Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Faverolle till kött?  (läst 1736 gånger)

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
Faverolle till kött?
« skrivet: 08 nov-21 kl 10:42 »
Hej! Jag har precis börjat med rashöns och har skaffat några faveroller till utställning. Jag vill även kunna ta kött av egna höns och funderar då på om de "oönskade" faverolletupparna passar bra till kött eller om jag bör se efter en annan ras enbart till slakt. Har tidigare slaktat mina loman/sussex blandningar men det har varit ganska lite mat på dom tyvärr.
Tips, tankar eller idéer?  :)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #1 skrivet: 08 nov-21 kl 11:16 »
faverolle avlad för ett ljust och fint kött av bra kvalitet. Så kör på bara.
Fjäderfän och kaniner

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #2 skrivet: 08 nov-21 kl 13:52 »
Varför inte fortsätta på dina Sussex? Sussex är bra ras. Rejäla tuppar ger dom också.
Mina blomme sussex blandningar kom till en vikt på ca 2,6 kg urtagen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #3 skrivet: 09 nov-21 kl 20:21 »
Varför inte fortsätta på dina Sussex? Sussex är bra ras. Rejäla tuppar ger dom också.
Mina blomme sussex blandningar kom till en vikt på ca 2,6 kg urtagen.
Det var en sussextupp med loman höns bara tyvärr som idag inte finns med oss längre då han blev gammal. Men jag tyckte slaktkropparna var ganska små med den blandningen, därav ville jag byta ras :)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #4 skrivet: 09 nov-21 kl 20:28 »
Som jag förstått det hela med höns i min forskning. Hönan bestämmer storleken på tuppenkycklingen. Tuppen bestämmer vart köttet hamnar. Stor file eller stora klubbor.
Loman är dessutom en värphybrid. Allt med namn hybrid kan det inte bli nå kött av.
Dock en av dom godaste tuppar jag var av dvärgras. Går emot all logik. Alla "vise män" säger att ju äldre ras desto bättre kött.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Martina Mathiasson

  • Inlägg: 7
    • Dalsland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #5 skrivet: 09 nov-21 kl 20:46 »
Dock en av dom godaste tuppar jag var av dvärgras. Går emot all logik. Alla "vise män" säger att ju äldre ras desto bättre kött.

Jaha, intressant! Det får jag prova nån gång när föräldrarna får för många dvärgtuppar.
Men sen får jag säga att det var tänkt att de blandras kycklingarna var för att få stabilare värphöns och att tupparna fick bli mat istället för att kasseras. Haha lät lite som om jag hade menat att föda upp den blandningen för kött enbart  :)

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Faverolle till kött?
« Svar #6 skrivet: 09 nov-21 kl 21:29 »
Du är rädd för att faverolle skulle vara oätliga?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 4 användare
Anders Flix, von tratt, LimJans, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser