Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tapetsera på brädvägg  (läst 2656 gånger)

javill

  • Inlägg: 11392
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #20 skrivet: 22 feb-23 kl 12:12 »
Här finns det tretex, masonit och gips (både vanlig och renoverings-) under tapeterna. Det finns även en hörna som är pappspänd, resten av det rummet har de satt upp tretex. Mest sprickor är det i tapeterna på tretex i största rummet. Är väl också där timmerväggarna under rör sig mest.
I ett av rummen var det tretex och tjock gips som vi tog bort på alla väggar utom ytterväggen. Satte masonit istället som vi sedan satte lumppapp på som målades med äggoljetempera. Inga sprickor i den väggen på sju, åtta år. 
Det verkar vara olika med om man tycker att masonit är ok eller inte. För oss har det funkat bra eftersom vi skulle göra det själva. Det var dotterns rum så hon och jag gjorde det tillsammans och pappspänning kände vi att vi inte skulle reda ut. Oavsett så tror jag det skulle gå bra att tapetsera de väggarna ifall vi skulle vilja det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #21 skrivet: 24 feb-23 kl 12:46 »
Jag förstår inte hur du menar. .väggar påverkas väl inte av hur du går?

Har man barn så händer det lätt att de rör väggarna även om en vuxen bara går på golvet. Studsa en boll, sätta emot en armbåge mm. I ett av rummen med spännpapp i taket här är det hål efter en liten hård studsboll och en gummiproppspil till någon leksakspistol.

I ett finrum, eller om bara vuxna bor där, så kan det väl fungera, men tavlor blir väl svårare att placera?

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #22 skrivet: 24 feb-23 kl 21:09 »
Inte. Man gör bara som man gjorde förr. Antingen i lina från takllist eller från en monterad tavellist vid taket. precis som man fortfarande gör t.ex på gallerier. Sedan är det så att utrymmet bakom pappen på ett ramverk är 2,5 till 3 cm och det brukar ge efter utan att gå sönder vid tillfällig belastning. tror inte man hade ouppfostrade ungar förr så väggar brukade klara sig. Llagning är i vilket fall oerhört enkel,en liten laglapp ovanpå hålet....

fri

  • Inlägg: 2550
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #23 skrivet: 24 feb-23 kl 21:40 »
Sedan är det så att utrymmet bakom pappen på ett ramverk är 2,5 till 3 cm och det brukar ge efter utan att gå sönder vid tillfällig belastning.
Då verkar ju du använda läkt och inte reglar..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #24 skrivet: 25 feb-23 kl 20:30 »
Det beror ju på vilket håll du sätter regeln. Belastningen tas ju bäst upp om den sitter på högkant.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #25 skrivet: 25 feb-23 kl 21:31 »
Om ungar som leker inne är ouppfostrade eller ej är nog en annan fråga, jag föredrar i alla fall robusta väggar.

De lappar som sitter i taket här är väl inte så fula, men de syns... Påminner mig om en bit silvertejp som rostlagning på en bil.


Från ordlistan i Träforsk "Regel Sågat eller dimensionshyvlat virke i tjock­lekar inom 34 – 50 mm och bredder inom 70 – 150 mm", så jag antar att fri menar att du inte får plats med en regel bakom pappen.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #26 skrivet: 25 feb-23 kl 23:25 »
Det beror ju på vad du väljer som regel. Eller? Har egen såg o väljer själv dimension.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Tapetsera på brädvägg
« Svar #27 skrivet: 26 feb-23 kl 01:31 »
Jojo, i den vidare definitionen, men i snickarvärlden är det en regel om den har vissa dimensioner. Det är också skillnad på en bräda och en planka, oavsett om du har en egen såg.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser