW la in tidigare i tråden. Andra länken är mest lika. Första temperaturhänvisningen är för limpa om man gör det av degen, den andra är för brödkakorna. Där säger man 225-250 grader i 20-30 minuter för kakorna.
Att det är något högre temp i mitt recept kan ju bero på en äldre och mer sliten ugn?

 

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #33 skrivet: 18 okt-18 kl 18:52 »
Låter perfekt till vardags...Har du något recept på själva degen?

Ett hörn jäst, en liter vatten, en handfull salt och tillräckligt med mjöl för att degen ska binda ihop. Har den gärna lite lös. Men det är lättare att hantera en hårdare deg. Smaksak.
Det fina med att baka i lagom stor gryta är att man får ett högt, runt eller ovalt bröd lite oavsett hur man maisshandlar degen. Började mitt brödbak genom pain de Martin. Googla honom, massa recept och tekniker. Enkelhet i fokus i många fall.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #34 skrivet: 18 okt-18 kl 22:53 »
En handfull salt? Går det att äta det brödet sen?

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #35 skrivet: 18 okt-18 kl 23:38 »
Nej, antingen dödar jag mördarsniglar med brödet eller så mäter jag upp saltet i ungarnas händer. 🙂

Receptet var mer en fingervisning om att man kan knåpa ihop eget recept. En handfull för mig är inte en snöboll med salt men mer än en matsked. Brukar hälla en hög i handflatan.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #36 skrivet: 19 okt-18 kl 16:18 »
Typ rallarhalvor o liknande vill jag inte ga. Goda visst men jobbiga att tugga .
Vill ha bröd som är som en limpa fast mörk inuti och ovanpå. Massa smaker utan att vara grov o svårtuggade.
Om det ska vara mjukt på det där sättet och åndå är mörkt i färgen så beror nog färgen på maltsirap, sockerkulör eller liknande, inte på fullkornsmjöl.
Att få mycket smak o mustighet och ändå få ett ganska så mjukt bröd kan funka genom att börja med rågsurdeg dag 1 och bygga vidare nästa dag med "mjukt mjöl" som rågsikt och eller vitt vetemjöl. Bakar utan recept så har tyvärr inget.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #37 skrivet: 19 okt-18 kl 19:11 »
Du kan prova svensk-öllimpa. Mjukt och lite sött som svensk limpa brukar vara
Receptet kommer från boken bröd till husbehov
50g jäst, 3dl mjölk, 3dl mörkt öl, 2msk mörk sirap, 2tsk salt, 40g pomeransskal (uteslut om du inte gillar det), 1kg graham, 250g vitt mjöl

ljumma mjölken och lös upp jästen rör i resten och knåda, för hand eller i maskin jäs 30 minuter dela sedan och forma två limpor lägg i formar låt jäsa 30 minuter igen
nagga med gaffel och pensla med öl grädda i 45 minuter i 200 grader

birgerstenemo

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #38 skrivet: 09 okt-19 kl 13:13 »
Nedanstående recept har jag för vana att baka ca var annan vecka.

Dag 1:
400 g ljummet vatten
300 g grovt rågmjöl
25 g rågsurdeg grund
Blanda ingredienserna väl och låt stå i rumstemperatur över natten.

Skållning
Av vardera grynslag: 100 g råg/vete/korn eller havre (totalt 300g)
600 g kokande vatten slås över kornen/krosset
Låt skållningen stå i rumstemperatur över natten, täck med lock eller folie.

Dag 2
Skållning och surdeg från föregående dag (använd en del vatten nedan för att lösa skållningen om den känns för fast)
1000 g ljummet vatten
800 g grovt rågmjöl
250 g grahamsmjöl
35 g salt (1,5 msk)
75 - 100 g hela linfrön
250 g solroskärnor
(1 – 2 msk snabbkaffepulver och 2 – 3 matskedar kinesisk soja)

Gör så här
Blanda ingredienserna med degen från föregående dag. 
Rör degen väl i ca 10 minuter.
Smörj tre 1,5 liters brödformar och "bröa” dem med grahamsmjöl eller grovt rågmjöl
Fördela degen mellan formarna och jäs på varm plats i 3 - 4 timmar.
Värm ugnen till 250 grader.
Sätt in formarna och sänk temperaturen till 160 grader.
Baka bröden i 150 minuter. Efter en timma och 45 minuter tas bröden ur formarna för att bakas klart utan form.
Svep bröden i bakhandduk för att kallna. Lägg dem sedan i plastpåsar, förvara dem svalt i 1 - 2 dygn för att mogna.
Skär upp och njut.




borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Mörkt mustigt bröd?
« Svar #39 skrivet: 29 maj-20 kl 09:13 »
Läs boken Dagligt Bröd av Annelies Schöneck. Syrans förlag.
Den bästa bakbok jag läst.
Boken finns utlagd på nätet för gratisläsning.
Varför vill Du att brödet skall vara mörkt.
Finns många ljusa goda bröd. Exempelvis Barsjabröd i ovanstående bok.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

330 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser