Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ärtplanta = ätbar?  (läst 3303 gånger)

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
Ärtplanta = ätbar?
« skrivet: 17 maj-22 kl 20:53 »
Dum fråga men nyfiken. (Om jag postar fel, flytta gärna rätt)

Är hela ärtplantan ätbar (typ vanliga ärtor)? Ärtskott går ju att äta. Så kan man äta (på fullvuxen planta) bladen och stjälken? Blommorna och ärtskidorna (omogna ärtor) har jag stekt (inte vågat äta rå, då jag hört att man kan gå problem med magen om det inte är sockerärt).

Undrar om samma sak gäller gråärt.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-22 kl 04:18 »
Fina blad går att lägga i en sallad. Men ju äldre bladet är desto träigare och segare blir det. Plantan växer ju hela sommaren så man brukar hitta nya fina små blad här och där.

Jag odlar foderärtor tillsammans med korn eller havre då ärtorna är kvävefixerare och fungerar som gröngödsel. När ärtskidorna är små och ser ut som sockerärtor så äter jag dem hela som sockerärtor. När de är mer utväxta så skalar jag och äter ärtorna som de är och skalar ytterväggen från ärtskidan och äter den, smakar godare än ärtorna då ytterskalet smakar sötare nästan som riktiga sockerärtor. På insidan av ärtskidan sitter en mycket seg och oätligt hinna. Det går att tugga på hela men då får man spotta ut det som inte går att tugga

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #2 skrivet: 18 maj-22 kl 06:37 »
Fina blad går att lägga i en sallad. Men ju äldre bladet är desto träigare och segare blir det. Plantan växer ju hela sommaren så man brukar hitta nya fina små blad här och där.

Jag odlar foderärtor tillsammans med korn eller havre då ärtorna är kvävefixerare och fungerar som gröngödsel. När ärtskidorna är små och ser ut som sockerärtor så äter jag dem hela som sockerärtor. När de är mer utväxta så skalar jag och äter ärtorna som de är och skalar ytterväggen från ärtskidan och äter den, smakar godare än ärtorna då ytterskalet smakar sötare nästan som riktiga sockerärtor. På insidan av ärtskidan sitter en mycket seg och oätligt hinna. Det går att tugga på hela men då får man spotta ut det som inte går att tugga

Aha, Jo men äldre kan jag förstå att det blir träig. Kanske kulle testa på att nypa av och göra sallad. Brukar ha i ärtskott i salladen eller till maten. Har satt lite ärtor så känns lite som man får ut lite mer nu på växten.  ;D

Va roligt att du odlar gråärt, det är en mycket fin ärta och blev frälst för flera år sedan efter jag hittade fyra stycken jag odlade. Har en hink full torkade nu. Gör hummus på den också, folk älskar den, tyvärr blir ju inte färgen så vacker dock, samma med ärtsoppa på gråärt. Även testat baka ett bröd efter recept jag lyckades finna, smakar dock mer som socca (en form av pannkaka gjord på kikärtor) än brödaktigt.

Då vågar jag mig på att äta ärtbladen också.

PS. Dekorerar faktiskt tårta med ärtblommorna, de blir ju så vackra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #3 skrivet: 18 maj-22 kl 17:14 »
Du märker när du tuggar var din personliga gräns går för fiberrik kort...

Jag brukar klippa i sallader eller bara ha som de är direkt från landet, foderärt brukar innehåller mer grövre fibrer, ärtskidan har även en hornartad hinna på insidan hos dessa, vilket gör ärtskidan oätlig när den mognat, men jag brukar skala bort den då köttet på ärtskidan fortfarande är gott tycker jag.

Toppar och färska skott är som sagt som regel ätliga då fibrerna är i de äldre delarna så att rankan skall tåla blåst och annat utan att knäckas, det är dock inte farligt att äta den.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #4 skrivet: 19 maj-22 kl 08:12 »
Du märker när du tuggar var din personliga gräns går för fiberrik kort...

Jag brukar klippa i sallader eller bara ha som de är direkt från landet, foderärt brukar innehåller mer grövre fibrer, ärtskidan har även en hornartad hinna på insidan hos dessa, vilket gör ärtskidan oätlig när den mognat, men jag brukar skala bort den då köttet på ärtskidan fortfarande är gott tycker jag.

Toppar och färska skott är som sagt som regel ätliga då fibrerna är i de äldre delarna så att rankan skall tåla blåst och annat utan att knäckas, det är dock inte farligt att äta den.

Funderar faktiskt på en till sak, det kanske skulle kunna gå att göra papper om fibrerna är långa på ärtorna stjälk när de växt till sig. Får testa det också.

Ska testa äta och återkommer när jag vet hur det blev (antar det blir lika gott som ärtskott), gjort pesto på ärtskott också, dock blir det rätt mycket "rå ärt-smak" så man bör nog blanda ut, blir dock gott som en klick till något med mycket smak.

Tack för alla tips och hjälp.  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #5 skrivet: 19 maj-22 kl 09:16 »
Jag hart aldrig provat det själv, men jag tror att det gör det, det skall ju funka med potatisblast och annat så det kan ju vara värt att testa, nu är de tju snart säsong för ängsblommor också du kan lägga in i pappersmassan om man vill.

(Ja, foderärtor har tror jag kraftigare smak än tex sockerärt då de bör innehålla något mer kolhydrater, huruvida man tycker om dem mogna eller ej är dock väldigt individuellt... (jag gör det men känner mig ganska ensam om det...  ;D ) Men de omogna skidorna verkar de flesta gilla om man tar dem innan de hunnit hårdna, jag brukar klippa i )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #6 skrivet: 19 maj-22 kl 11:04 »
Potatisblast är giftig och får inte ätas, samma gäller för bladen av tomaten med samt övriga potatisväxter. Frukterna på potatisplantan är även de giftiga även om de ser ut som gröna tomater. Gröna mycket omogna tomater kan man bli sjuk av om man äter för stor mängd av dem.

Pesto med potatis görs av kokt potatis och inte blast.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #7 skrivet: 19 maj-22 kl 12:30 »
Nä, jag menade att göra papper på som TS nämnde, inte att äta, blasten (och allt annat grönt) innehåller solanin!
Man kan inte äta någon grön del över huvud taget av potatis de är alla giftiga.

Ärtor kan man dock teoretiskt sett äta hela växten som sagt.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #8 skrivet: 19 maj-22 kl 21:18 »
Nä, jag menade att göra papper på som TS nämnde, inte att äta, blasten (och allt annat grönt) innehåller solanin!
Man kan inte äta någon grön del över huvud taget av potatis de är alla giftiga.

Ärtor kan man dock teoretiskt sett äta hela växten som sagt.

Ja men precis, också hört det med potatisblast går att göra papper av, men man ska köra i matberedare säger de då stavmixer oftast får trådarna att fastna och bli helt omöjliga att få loss och till slut sitter knivarna fast för evigt. Om du testar måste du berätta hur det gick. Också om du testar bleka hur det blev.

Undrar om man inte skulle kunna använda stjälk från ärt till att utvinna fibrer på samma sätt som med nässlor. Vet inte om det är långa eller för korta fibrer, men får se efter året. Blir bara småskaligt odlat i låda dock.

(Ursäkta om jag blev off topic, är ju recept som talas om men inte ätbara de senaste inläggen) ::)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #9 skrivet: 19 maj-22 kl 21:26 »
Det räcker att koka och hacka den vad jag hört, men det beror ju  på hur man vill ha papperet, om man mer vill ha det som ett konstverk, eller om man mer söker ett funktionellt papper antar jag, det vore kul att prova till hösten!
Personligen skulle jag gilla om man lade in torkade blommor och annat och kunde skriva och måla på mitten och skicka till vänner, skulle säkert gå att sälja också.
I skolan kunde man ju mosa gammalt pappersskräp och göra någonting som såg ut som använt toapapper men gick att använda hjälpligt som brev om man slätade ut det med en sten eller glasblobb så jag antar att processen är ungefär lika...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

 

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #10 skrivet: 20 maj-22 kl 07:55 »
Det räcker att koka och hacka den vad jag hört, men det beror ju  på hur man vill ha papperet, om man mer vill ha det som ett konstverk, eller om man mer söker ett funktionellt papper antar jag, det vore kul att prova till hösten!
Personligen skulle jag gilla om man lade in torkade blommor och annat och kunde skriva och måla på mitten och skicka till vänner, skulle säkert gå att sälja också.
I skolan kunde man ju mosa gammalt pappersskräp och göra någonting som såg ut som använt toapapper men gick att använda hjälpligt som brev om man slätade ut det med en sten eller glasblobb så jag antar att processen är ungefär lika...  :)

Ja men precis. Inte lika fint, jag kör med två tavelrammar och fint när eller fint vävd duk (mycket tunn) eller finmaskat nät häftad på ena. Den verkade göra bättre jobb. Skulle försöka göra en ny igen men har tyvärr ingen tillräckligt stor balja eller stavmixer kvar, så det får införskaffas.

Skrev mycket brev förr på hemmagjort papper men det har blivit så dyrt med frimärke numera så sker sällan.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #11 skrivet: 20 maj-22 kl 17:11 »
Minns inte riktigt vad det var man "limmade" med, har för mig det var alun?
Fast det verkade fungera ändå..
Man behövde också ett halvcirkelformad träbit att pressa det på när det lossade från ramen.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #12 skrivet: 20 maj-22 kl 18:23 »
Alun verkar inte fungera som lim i sig men ett hjälpämne för limningen.
Stärkelse kan tillsättas (jag har för mig att potatismjöl är ganska lätt att göra själv om man är på det humöret och ändå har råvaran).
Matberedare, mixrar verkar ofta kasseras innan de är helt trasiga, så bör gå att snappa upp!

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #13 skrivet: 20 maj-22 kl 18:26 »
Potatismjöl kan man göra av råa skal man mosar/maler och lakar ur i kallt vatten sedan torkar man det, man behöver inte ens offra matpotatisar till det om det inte är några jättemängder man behöver.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #14 skrivet: 25 maj-22 kl 21:26 »
Potatismjöl kan man göra av råa skal man mosar/maler och lakar ur i kallt vatten sedan torkar man det, man behöver inte ens offra matpotatisar till det om det inte är några jättemängder man behöver.

Jag har faktiskt rivit potatis och lagt i blöt och använt mjölet som sjunker till botten (torkat efteråt), sedan använt potatisen i våffla eller lufsa.

När jag gjort papper innan på andra fibrer, efter jag fått massan i ramen med nät, vänder jag ramen med pappret nedåt mot exempelvis en finvävd syntetduk eller plast (pappersfolie fungerar ej då den sväller och då skapar "rynkor"), sedan surrar jag upp på nätet med en svamp för att få upp vattnet. När man fått upp tillräckligt med vatten lossnar pappret. Alternativt finns plåtar för papperspress/bookpress också man kan använda, då kan man pressa ut mer och få riktigt platt fint papper.

Man kan också blanda i annat också, lite kanter från reklamblad (dock helst inte med glansiga sidor, haft problem med dem).

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #15 skrivet: 27 maj-22 kl 14:18 »
Kul!
Tror du att det skulle fungera med tex ren potatisblast om man som du sade tidigare kör den första batchen litet finare, jag skulle vilja ha så att man kan se fibrerna från plantan i det färdiga papperet tillsammans med torkade blommor och blad i det sista skiktet, om det går. Tänkte ha att göra litet roligare brev och kort av.  :)
Det vore kul att tex kunna lägga in en bit av en pressad ärtranka som slingrade över papperet.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #16 skrivet: 28 maj-22 kl 12:42 »
Kul!
Tror du att det skulle fungera med tex ren potatisblast om man som du sade tidigare kör den första batchen litet finare, jag skulle vilja ha så att man kan se fibrerna från plantan i det färdiga papperet tillsammans med torkade blommor och blad i det sista skiktet, om det går. Tänkte ha att göra litet roligare brev och kort av.  :)
Det vore kul att tex kunna lägga in en bit av en pressad ärtranka som slingrade över papperet.

Lite osäker om det är långa eller korta fibrer. Men skulle nog testa doppa hälften av bladen i kokande vatten några sekunder och skölja i kallt vatten, och hälften bara klippa och mixa, viktigt att man inte använder en mixer, skulle kört med matberedare eller kanske en klen mixer på lägsta effekt.

Fanns "hemmagjort" papper att köpa för många år sedan gjort på potatisens stjälk och blad och bananlöv. Men tror det är korta fibrer i potatisblad och långa i ärtor, så bra kombo.

Har faktiskt gjort papper av gräs, men man måste klippa gräset till 10mm bitar och matberedare, mixer och handmixer fastnar fibrerna och förstör bladen och fastna illa som är omöjligt att få bort. Nackdel är att om man viker pappret på gräs så bryts det lätt av.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #17 skrivet: 28 maj-22 kl 13:52 »
Spännande! I morgon åker de (pärerna) i jorden i allafall, (ärtor behöver ju +12 grader i jorden så de får vänta).
Förra året grodde inte en enda ärta för mig, trots att vi gjorde allting rätt enligt boken, så jag vet inte riktigt vad felet var.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gråärt

  • Inlägg: 167
    • Dalarna
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #18 skrivet: 28 maj-22 kl 15:15 »
Spännande! I morgon åker de (pärerna) i jorden i allafall, (ärtor behöver ju +12 grader i jorden så de får vänta).
Förra året grodde inte en enda ärta för mig, trots att vi gjorde allting rätt enligt boken, så jag vet inte riktigt vad felet var.

Jag körde ner ärtorna för några veckor sedan, men gammal sort som ska klara lite frost (gråärt). Och den har faktiskt vuxit så pass att den till och med har en ärtskida redan, har sått två gråärt och en annan sorts ärta jag inte minns namnet på, bara ena gråärt som växt så mycket, de andra är sega.

Kanske fåglar som pickat upp? Sett hos en som planterat ärtor också nära mig och där har fåglar pickat upp lite frön, (o en som planterat solrosfrön, där är det bara en grop). Testade fiberduk för första gången också och det verkade funka finfint här. ingen fågel har varit på mina frön än.

Edit: bild tagen idag, bor i Dalarna.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Ärtplanta = ätbar?
« Svar #19 skrivet: 28 maj-22 kl 15:18 »
Trevligt!

Nej, jag trodde det först, men så var det inte, de verkade bara stendöda.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 4 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser