Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mat till grisar  (läst 28187 gånger)

Ipidia

  • Inlägg: 92
Mat till grisar
« skrivet: 08 maj-12 kl 21:19 »
Vi har just fått hem två grisar från en lokal grisbonde. De har gräs (och ogräs) i hagen och vi fick med spannmål som skulle räcka i några dagar. Nu försöker vi hitta bra info för att vi ska kunna få till en vettig utfodring. Kom gärna med tips på bra kunskapskällor (har just beställt "Gris till husbehov") och svar på dessa frågor:
- Vad är ett lämpligt grundfoder för hushållsgrisar?
- Hur mycket ska de ha och hur ofta (vi vill gärna uppmuntra dem till att äta upp allt ogräs också)?
- Om man ger dem matrester, vad kan de äta och inte? Är det något som är giftigt eller olämpligt?
- Ska man blöta fodret?

Tack för hjälpen!

Ps. har sökt efter en sån här tråd för jag tänkte att det borde finnas, men jag hittade inte någon. ds

Broberg

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #1 skrivet: 08 maj-12 kl 21:28 »
Har du modernitétsgrisar så lyssna på Existens?. Har du rediga svin så kolla på lantsvinet.se

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132055.0

http://www.landtsvinet.se/om/pdf-artiklar/linderodaren_06_2_parlor_for_svin.pdf

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Mat till grisar
« Svar #2 skrivet: 08 maj-12 kl 22:44 »
Tackar!

Har nu tuggat mig genom båda länkarna (det är produktionspellar vi har, men jag var nyfiken på skillnaden). Det känns inte som att jag blev så jättemycket klokare mer än att vi inte ska ge dem kött om jag ska vara ärlig.

Vore jättesnällt om någon/några ville ge konkreta svar på frågorna jag ställde i trådstarten. Jag antar att jag även kan åka till Granngården och fråga, men då kommer de antagligen rekommendera allt som har en bild av en gris på förpackningen utan att kunna förklara varför...


Lillbonden

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Mat till grisar
« Svar #3 skrivet: 08 maj-12 kl 23:25 »
- Lämpligt foder är gröpe ( krossad spannmål som ser ut som mjöl) av korn, vete eller havre. Antingen bara korn, men absolut inte bara vete eller bara havre. Vete är för stark för deras magar och då blir dom dålig i magen. Och havre ger inge tillväxt det är bara fibrer i havre som är bra för magen. Däremot en blandning t.ex. 70% korn 15% vete och 15 % havre, eller bara korn. Sen sista 1-1,5 månaden blandar du i slaktsvins foder som man köper på granngården, eller lite från början för bättre tillväxt.
- Mängden är svår att säga beroende på storlek och vad deras magar tål. Men börja med ½ liter i var morgon och kväll så ser du hur deras magar ställer sig sen kan du öka successivt. Dom kommer fortfarande vara intresserade av att böka runt i marken. Men ge dom inte för mycket då blir dom bara feta.
- Du kan ge dom de mesta men inte kött. Dom väljer själv vad dom vill äta och inte äta, men de finns nog ingenting dom inte tycker om.
- När dom är små kan dom ha svårt att få i sig gröpen då kan man blöta fodret så det blir som en gröt, men de är bara att prova sig fram.

Hoppas jag var till hjälp.

Daniel
« Senast ändrad: 09 maj-12 kl 13:32 av Dannesbrahma »

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #4 skrivet: 09 maj-12 kl 10:54 »
Tackar!

Har nu tuggat mig genom båda länkarna (det är produktionspellar vi har, men jag var nyfiken på skillnaden). Det känns inte som att jag blev så jättemycket klokare mer än att vi inte ska ge dem kött om jag ska vara ärlig.

Vore jättesnällt om någon/några ville ge konkreta svar på frågorna jag ställde i trådstarten. Jag antar att jag även kan åka till Granngården och fråga, men då kommer de antagligen rekommendera allt som har en bild av en gris på förpackningen utan att kunna förklara varför...

Vad menar du med produktionspellar? 

Är det alltså pellar av produktionsraser?

En pelle är en gris som redan från starten har kommit efter. Oftast beroende på ett rent fysiskt fel, och då får man vara beredd på att den kan falla död ner bara sådär. Men har man lite tur så är det en som bara kommit efter lite på grund av en stor kull eller nåt sånt.   Men just pellar är viktigt att ge en fullvärdig kost för att få igång, och att bara ge dom lite gröpe är att be om problem.  Grisar som hamnar i en negativ spiral har lätt att falla ur helt och till slut bara dö.
Så ge den ett riktigt grisfoder, dvs ett slaktsvinsfoder som är avsett för utfodring från 25 kilo och uppåt.
Däremot behöver man inte ge jättemycket om man vill att dom ska böka lite också, men man börjar med runt knappa kilot per dag och gris för att i slutet ligga på 2,5 kilo foder per gris och dag.

Dom blir inte feta av bra foder. Dom blir feta av felaktigt foder.

Lillbonden

  • Inlägg: 28
    • Uppland
SV: Mat till grisar
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 13:50 »
Vad menar du med produktionspellar? 

Är det alltså pellar av produktionsraser?

En pelle är en gris som redan från starten har kommit efter. Oftast beroende på ett rent fysiskt fel, och då får man vara beredd på att den kan falla död ner bara sådär. Men har man lite tur så är det en som bara kommit efter lite på grund av en stor kull eller nåt sånt.   Men just pellar är viktigt att ge en fullvärdig kost för att få igång, och att bara ge dom lite gröpe är att be om problem.  Grisar som hamnar i en negativ spiral har lätt att falla ur helt och till slut bara dö.
Så ge den ett riktigt grisfoder, dvs ett slaktsvinsfoder som är avsett för utfodring från 25 kilo och uppåt.
Däremot behöver man inte ge jättemycket om man vill att dom ska böka lite också, men man börjar med runt knappa kilot per dag och gris för att i slutet ligga på 2,5 kilo foder per gris och dag.

Dom blir inte feta av bra foder. Dom blir feta av felaktigt foder.


De är ju gröpe alla grisbönder ger sina svin. Min familj har haft svin så länge jag kan minnas och före det både pellegrisar och normalfödda, alla svingårdar jag har varit på och känner ger gröpe till och med lantbruksskolan jag gick på gick ut med att gröpe är det vanligaste till svin. Hur kan du då säga att det ställer till problem, slaktsvinfodret blandar man med gröpet. Vad jag förstår ska Ipidia slakta grisarna för eget hushåll, men om man ska sälja dom till slakt och köpa slaktsvinsfoder och bara ge dom det då blir det dyrt.

Det är ju klart att dom blir feta av för mycket foder, spelar ingen roll om det är bra eller dåligt foder fet blir dom i vilket fall.

Jag vill inte bråka men jag förstod inte riktigt ditt resonemang.

Daniel

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Mat till grisar
« Svar #6 skrivet: 09 maj-12 kl 15:32 »
Det verkar finnas många sanningar i grisvärlden :-)
Gröpe var det vi fick med till grisarna, oklart vad det består av. Tydligen gav jag dem för mycket igår eftersom det fanns kvar mat i hoarna imorse. De kastar sig inte direkt över gröpen, utan verkar mer intresserade av att böka och äta gräs nu, men då och då mumsar de lite ur hoarna.
Det är mycket riktigt pellar från ett produktionsstall. Jag tror dock inte att bonden ifråga sålt oss dessa grisar om han inte själv trodde att de var friska och att de kommer ikapp framöver, så jag är inte så orolig. De verkar i alla fall glada och friska nu.

Vi vill förstås att grisarna ska må bra och att de ska smaka gott sen, men i övrigt har vi inte särskilt högt ställda krav. Vi får väl fundera över vad för slags foder som funkar bäst för oss och kanske blanda lite gröpe och slaktsvinfoder då. Tack för alla tipsen!

En fråga till: Ska de ha mineraltillskott och hur ger man dem det på smidigaste sätt?

Existens?

  • Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #7 skrivet: 09 maj-12 kl 16:04 »
Det är det att man får vara lite noga med definitionerna när man ger råd. Gröpe är ju för de flesta mald spannmål och inget annat. Det finns ingen grisbonde som ger enbart det utan man blandar då med 15 procent koncentrat och får ett helt foder. Häll i koncentrat i ditt gröpe så ska du se att dom blir gladare i maten:) . Slaktgrisfoder däremot är redan färdig blandat och ska alltså inte späs ut med mer spannmål.  Har du dom ute så behövs inga mer mineraler. Grisar behöver mest järn och det får dom från jorden.  Och ja. Det är dyrt att hålla grisar. Är ju ingen tillfälliget att varenda gris i sverige går med förlust:)

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Mat till grisar
« Svar #8 skrivet: 09 maj-12 kl 22:53 »
Vad är koncentrat för något?

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Mat till grisar
« Svar #9 skrivet: 09 maj-12 kl 23:25 »
Svenska foders koncentrat heter Slakt Pro och är det som blandas med spannmål för att det ska bli fullfoder.
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Ipidia

  • Inlägg: 92
SV: Mat till grisar
« Svar #10 skrivet: 09 maj-12 kl 23:55 »
Fast vad innehåller det? vad är det ett koncentrat av? *nyfiken*

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #11 skrivet: 10 maj-12 kl 06:58 »
Det är en koncentrerad mängd protein, oftast innehåller det ärtor, soja och raps, samt lite spannmål. Har en proteinhalt på kanske 400 gram per kg.
Så när du blandar ut det med gröpen som har en proteinhalt på runt 80 gram, så får du ett fullfoder med rätt proteinhalt, dvs runt 125 gram.
Dessutom smakar det gott.  ( för ett djur då..:) )

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #12 skrivet: 15 maj-12 kl 23:11 »
Kolla om det finns någon ekologisk grisbonde på rimligt avstånd som du kan köpa foder av. Jag köper gröpe (som i min värd lika gärna kan vara ett fullfoder på spannmål/baljväxter + koncentrat) vars innehåll varierar lite från gång till gång, men som är samma som den grisbonden fodrar med.

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #13 skrivet: 16 maj-12 kl 07:48 »

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #14 skrivet: 22 maj-12 kl 22:03 »

Gröpe... o:)

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/90/40.html


Du tycker att en artikel från 1929 definierar termen 'gröpe' bättre än den faktiska användningen i Uppland 2012, eller vad är det du vill tala om för lingvisten?

Existens?

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #15 skrivet: 22 maj-12 kl 23:34 »
Du tycker att en artikel från 1929 definierar termen 'gröpe' bättre än den faktiska användningen i Uppland 2012, eller vad är det du vill tala om för lingvisten?

Jag vet inte vad du menar med 'den faktiska användningen', men är det så att folk i allmänhet kallar fullfoder för gröpe, då är det fel.

Tycker bara att det underlättar om man använder rätt ord. Gröpe är mald spannmål, inget annat. Därav namnet på t.ex gröpkvarn, alltså en kvarn som maler spannmål. Ej att förväxla med en kross.

Det ser man ju bara på denna tråd, där det blev obegripligt att förklara vad för foder som användes. Nån säger gröpe och menar ett fullfoder, och nån säger gröpe och menar just det. Hur ska den som frågar kunna veta vad som ska ges tillslut.

Men vad vet jag. Jag är ju bara en bonde. Dock en riktig.

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #16 skrivet: 24 maj-12 kl 20:19 »
Jag vet inte vad du menar med 'den faktiska användningen', men är det så att folk i allmänhet kallar fullfoder för gröpe, då är det fel.

Tycker bara att det underlättar om man använder rätt ord. Gröpe är mald spannmål, inget annat. Därav namnet på t.ex gröpkvarn, alltså en kvarn som maler spannmål. Ej att förväxla med en kross.

Det ser man ju bara på denna tråd, där det blev obegripligt att förklara vad för foder som användes. Nån säger gröpe och menar ett fullfoder, och nån säger gröpe och menar just det. Hur ska den som frågar kunna veta vad som ska ges tillslut.

Men vad vet jag. Jag är ju bara en bonde. Dock en riktig.

Jaså du är en riktig bonde till skillnad från alla grisbönder i den här trakten. Och eftersom du är en "riktig" bonde så vet du också den "rätta" betydelsen.

Broberg

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #17 skrivet: 24 maj-12 kl 20:21 »
Jaså du är en riktig bonde till skillnad från alla grisbönder i den här trakten. Och eftersom du är en "riktig" bonde så vet du också den "rätta" betydelsen.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6pe

Kristofer

  • Inlägg: 241
SV: Mat till grisar
« Svar #18 skrivet: 24 maj-12 kl 20:58 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gr%C3%B6pe


Ja, svenska wikipedia är ju verkligen en auktoritet. Den måste vara blötlagd också!

Språk fungerar inte riktigt så som ni tror. Språk definieras av hur det används, hur jobbigt ni än tycker att det är. I de här trakterna behöver gröpe inte vara blötlagd och den kan innehålla koncentrat och fortfarande kallas gröpe. Så använder såväl 85-åriga som 40-åriga grisbönder termen här och de bryr sig inte särskilt mycket om huruvida ni tycker att det är fel eller inte. Om termen nu används olika i olika delar av landet så är det bra att vi specificerar vad det är vi talar om, men den ena eller andra definitionen är inte den rätta.

Broberg

  • Gäst
SV: Mat till grisar
« Svar #19 skrivet: 24 maj-12 kl 21:21 »
Ja, svenska wikipedia är ju verkligen en auktoritet. Den måste vara blötlagd också!

Språk fungerar inte riktigt så som ni tror. Språk definieras av hur det används, hur jobbigt ni än tycker att det är. I de här trakterna behöver gröpe inte vara blötlagd och den kan innehålla koncentrat och fortfarande kallas gröpe. Så använder såväl 85-åriga som 40-åriga grisbönder termen här och de bryr sig inte särskilt mycket om huruvida ni tycker att det är fel eller inte. Om termen nu används olika i olika delar av landet så är det bra att vi specificerar vad det är vi talar om, men den ena eller andra definitionen är inte den rätta.

Jag är inte i svinbranschen, men det borde finnas vedertagna facktermer där också som betyder samma i hela landet. Det gör det i träd- och trädgårdsbranschen, men ändå används de hur som helst, även av fackfolk. En salig soppa blir det   :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 3 användare (2 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser