Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kWh sparar man?  (läst 4082 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #20 skrivet: 30 dec-21 kl 17:10 »
Men inte har du så tunn platta? 10 cm brukar man väl gjuta, och Finnarna brukar väl vara lite extra försiktiga och inte fuska. En sådan platta som fått härda bär en hel del.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #21 skrivet: 30 dec-21 kl 17:16 »
Jag undrar det, 10cm tror jag den är, men plattan under min nuvarande ugn är förstärkt också, och den väger ca 1400kg och jag tänkte att en plåtugn skulle bli åtminstone så tung eller tyngre.

Solgurun

  • Gäst
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #22 skrivet: 29 jan-22 kl 17:07 »
Med 10 kg ved bör du få ut 35-40kWh värme med kakelugnen om du stänger spjället efter avslutad eldning.
Nja, så mycket får man inte ur ved.
Björkved innehåller ca 2600kWh per fastkubik. Med ca 60% verkningsgrad på en äldre kakelugn blir det 15,6kWh man får ut. En modernare kakelugn med hög verkningsgrad kanske max 20kWh.

Edit: Glöm vad jag skrev, blev tankefel.
En m3 väger ju bara runt 500kg så då stämmer det du skrev ganska bra.

fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #23 skrivet: 06 dec-23 kl 21:36 »
Hur många grader har ni inomhus?

Vi har 16-19 grader under vintern.

140 kvm hus. 2 vuxna = inte så mycket varmvatten. Direktel och L/L värmepump.

Vi gör av med drygt 2500 kWh en kall vintermånad. Det är knappt 100 kWh per dygn. Det är inte mycket. Edit: hushållselen är ungefär 600 kWh per månad.

Vi har en 11 kWh tälgstenskamin som vi eldar så mycket vi kan när vi är hemma. Då kan vi ha varmare. :)

Provar att väcka en gammal tråd.

Jag vill ha 17grader i sovrum och 23 i vardagsrum och kök, det får gärna gå åt 15 eller till och med 20kg ved  en sån här dag med -10° för att uppnå önskad innetemperatur.
Att som @ Anders Flix ha en elförbrukning på över 2000kWh en vintermånad skulle jag tycka vore alldeles för mycket för mina 119m3 och vid  nuvarande elpris skulle dessutom göra uppvärmningen ganska kostsam.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Anders Flix

  • Inlägg: 1722
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #24 skrivet: 07 feb-24 kl 14:37 »
Vi har sänkt vår förbrukning till 1124 Kwh i januari. Förra året 1703. Och 2022: 2269.

Så det går att göra ganska mycket. Tempen inomhus har vi sänkt några grader, svårt att säga exakt eftersom jag inte har någon statistik.

Nu har vi 14-23 grader på nedervåningen beroende på väder och hur mycket vi eldar. 9-10 grader i två rum vi har stängt av nu på vintern. 10-13 grader på golvet.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hur många kWh sparar man?
« Svar #25 skrivet: 07 feb-24 kl 18:44 »
Vi har sänkt vår förbrukning till 1124 Kwh i januari. Förra året 1703. Och 2022: 2269.

Så det går att göra ganska mycket. Tempen inomhus har vi sänkt några grader, svårt att säga exakt eftersom jag inte har någon statistik.

Nu har vi 14-23 grader på nedervåningen beroende på väder och hur mycket vi eldar. 9-10 grader i två rum vi har stängt av nu på vintern. 10-13 grader på golvet.
Det går en hel del kWh på värme. Så att sänka över natten för enorm skillnad samt att stänga av rum.
Ni är ju bara två i kåken.
I år har jag varit noggrann med att stänga av tre rum.
Men kylan har tvingat oss till att köra motorvärmare och kupevärme för att dra ur fukt.
 625 kWh timmar i januari.
Ken vi har ingen värme alls via el.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 2 användare
von tratt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser