Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Chock av bistick varning.  (läst 1529 gånger)

Urban Larsson

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
Chock av bistick varning.
« skrivet: 11 sep-23 kl 08:28 »
Jag har väldigt snälla bin och dom flyger aldrig upp
Och sticker.

Men klämmer man dom så sticker dom ju oftast i fingertoppar.

Jag känner knappt ett stick och har struntat helt i
Skyddskläder.

För några veckor sedan fick jag ett stick i mitten av handen när ett bi klämdes där och det gjorde mycket ondare en stund och handen svullnade då rejält med ordentlig klåda.

I går så plockade jag av foderspänner och skakade
Lite slarvigt hinken och fick bin på kläderna och jag kände hur ett kröp över magen under tshirten.

Till slut så klämdes den mellan och stack.

Nu gick allt väldigt fort, blodröd i ansiktet och döv på öronen och även halsen svullnade och det började pipa och bli svårt att andas.
Min fru körde i ilfart till vårdcentralen som rullade in mig direkt och jag fick omedelbart vård med mängder av kortison och adrenalin.

Jag var mycket nära att hamna i chock och
Personalen stod beredd att att ringa ambulans till intensivvård.

Vill varna andra att aldrig jobba med bina utan skyddsutrustning.

Allergi funkar så att ju oftare du blir stucken ju mer antikroppar bildar kroppen.

Ingen får detta utan att tidigare fått bistick.
Men det går inte att säga om det räcker med ett tidigare eller tusen.

Chansa aldrig så här för är man ensam så dör man.

Sen tråkigast av allt man måste sluta med biodling
Trots att jag nu har både skyddskläder och injektionsspruta hemma så är risken alltid där att man sätter sig på ett bi tex i trädgårdsmöblerna etc.

javill

  • Inlägg: 11397
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Chock av bistick varning.
« Svar #1 skrivet: 11 sep-23 kl 11:34 »
Det var tur att du kom under vård så snabbt. Allergiska reaktioner kan gå riktigt illa.
Skyddskläder känns som en självklarhet för min del, jag tycker det gör ont att bli stucken.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Chock av bistick varning.
« Svar #2 skrivet: 11 sep-23 kl 11:50 »
Jag skulle aldrig gå till mina bin utan skyddskläder. Men jag har väldigt aggressiva bin.
De attackerar trots att de sitter i klump vid svärmning.

Men jag tänker på de som lider av någon autoimmun sjukdom typ reumatism eller MS som alternativt behandlas med bigift. De leker med döden.

Torkel

  • Inlägg: 256
    • Uppland
SV: Chock av bistick varning.
« Svar #3 skrivet: 11 okt-23 kl 23:58 »
Jag skulle aldrig gå till mina bin utan skyddskläder. Men jag har väldigt aggressiva bin.
De attackerar trots att de sitter i klump vid svärmning.

Men jag tänker på de som lider av någon autoimmun sjukdom typ reumatism eller MS som alternativt behandlas med bigift. De leker med döden.

Hm... Går det att behandla t.ex. MS m.h.a. bigift? Och vadan att just dessa människor, leker med döden?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Chock av bistick varning.
« Svar #4 skrivet: 12 okt-23 kl 11:04 »
Man har tex upptäckt att ett av ämnena i bigiftet är verksamt mot den mest aggressiva formen av bröstcancer och kan krympa den tumören på väldigt kort tid. Så det ämnet kan man idag tillverka i labb för att använda i cancerbehandling.
Men bigift (tappas) från bin och därifrån tillverkas olika mediciner.
Men därifrån till att ha bin hemma för att bli stucken är långt tycker jag då man inte vet när överkänsligheten slår till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 5 användare (2 dolda)
ManPåGården, alternaiv, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser