Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur åtgärda denna syll? Ladugård  (läst 1938 gånger)

Fuentes

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« skrivet: 05 okt-21 kl 20:10 »
Har en syll som vilar på sten. Tror panel och/eller stenen samlat vatten ett bra tag. Den är murken (all murkighet är svår att se på bild).
Känns som att lagårn har börjat luta lite pga detta.
Någon som har något förslag? Är inte jättesugen på att ta in dyr entreprenör eller timmerman :)

(Ursäkta otydlig bild men man får ju inte ladda upp stora bilder här)


fri

  • Inlägg: 2544
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« Svar #1 skrivet: 06 okt-21 kl 01:45 »
Kan du inte sätta en domkraft under och lyfta?
Biltema tex har billiga 10 tons som duger gott, sen är det att palla under och komma i håg syllpapp eller näver mellan sten och trä så det inte ruttnar igen
Det går självklart att prova med ett par vanliga garagedomkrafter om man har tillgång till det.
Jag har provat att lyfta lagård med hö på skullen med en skruv domkraft, det funkade.
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« Svar #2 skrivet: 06 okt-21 kl 09:41 »
Ja, det är ju inte hela ladan som skall lyftas, och lyfter man för högt så blir det fel någon annan stans. Kan ju också vara smidigt att använda två domkrafter och en regel så man inte behöver ha domkraften nära där man skall byta biten. Eller som jag gissar i det här fallet, hugga bort det ruttna och slå dit en färsk bit. Och förmodligen behöver du tillfälligt skruva fast en regel som fäste för domkraften.

Jag har använt så små domkrafter som 1,5 ton, men 3 ton känns lagom. Har nu för tiden en 3 tons farmardomkraft som är favoriten, går att använda till mycket. Men man tager vad man haver.

recraft

  • Inlägg: 35
    • Småland
SV: Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« Svar #3 skrivet: 06 okt-21 kl 19:36 »
Är syllstocken murken både i mötet med hörnstolpen och snedsträvan? Är både undersidan och översiden murken eller är övre halvan ok? Hur är infästningarna i mötena mellan hörnstolpen och snedsträvan gjorda? Svårt att se på den minimalistiska bilden :)

Om man inte kan komma undan med halvsulning pga att allt för mycket är murket (vad säger "knivtestet"?), så behövs en bit lagningstimmer. Om hela syllstocken behöver bytas bortom snedsträvan så kanske man kan tänka sig att lyfta både hörnstolpe och snedsträva en aning i två punkter med två 10t domkrafter (omlottförband temporärt på varje stolpe, en bra bit upp, man kan då lyfta antingen på utsidan eller insidan under "nedre ändträ" där man är minst ivägen, och då ha plant och stabilt underlag för att inte riskera att domkraften "viker sig" vid lyftet.. dubbla 2"x4" omlott på höjden längsmed stolparna och gängstav för att dra ihop det förbandet innan lyftet är en variant, men ett flertal timmerskruvar som tidigare föreslagits gör nog jobbet beroende på antal skruvar och hur friskt virket är vid infästningen.

Kanske passa på att skruva ett par plankor mellan hörnstolpe och snedsträva en bit upp för att bibehålla deras vinkel under lyftet. Man kanske bara behöver lyfta tillräckligt för att kunna lossa den dåliga delen av syllstocken om den är genommurken i hela det med grönt inriktade området. Om man när man lossar den dåliga delen vill kapa en bit bortom snedsträvan kanske man tar ännu en liten bit för att kunna göra en blixtskarv eller "franskt lås" (som kan användas för att förlänga en stolpe) https://youtu.be/3fqTrkrM_hw?t=79 från den punkt där man behöver förlänga med friskt virke (gärna tall med mogen kärna). Då landar inte snedsträvan mitt i skarven. Under skarven behövs någon form av stöd/plint med näver/asfaltspapp emellan. Har hörnplinten flyttat eller vikt på sig får man då passa på att fixa det också, om det börjat luta eller vandra där....

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« Svar #4 skrivet: 07 okt-21 kl 21:15 »
Behöver man göra tillfälliga förstärkningar inför lyftet kommer man ganska långt med 2" plank som kan vara råsågad och ha fula vankanter bara den är någorlunda fri från genomgående kvist i de delar som utsätts för belastning. Jag brukar låna gamla SJ domkrafter av en släkting, men som sagt så fungerar de flesta typer av domkrafter sedan kan man palla under med brädlappar, sten eller annat man har till hands medan man arbetar om så krävs så att man kommer åt att jobba när man fäller in de nya bitarna.
Jag brukar stryka på litet trätjära om man kommer åt innan om det ligger nära marken ligger det direkt på en fuktig yta (tex cement eller murad yta) brukar jag lägga en bit dubbel tjärpapp och om man har en bit tryckinpregnerat, förr använde man björknäver i flera lager om det inte gick på annat vis om man tex bara hade tillgång till porös kalksten eller liknande.

Har du riktiga spännband kan man använda dessa att låsa ihop byggnadsdetaljer innan lyft eller säkra under lyftet.

Detta är inte alls svårt eller kritiskt på millimetern, sådanhär var rutinmässigt underhåll förr.
Var som sagt bara noga med att stabilisera allt först så att du slipper otrevliga eller farliga överraskningar när man börjar lyfta och arbeta där sedan.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Fuentes

  • Inlägg: 5
    • Västmanland
SV: Hur åtgärda denna syll? Ladugård
« Svar #5 skrivet: 13 nov-21 kl 20:16 »
Tack för alla svar!
Den är nog inte genomrutten. Problemet tror jag är att några grundstenar börjat luta så att vattnet rinner mot syllen. Sen om det sett ut så sen i somras eller sen 1991 vet jag inte. Nu har jag iaf tillfälligt slagit på vattenavledande asfaltsboard på panelen, syllen ser mycket torrare ut.

Jag är osugen på att hålla på och mecka med stora tunga stenar, men det kanske är där man måste börja… även om man pallar upp eller byter ut virke är ju grundproblemet fortfarande där.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser