Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Killing som inte förstår hur den ska dia  (läst 1094 gånger)

Skogsfrida

  • Inlägg: 9
    • Värmland
Killing som inte förstår hur den ska dia
« skrivet: 20 feb-23 kl 11:27 »
En liten get födde en killing som var väldigt svag, förlossningen var också jobbig. Hon orkade inte ställa sig alls utan låg på sidan. För att rädda henne mjölkade jag geten och gav med en liten spruta i munnen. Nu är hon 5 dagar och orkar gå runt. MEN nu tror hon ( och mamman också tror jag) att all matning måste vara så att jag eller sonen kommer och mjölkar henne för att sen ge till killingen.
 
Hon buffar, men på mig/sonen och står bredvid med nosen när jag mjölkar, har provat att spruta lite i hennes ansikte och lägga henne under med böjda knän och stoppa in spenen i munnen. Hon har också fått flaska för att lära sig suga.

Men hur kan man lära henne att dia på mamman?



 

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 285
    • Dalarna
SV: Killing som inte förstår hur den ska dia
« Svar #1 skrivet: 20 feb-23 kl 14:46 »
Killingen har präglats på den som fixat maten. Det kan gå att mjölka direkt i munnen och hoppas på att den då börjar dia spontant när den är riktigt hungrig. Stoppa in spenen och mjölka lite försiktigt.
Jag har haft flera flasklamm som sugit snällt på nappen på nappflaskan men gått i strejk på lammbaren trots att det är samma typ av napp. Det gäller att vara envis (som en get).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 8 användare (4 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser