Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet vindkraftverk  (läst 1732 gånger)

Jollen

  • Inlägg: 22
Litet vindkraftverk
« skrivet: 01 maj-22 kl 11:46 »
Jag har en del komponenter över sedan jag skalat upp mitt solcellspaket.

Regulator 30A, max 50V, 12/24V
Växelriktare 12V, 1500W
Batteri 12V

Nu till min fråga:
Jag vill skapa redundans genom ett mindre vindkraftverk. Skulle det funka att ha ett 400W vindkraftverk? Kraftverket kan knappast ge max effekt någon längre tid. Regulatorn tar 30A vilket skulle ge maximal ström på 13,3V.

Ligger max V inom säkerhetsmarginalerna för systemet?

Mvh Joel

von tratt

  • Inlägg: 1744
    • Skåne
SV: Litet vindkraftverk
« Svar #1 skrivet: 01 maj-22 kl 16:17 »
Vindsnurror verkar bruka vara byggda för 12V, märkeffekt 400W verkar kunna innebära 500W max, så max ström skulle bli 42A.

Enligt den beräkningen skulle det alltså gå bra.


Vet inte riktigt, har vindsnurran egen regulator?
« Senast ändrad: 01 maj-22 kl 16:41 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Litet vindkraftverk
« Svar #2 skrivet: 01 maj-22 kl 21:48 »
De små vindkraftverk jag har kommit i kontakt med, har egen inbyggd regulator.  Oftast gjord på samma sätt som laddningsregulatorn i små motorfordon (mc, fyrhjulingar, snöskotrar mm) med permanentmagnetgeneratorer, dvs att hälften av dioderna i generatorns likriktarbrygga är ersatta med någon aktiv komponent (t ex mosfet eller tyristor), som styrs så att utgående likspänning håller önskat värde.
De flesta sådana vindkraftverk är direkt avsedda att användas parallellt med ett blybatteri, och en del av dem har en "intelligent" regulator som då och då stänger av utgående matning från vindkraftverket under några sekunder för att mäta batterispänningen och "lära sig" spänningsfallet i installationen mellan vindkraftverk och batteri.

Så i detta fall kommer det troligen att bli bäst att koppla vindkraftverket direkt till batteriet utan någon yttre regulator emellan, dock bör man såklart läsa tillverkarens anvisningar för verket innan man bestämmer sig. Tänk på att ett högt placerat vindkraftverk kan bli ganska utsatt för åska, det är bra att göra ett ordentligt jordtag för masten och tillämpa god praxis gällande överspänningsskydd, dra kablar för att minimera slingarean mm.

Jollen

  • Inlägg: 22
SV: Litet vindkraftverk
« Svar #3 skrivet: 02 maj-22 kl 06:03 »
Tack för svar!

Jag får kolla på vilka modeller som har inbygd regulator. Bra att tänka på detta med åskan också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Tur-Johan, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser