Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan får ha samma rutiner som häst?  (läst 1176 gånger)

Miss Murphy

  • Gäst
Kan får ha samma rutiner som häst?
« skrivet: 17 jul-22 kl 09:11 »
Hej, jag undrar om man kan ha samma rutiner med får som med häst vintertid? Det jag menar är att man släpper ut fåren på morgonen, fodrar med hö morgon, middag och em för att sedan ta in dom i box där dom får kvällshö och får vara instängda nattetid. Jag vet att regeln säger max 12 timmar utan ligghall. Jag tycker inte om att hålla får inne hela vintern dygnet runt. Vi har inte möjlighet att ge fri tillgång på hö pga att hästarna äter för mycket då.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-22 kl 16:44 »
Ingen som vet?

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #2 skrivet: 17 jul-22 kl 22:01 »
Vad är det för hästar ni har? Om det inte är små hästar kan ni stänga av en liten del till bara fåren där de har fri tillgång. Så gör vi. Fåren går under översta tråden, men inte hästarna. Man kan också lösa det med att man har en tvådelad dörr in i en box t ex där man håller överdörren stängd så att bara fåren kan gå in och ut. Hos oss funkar det inte att fodra hästar och får tillsammans för hästarna tar gärna fårens mat.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #3 skrivet: 17 jul-22 kl 22:49 »
Hur länge behöver får äta/dag för att bli nöjda? Om dom sedan får fri tillgång nattetid. Har alla fårägare fri tillgång på grovfoder eller finns det någon som ger flera mål/dag? Har ni antingen lösdrift eller inne helt vintertid? Ingen som tar in nattetid?
« Senast ändrad: 17 jul-22 kl 23:00 av Miss Murphy »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #4 skrivet: 18 jul-22 kl 09:05 »
Vi har fodrat morgon och kväll, blir lite mindre foderspill då, men att låta dem ha fri tillgång är bättre och smidigare. Men som Javill skrev så skulle det inte fungera att fodra dem så hästarna kunde komma åt deras mat. Hästarna kan vara lite griniga mot fåren, speciellt om fodret inte ges i överflöd, så vi vill inte ha dem i samma hage. Sommartid har vi blandat några gånger.

Vi har lösdrift, men stänger under lamningen. På vintern är de inte ute så länge, så fast de klarar det så vill de hellre ligga inne på djupströbädden och tugga. Skulle tro de är ute ett par timmar högst, äter lite snö, kollar läget och går in igen.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #5 skrivet: 18 jul-22 kl 09:41 »
Jaha så får gillar inte att vara ute på vintern så mycket. Vi har haft två får sedan förra sommaren ihop med våra två hästar. Dom fodras ihop o går i samma hage utan problem. Hästarna är aldrig sura mot fåren och dom äter snällt ur olika högar. Oftast är det fåren som går därifrån först. Men i vintras var fåren inne och det verkade inte vara så kul för dom. Vi kan inte ha lösdrift vintertid pga olika anledningar men då kanske det räcker med att släppa ut dom några timmar/dag max i vinter.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #6 skrivet: 18 jul-22 kl 09:54 »
Som du märkt är både får och hästar individer (hos oss är det nästan bara en häst som bråkar med fåren), och det är bara att gratulera att eran lilla flock fungerar bra ihop.

Du kan gott testa att låta fåren vara ute, de brukar kunna säga till om de tycker de vill något, och då kan det ju vara bra att släppa in dem vid halvtid då du ger middagsgivan.

Miss Murphy

  • Gäst
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #7 skrivet: 18 jul-22 kl 12:40 »
Jo visst är dom olika individer med sina personligheter. Det låter som en bra idé att ha dom ute och se vad dom vill. Fåren vill gärna hänga på mig och hästarna och går vi in i stallet så går dom också in och likaså när hästarna går ut i hagen så går dom ut (fåren har lösdriftsbox med anslutning till hagen).

idasyren1

  • Inlägg: 15
    • Dalarna
SV: Kan får ha samma rutiner som häst?
« Svar #8 skrivet: 27 okt-22 kl 12:27 »
Hej! Jag svarar lite sent men. Jag har mina fyra får på samma vis som häst. Dom matas med torrhö ute i sin hage dagtid (dock med vindskydd och foderhäck med tak) och släpps in i box på kvällen och får kvällshö . Funkar bra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 2 användare
RindertD, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser